Peavalu ja kohv

Kofeiin võib, aga ei pruugi peavalu leevendada.
Kofeiin võib, aga ei pruugi peavalu leevendada.Foto:
Kofeiini tarbimist seostatakse krooniliste peavaludega, kuid teisalt on ka leitud, et see aitab peavalude vastu. Mis juhtudel kofeiini tarbimine kasuks tuleb ning millal peaks sellest hoiduma?

Kofeiini tuntakse kui kesksnärvisüsteemi stimulanti ja ergutajat, kirjutan toitumisnõustaja Linda Kebina tervisekool.ee lehel. Umbes 30-45 minuti jooksul pärast kohvijoomist on kofeiin imendunud (20% imendub maost ja ülejäänud peensoolest). Vere ja aju vahel ühtlustub kofeiini kontsentratsioon umbes 30 minutiga.

Mida kohv meiega teeb?

Kofeiin tugevdab ja kiirendab südame kokkutõmbeid, mõjutab hingamist, stimuleerib üldist ainevahetust. Kiireneb ka neerude tegevus ja laienevad skeletilihaste veresooned, parandades organismi verevarustust. Mõju tugevus sõltub sellest, kui sageli ja kui suurtes kogustes kohvi tarbitakse, samast kohvikogusest saadav kofeiinidoos sõltub ka inimese kehakaalust. 

Loe ka artiklit, milles WHO tasemel kinnitatakse, et kohv ei põhjusta vähki.

Kofeiinist peavalu

Mitmed uuringud on näidanud, et organismi iseärasustest lähtudes tekivad paljudel just kohvijoomisest peavalud, kuna neil on kofeiini suhtes väiksem tolerantsus, nad on sellele stimulandile sünnipäraselt vastuvõtlikumad. On leitud, et kofeiini suhtes tundlikumatel inimestel, kes tarbivad igapäevaselt vähemalt 100 mg kofeiini (umbes üks 150 ml tassitäis lahjemat kohvi või pool tassitäit kangemat kohvi), on kolm korda suurem risk krooniliste peavalude väljakujunemiseks.

Uuringud kinnitavad, et pingepeavalud  tekivad eeskätt kofeiinist võõrutamisel. Need, kes on harjunud sageli ja rohkesti kohvi jooma, ei pruugi endale teadvustada, et kofeiinipuuduse tõttu nende enesetunne halveneb. Keha on regulaarsete kofeiinidoosidega harjunud, ning uue annuse ärajäämine võib põhjustada peavalusid. Sellisel juhul on tegemist võõrutusnähuga. Näiteks on märgatud, et sageli tekivad peavalud nädalavahetustel, mil magatakse kauem ning hommikukohvigi tarbitakse tavapärasest hiljem.

Migreenikule võib abi olla

Samas on kindlaks tehtud, et migreeni  all kannatavatel inimestel võib kohvist abi olla. Migreeni iseloomustavad tugevad pulseerivad peavalud, millega kaasneb tihti ka oksendamine ja üldine halb enesetunne. Selle tervisehäire puhul põhjustavad peavalusid laienenud/lõtvunud veresooned, ning kohvijoomine võib migreenihoogudega inimestel peavalusid leevendada, kuna kohv ahendab siseelundite veresooni. Uuringud on näidanud, et migreenihoogude vastu aitab just kohvis sisalduv kofeiin. Tuleb aga arvestada, et kofeiin võib toimida migreenihoogude leevendajana ainult siis, kui kohviga ei liialdata. Igapäevane kohvitarbimine võib viia resistentsuse tekkeni, mistõttu valu leevendavat efekti enam ei saavutata. Seega on migreenihoogusid võimalik kohviga leevendada vaid juhul, kui organismil ei ole kujunennud kofeiini suhtes resistentsust, kui kohvi ei tarbita liiga sageli ega ka liiga suurtes kogustes. Migreenihoogude leevendamiseks soovitatakse kohvi mitte rohkem kui kahel korral nädalas. Kui kohvijoomine tekitab vaevusi, ning selle tarvitamisest soovitakse vabaneda, siis tuleks suurematel kohvijoojatel selle koguseid vähendada järk-järgult, et piirata võõrutusnähtude ilmnemist. Vastasel juhul võivad tekkida raskekujulised migreenihood, mille kontrolli alla saamine võib osutuda raskeks.

Kofeiini on lisatud ka paljudele migreeniravimitele, kuna see aitab ravimil paremini imenduda, ning arvatakse, et valuvaigistid, mis sisaldavad kofeiini, leevendavad migreenihoogusid paremini kui ilma kofeiinita variandid.

Kofeiinivaba jook sisaldab kofeiini

Neile, kellele kofeiin ei sobi, on leiutatud kofeiinivaba kohv. Siiski tasub kofeiinitundlikel inimestel ka niisuguse kohviga ettevaatlik olla, kuna kofeiinivaba kohv ei ole tegelikult kofeiinist täiesti vaba. Euroopa Liidu regulatsioonide kohaselt võib kofeiinivaba kohv sisaldada kofeiini kuni 0,3%. 

Kasutatud kirjandus

1. R. Hering-Hanit; N. Gadoth. Caffeine inducted headache in children and adolescents. Department of Neurology, Meir General Hospital, Sapir Medical Centre, and Sackler Facullty of Medicine, Tel Aviv University, Tel Aviv, Israel.

2. Wolpow, E., M.D. How can caffeine help migraines? Mount Auburn Hospital, Cambridge, MA.Harvard Health Letter, Harvard Health Publications.

3. Schart David. Caffeine. Nutrition Action Healt Letter. Centre Science in the public interest. March 2008.

4. R. E. Shapiro, MD, PhD and R. Cowan. Caffeine and Migraine. American Headache Society Committee on Headache Education (ACHE). http://www.achenet.org/resources/caffeine_and_migraine/

5. Caffeine. International Coffee Organization. http://www.ico.org/caffeine.asp

6. A.Kalda. Kohv – Midagi enamat kui hommikune ärataja. Horisont. http://www.horisont.ee/node/118

Äripäev
02. July 2018, 15:21
Vaata EST või RUS arhiivi