Et luud ei murduks

Luumurdudest hoidumiseks peab inimese luustik olema ühtaegu nii tugev kui ka elastne. Abiks on siin õige toitumine ja regulaarne treening.

Osteoporoos ehk luuhõrenemine on haigus, mille puhul suurimaks ohuks organismile on kergesti tekkivad luumurrud. Tegelikult on seda haigust võimalik nii ennetada kui ka ravida. Kui õigel ajal muuta oma elustiili, siis luuhõrenemine võib olla välditav.

Luumurdudest hoidumiseks peab inimese luustik olema ühtaegu nii tugev kui ka elastne. Luu tugevus oleneb luu massist ja kvaliteedist ning sellest, kuid palju luu sisaldab mineraalaineid. Luude kvaliteedi määrab ka luu mikrostruktuur (luu ehitus), luukoe materjal ja ainevahetus.

Kui olla tubli trennitegija, siis on võimalik noore täiskasvanuea jooksul suurendada oma luumassi 1–2% aastas, lisaks sellele parandab treening luude ehitust.

Toiduvalikul tuleks jälgida, et organism saaks piisavalt kaltsiumit ja D-vitamiini. Toit võiks sisaldada rohkesti süsivesikuid ja valke, sest just need aitavad kaasa tugeva luukoe kujunemisele.

Inimese luu tippmass hakkab tasapisi vähenema juba 30ndatel eluaastatel. Kõige rohkem luukadu esineb naistel viie aasta jooksul pärast menopausi. Naine võib sel ajal oma luumassist kaotada lausa 5% aastas. Pärast seda protsess aeglustub ja sama näitaja on umbes 1–2% aastas.

Luuhõrenemine võib olla välditav – kuidas?

Luu tippmass on enamasti määratud iga inimese puhul geneetiliselt, kuid on ka palju muid tegureid, mis luustiku arengut ja tippmassi mõjutavad. Näiteks mitmesugused elustiiliga seotud tegurid (toiduvalik, kehaline aktiivsus ja treening, suitsetamine) ning haiguslikud seisundid.

Osteoporoosi vältimiseks on väga tähtis saavutada võimalikult suur luu tippmass! Luuhõrenemise ennetamine algabki juba noores eas, mil on oluline tegutseda luude maksimaalse tugevuse nimel.

Laste ja noorte puhul on oluline:

- Vältida alatoitumist.
- Laste söögivalikus peab olema: kaltsium, valgud ja D-vitamiin.
- Nii laste kui noorte tegelemine regulaarse treeninguga.
- Noored peaksid olema teadlikud, millised on alkoholi tarbimise ja suitsetamisega seotud riskid.
Parim luuhõrenemise ravi on niisiis võimalikult suur luumass, mille saavutamisele saab aluse panna varakult.

Ka täiskasvanueas on luuhõrenemise ennetuseks oluline järgida samasuguseid põhimõtteid kui lapsena ja noorena. Täpselt samuti on tähtis toidu piisav kaltsiumi, D-vitamiini ja valgusisaldus. Täiskasvanuna võiks jätkuvalt tegeleda regulaarse kehalise treeninguga, vältida suitsetamist ja alkoholi liigtarvitamist.

Täiskasvanud võiksid lisaks hinnata ka oma isiklikke osteoporoosi riskitegureid ja pidada vajadusel nõu arstiga ning lasta oma luutihedust mõõta apteekides. 

Kaltsium – 99% sellest asub luudes

Teadagi on just kaltsium aine, mis on luude tugevuse jaoks väga oluline. Peale selle osaleb kaltsium ka südame, närvide ja lihaste töös. Inimese keha ise kaltsiumit ei tooda ja enamik sellest asub luukoes. Kaltsium kaob meie organismist iga päev nt uriiniga, higistades, väljaheidete kaudu jne. Et kaltsiumi tase oleks piisab ja kehale vajalikus koguses, tuleks seda pidevalt toiduna tarvitada. Kui kehal kaltsiumit napib, siis esimesena võtab ta puuduoleva just luudest.

Oluline tegur osteoporoosi ennetuses: regulaarne treening!

Füüsiline tegevus annab luudele signaali, et nad peavad olema vastupidavad.

Noortel inimestel aitab treening tugevate luude loomisele kaasa. Täiskasvanueas aga aitab aktiivsus luukudet säilitada. Ka vanemaealistel aitab füüsiline aktiivsus luukadu vähendada ja kukkumisi ennetada. Kukkumised on peamiseks luumurru riskifaktoriks. Neil inimestel, kellel on juba luumurd olnud, parandab samuti treening lihasjõudu ja -funktsioone. Andes nii läbi parema enesetunde ja üldfüüsilise toonuse elukvaliteedile palju juurde.

Treening võiks olla regulaarne ning osa elustiilist. Piisab sellest, kui treenitakse 3–4 korda nädalas ning 30–40 minutit korraga.

Sobiva treeningu valik sõltub Teie tervise olukorrast, vanusest ja üldisest treenitusest. Osteoporoosi tunnuste esinemisel tasub kindlasti nõu pidada pädeva spetsialistiga.

Allikas: Benu apteek

Äripäev
08. March 2018, 10:29
Vaata EST või RUS arhiivi