3 tõhusat vahendit kevadväsimuse vastu

Jälgi, kas tarbitav toit sisaldab vajalikke vitamiine ja mineraalaineid.
Jälgi, kas tarbitav toit sisaldab vajalikke vitamiine ja mineraalaineid.Foto: Scanpix
Selleks, et end kevade saabumisel energilise ja rõõmsana hoida, jagab kasulikke soovitusi Benu Jüri apteegi farmatseut Helle Saad.

Kuigi päevad on pikemad ja päike käib kõrgemalt, tunneb just kevadkuude saabudes suur osa inimestest väsimust. On tavaline, et toimuvad meeleolu muutused ja viirushaigustel ei paista lõppu tulevat.

Miks tekib kevadväsimus?

Seoses pimeda aja taandumisega ja päikesevalguse suurenemisega hakkab meie keha tootma üha rohkem melatoniini asemel serotoniini. Farmatseut Helle Saadi sõnul võivad need hormonaalsed muutused kehale ja vaimule kurnavalt mõjuda. Võivad tekkida unehäired, väsimus ja stress.

"Tuleb silmas pidada ka seda, et äsja viirushaiguste hooajal läbi põetud infektsioonid on immuunsüsteemi nõrgestatud. Kahjuks pole meie kliimas ka toidulaud talvisel perioodil nii vitamiinirikas, kui meie organism vajaks," selgitab Saad.

Ta märgib, et kui täiskasvanute puhul ilmneb märke väsimusest juba varem, siis laste puhul märkame kevadväsimuse tunnuseid eelkõige aprillist.

1. Liigu ja söö vitamiinirikast toitu

Kui tunned väsimust ja viirushaiguste sümptomid ei taha kuidagi taanduda, tuleks eelkõige vaadata üle oma elustiil. Saad soovitab jälgida, kas tarbitav toit sisaldab vajalikke vitamiine ja mineraalaineid.

"Kindlasti ei tohiks ära unustada vedeliku tarbimist ja regulaarset liikumist värskes õhus. Soovituslik oleks tegeleda südamelähedaste hobidega, mis toidavad nii vaimu kui ka keha," toob Saad välja.

Apteeker lisab, et oma füüsilise tervise seisukorda on lihtne teada saada kehakoostise raporti abil, mis annab hea ülevaate ja pakub väärt nõuandeid liikumise ning toitumise osas. Soovi korral aitavad apteekrid leida igaühele vajalikud toidulisandid, mis aitavad jõuvarusid täiendada ja astuda vastu veelgi sportlikumale suvele.

2. Võta vitamiine

Kui vitamiinide regulaarne manustamine pole seni veel harjumuseks saanud, siis tasuks kevadväsimuse vastu võitlemisel varuda oma koduapteeki mitmeid olulisi vitamiine ja mineraalaineid.

"Vitamiinidest on praegu üheks olulisimaks D-vitamiin, mida peaks kogu pimeda talve vältel tarbima," ütleb Saad. Osades apteekides saab mugavalt ja kiiresti teha D-vitamiini testi ja vastavalt tulemustele leida sobiva tugevusega vitamiin.

Viirushaiguse seljatamisel tulevad apteekri sõnul kasuks ka C-vitamiini kuur ja looduslikud immuunsüsteemi tugevdajad, nagu probiootikumid, must leedripuu, sipelgapuu koor ja greibiseemneekstrakt.

Vaimset pinget ja stressi tundavad inimesed, sealhulgas ka kooliõpilased, peaksid tarbima lisaks ka B-grupi vitamiine ja magneesiumi. Need toetavad närvisüsteemi ja aitavad unetuse korral. "Kergemate vaevuste korral soovitan juua õhtul rahustavaid taimeteesid. Kui kurnatust on tunda ka päeval, sobivad kasutamiseks toniseerivaid aineid nagu þenzenni ja Q-10’t sisaldavad preparaadid,” lisab farmatseut.

3. Lastel on vaja head und

Vanematel tuleb tähele panna ja märgata lapse esimesi väsimuse ja stressi tundemärke ning keskendumise probleeme võimalikult varakult, sest lapsed ju ise ei oska seda kurta.

"Siinkohal on kõige tähtsamaks hea uni, et hommikul rõõmsalt ärgata ja päeval erksal meelel tegutseda. Parema une tagamiseks võib anda õhtuti lastele melissi teed või sobivas doosis magneesiumi," soovitab Saad. "Haigestumiste korral tuleks turgutada immuunsüsteemi punase päevakübara, C-vitamiini ja probiootikumidega," lisab ta.

 

 

Äripäev
14. March 2018, 15:41

Terviseuudised.ee toetajad:

Vaata EST või RUS arhiivi