Unetuses võivad süüdi olla nutiseadmed

Uneprotsesse mõjutavadki tänapäeval kõige enam nutitelefonid, arvutiekraanid, televiisorid jm tehnoloogilised sinist valgust kiirgavad vidinad.

See valgus on inimaju jaoks päeva ja erksuse valgus, mis peletab une, põhjustab meie igapäevast und mõjutava hormooni melatoniini tootmise vähenemist ja soodustab seega uneprobleemide teket.

On kindlaks tehtud, et kui inimesed kasutavad õhtul pärast üheksat töötegemiseks telefoni, on nad järgmisel hommikul rohkem väsinud. "Hea oleks luua kindel magamamineku ja ärkamise rütm. Ka nädalavahetuseti võiks proovida töönädala plaanist kinni pidada ja mitte üle üheksa tunni magada. Vastasel juhul ei pruugi järgmisel ööl uni nii hästi tulla," avaldas Apotheka proviisor Anne-Mai Rogenbaum.

Üldiselt inimene väsimuse vastu ei saa, nii et varem või hiljem üritab keha ja vaim kaotatud une tagasi magada. Kõige levinumaks unehäireks on unetus ehk insomnia, mis väljendub eelkõige kaebuses, et uni ei ole rahuldav. Insomnia all kannatavad inimesed ei suuda õhtuti uinuda, ärkavad öö jooksul mitu korda või hommikuti liiga vara.

"Kui inimesel ei tule 20 minuti jooksul und, võiks voodist korraks üles tõusta ja lugeda näiteks raamatut, kuulata rahulikku muusikat või tegeleda koduste toimingutega," soovitas Rogenbaum.

Und soodustab ka kerge valgurikas toit, puuviljad (eriti kirsid, banaanid) ja süsivesikurikas toit (sai, leib). Hästi mõjuvad ka piimatoidud, täistera- ja kaerahelbed. "Liialdada ei tasu liha, šokolaadi ja juustuga, kindlasti tuleb piirata kohvi ja alkoholi joomist ning suitsetamist," lisas apteeker.

Kui eelnevalt loetletud abinõud ei aita, võib uneprobleemide korral abi saada ka apteegist, kus on saadaval erinevaid und soodustavaid taimseid rahusteid ja toidulisandeid. Näiteks on mineraalainetest und soodustav toime magneesiumil, mis aitab vähendada lihaspingeid ja mõjub ka närvisüsteemile rahustavalt.

 

Äripäev
07. March 2018, 14:12
Vaata EST või RUS arhiivi