Pideva väsimuse taga võib olla toitainete puudus

Selleks, et sinu energiatase püsiks, pead hoolikalt oma toitu valima.
Selleks, et sinu energiatase püsiks, pead hoolikalt oma toitu valima.Foto: Scanpix/PantherMedia
Toitumisspetsialist Heikki Mägi loetleb toitained, mille puudujääk organismis sind aastaajast olenemata väsinud ja kurnatuna tundma paneb.

Krooniline väsimus on küll justkui kiire elutempo üks tavaline osa, ent põhjustab ka väga mitmeid erinevaid tervisega seonduvaid probleeme ja sageli ei piisa selle raviks ainult magamisest, kirjutab Mägi blogis.

On selge, et väsimus on väga otseselt seotud toitumisega.

6 nippi – kavalda väsimus toitumisega üle

1. Mitmekesisus

Selleks, et meie kehad toimiksid õlitatult, peame teda varustama terve suure hulga mikro- ja makrotoitainetega. Kui toitud väga ühekülgselt, võib teatud vitamiinide ja mineraalide varud lihtsalt kriitiliselt kokku kuivada. Mõned nendest võivad otseselt olla seotud ka sinu väsimustundega. Seepärast hoolitse selle eest, et sinu toidulaual oleks võimalikult palju erinevaid toite ja toiduaineid.

2. Regulaarne söömine

Regulaarsus mõjutab meie kehasid nagu sind igakuised palgapäevad. Sa käid tööl ja võid olla kindel, et kuu alguses saad selle eest ka väärilist tasu. See teadmine hoiab sind rahuliku ja loodetavasti ka energilisemana.

Sama on sinu kehaga – regulaarne söömine (on ju keha otseselt sõltuv sellest, mida sa suhu paned) aitab hoida teda ennast energilise ja aktiivsena. Kui ära jäävad need regulaarsed toidukorrad, saadab keha sinu teele protestiks väsimuse. Tema ju rääkida ja ennast muul moel väljendada ei oska.

3. Vale toiduainete vahekord

Selleks, et sinu energiatase püsiks, pead hoolikalt oma toitu valima. Ei piisa ainult tervislike toitude söömisest. On äärmiselt oluline, et need toidud oleksid ka üksteise suhtes õiges vahekorras. Lihtsa näitena soovitan alati süsivesikute (näiteks puuvili) kõrvale süüa midagi valgu- ja rasvarikast. See aitab aeglustada söödud süsivesikute imendumiskiirust, mis omakorda vähendab insuliini eritumist ning veresuhkrutaseme kõikumist. Tulemuseks rohkem energiat ja vähem väsimust.

4. Rauapuudus

Lisaks eelnevatele lihtsamatele näidetele võib halb toitumine kaasa tuua ka teatud mikrotoitainete puuduse, mis oma korda võib põhjustada väsimust ja kurnatust.

Pidev raua puudus veres võib viia kehvveresuse ehk aneemia välja kujunemiseni. Tulemuseks lisaks muudele sümptomitele ka väga tugev väsimus.

Kõige suuremas ohugrupis on viljakas eas naised, rasedad, enneaegsed- ja madala sünnikaaluga imikud, väikelapsed ning teismelised tüdrukud.

Lahendus on tarbida teadlikult rauarikkamaid toiduaineid. Ja seda kindlasti koos c-vitamiini sisaldavate toiduainetega, mis aitavad raual paremini imenduda.

5. Magneesiumipuudus

Magneesiumi vähesust kehas peetakse samuti üheks väsimuse põhjustajaks.

Head magneesiumi allikad on:

  • erinevad pähklid,
  • seemned,
  • kookoshelbed,
  • kama,
  • täisterariis,
  • leib,
  • spinat,
  • kaunviljad,
  • tatar,
  • täisteratooted,
  • sea-, veise- ja kanaliha,
  • banaan,
  • brokoli jne.

Lisaks sellele imendub magneesium väga efektiivselt, kui teha regulaarselt magneesiumi jalavanne.

6. B-grupi vitamiinide puudus

Kui tunned pidevat väsimust, meeleolumuutusi ning lihasnõrkust, võib olla põhjuseks ka B-grupi vitamiinide puudus. B grupi vitamiine on terve rida (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) ning nende piisavaks saamiseks on samuti vajalik mitmekesine ja tark toitumine.

Äripäev
28. May 2018, 13:03

Terviseuudised.ee toetajad:

Vaata EST või RUS arhiivi