Kuidas vältida emotsionaalset söömist?

Hamburger koos lisanditega.
Hamburger koos lisanditega.Foto:
Tihti on ülekaalu põhjuseks emotsionaalne söömine, tõdeb Ida-Tallinna Keskhaigla dieedi- ja toitumisnõustaja Elle Kalamägi.

Inimesed leevendavad söömisega oma tundeid – ärevust, kurbust, depressiooni. Toit võib leevendada kurbust, armastuse puudust või mingit valu. Ka üleliigne õnnetunne võib panna sööma, kuna emotsioone on vaja stabiliseerida, räägib Kalamägi.

Kuidas vältida  emotsionaalset söömist? „Tuleb mõelda, miks ma ikkagi üle söön, mis on selle põhjus ja pigem on vaja tegeleda selle põhjusega. Vahel kui töölt tulles tunned suurt stressi, siis ei tasuks mitte koju rutata sööma, vaid võta aega jalutada,“ soovitab toitumisnõustaja. „Tulla kasvõi üks bussipeatus varem maha,  rahulikus tempos koju jalutades tõuseb heaoluhormoon ja stressihormoon stabiliseerub ning koju jõudes ei ole enam nii närvis ega  söö stressist üle.“

Loe ka artiklit  ohtudest, millega võib ülesöömine lõppeda.

Eriti meestel võib vallanduda suur söögiisu, kui on kõht väga tühi, mis võib neid omakorda ka tigedaks ajada. „Kui veresuhkur on madal, siis võivad emotsioonid pea peal kokku lüüa.“

Elle Kalamägi soovitab pidada toitumisrežiime ja mitte jätta väga pikki vahesid söömisele – söö kindlatel aegadel: hommik, lõuna, õhtu, ja teha vaheeine ka siis, kui järgmine söögikord või õhtusöök kipub liiga hilja peale minema.

Mis aitab, kui inimene on väga pinges ja suures stressis? „Korralik tasakaalustatud söömine, füüsiline koormus ja korralik magamine on parim ravim stressi ja ka ülesöömise vastu,“ teab Kalamägi.

Kui inimesed on stressis ja neil on palju tööd, siis nad kipuvad käituma soovitusele vastupidiselt: magavad vähe, tarbivad palju kohvi – mis tegelikult teeb veelgi ärevamaks – ja lisaks ei sööda korralikult. Kui inimene on stressis, siis millegipärast ta tahab selliseid sööke-jooke, mis teda ei aita: näiteks kohvi ja kiiresti imenduvaid süsivesikuid.

„Šokolaad tõstab õnnetunnet ja ühe tüki tumeda šokolaadi söömine ei tee midagi hullu, kuid tihti kaotatakse kontroll ja süüakse terve tahvel šokolaadi,“ räägib Kalamägi ja seda võiks nimetada juba emotsionaalseks ülesöömiseks. „Vältides tühjakõhutunnet, sööge vahepalaks puuvilju ja pähkleid, mis annavad antioksüdante ja häid rasvu, on head ajutööle, veresoontele ning abiks ülesöömise vastu.“

Äripäev
06. July 2018, 14:23
Vaata EST või RUS arhiivi