Miks ma ei suuda keskenduda?

Ajuteadlane Jaan Aru
Ajuteadlane Jaan AruFoto: Raul Mee / Äripaev
Minu töös on kõige tähtsam uute ideede, katsete ja lähenemisviiside väljamõtlemine, kuid keeruliseks teeb asja eelkõige mu enda saamatus oma mõttetööle keskenduda, kirjutab ajuteadlane Jaan Aru Äripäevas.

On lihtne mõelda kodust ja lastest, töökaaslaste intriigidest, on lihtne unistada, veel lihtsam vaadata homset ilma, lugeda Donald Trumpi järjekordsete rumaluste kohta. Kuid neetult keeruline on keskenduda sellele, mis minu töös tegelikult tähtis on. Kõige tobedam seejuures on, et ma ise ju tõesti tahan keskenduda just ja ainult tähtsatele asjadele. Miks ma siis ei suuda?

Peamisi põhjuseid on kaks.

Esiteks: vaimne töö on raske, sest innovatsioon vajab uute mõttestruktuuride loomist ajus. Ajus uute teadmistekobarate tekitamiseks ei ole juhiseid; millegi uue loomiseks ei ole ega saagi olla sissetöötatud meetodit. Innovatsiooni jaoks tuleb oma enda aju juhtida ja see juhtimine - mõtlemine - on keeruline.

Teine põhjus, miks on raske keskenduda: aju on laisk. Kui võimalik, siis aju võtab rahulikult ja üritab vältida mõtlemist ja pigem teha sisseharjutatud tegevusi. Nende kahe põhjuse kombineerimisel sünnibki inimvaimu paradoksaalsus - inimestel on eriline võime luua midagi uut ja muuta maailma, aga suurem osa inimeste ajast läheb tühiste asjade peale.

Trikke pseudoeesmärkide vähendamiseks:

Ignoreeri. Igale kirjale, küsimusele, sõnumile, säutsule ja delfi kommentaarile ei pea vastama. Jah, ajus tekib kohe vahvaid mõtteid, mida vastata ja näiliselt need paar rida ju ei võta palju aega, aga kõik klikid ja tähemärgid päeva peale kokku röövivad olulise osa ajast, mida võiks kasutada millegi loomiseks. Veelgi enam, vastuste, postituste, kommentaaride ja muu peale mõtlemine kasutab otseselt seda ressurssi, mida on tarvis millegi uue loomiseks.

Planeeri. Aeg liigub armutult. Aega ei saa peatada, aga teda saab planeerida. Otsusta ette ära, mida ja millal teha. Kalendrid, kus iga päev on jaotatud tundideks, tulevad kasuks: jäta endale (eriti pärast lõunasööki) ka oma 15 minutit Facebooki aega, aga ära unusta tippajale panna aega mõttetööks.

Pane kinni. Kui see kalendrisse kirjutatud mõttetöö aeg saabub, siis sulge uks, lülita välja telefon, klõpsa kinni kõik veebilehitseja aknad, saada tüütu kolleeg minema. Ja keskendu oma mõtetele - kuidas oma projektis edasi jõuda. 

Kuidas end sundida mõttetööd tegema, kui segajad on eemaldatud, loe siit: Äripäev

Äripäev
26. July 2018, 11:41

Terviseuudised.ee toetajad:

Vaata EST või RUS arhiivi