Kolm harjutust meeleteadlikkuse tõstmiseks

Viimase kümne aasta jooksul on plahvatuslikult kasvanud huvi meeleteadlikkuse koolituste vastu. Seda on mõjusalt kasutatud nii psühhoteraapias, stressijuhtimises, kootsingus kui ka spordis.

Töökohtadel on meeleteadlikkuse koolitused hästi vastu võetud, sest loodetakse, et need praktikad aitavad töötajatel ja juhtidel hoida vaimset tervist, parandada keskendumist ja tõhustada inimeste võimet valida hetkes kõige efektiivsem tegevus.

Siin on kolm tehnikat, mida saad ise läbi proovida.

1. Automaatpiloodilt meeleteadlikkusele
Selle harjutuse eesmärk on märgata, kui palju me inimestena toimime automaatpiloodi režiimil ja kuidas meeleteadlikkust saab arendada igapäevaste tegevustega. Vali ükskõik milline rutiinne igapäevane tegevus, mida reeglina teed automaatselt. Tavaliselt on selleks duši all käimine, hammaste pesemine, auto juhtimine ja söömine. Sel nädalal saa aga selle automaatselt tegemise asemel teadlikuks kõigest, mida hetkel koged – lihtsalt märka ilma hinnanguta liigutusi ja aistinguid oma kehas, ümbritsevas keskkonnas, märgates lõhnu, hääli ja maitseid. Kui seda harjutust regulaarselt teha (võid igal nädalal uuele tegevusele keskenduda), aitab see meeleteadlikkust igapäevaellu integreerida.

2. Loo ühendus oma isiklike väärtustega
Väärtusi võib defineerida kui isiklike tugevusi või omadusi, mida kõige rohkem soovid oma käitumises väljendada. Väärtused peegeldavad seda, milline sa iga päev soovid olla. Näited väärtustest on: hoolimine, huvi, tänulikkus, kannatlikkus jne. Et oleks lihtsam isiklikult olulisi väärtusi välja selgitada, on hea kasutada väärtuste nimekirju, millest enda jaoks viis olulisemat välja valida (neid leiab internetist ja näiteks ka Rob Yeungi raamatust „Enesekindlus”).

3. Tee väikeseid väärtustega kooskõlas olevaid tegevusi
Kui oled saanud teadlikuks enda jaoks olulistest väärtustest, siis võid endalt küsida: „Mida ma saaksin täna/sel nädalal teha, et seda väärtust oma elus järgida?” Kui tegevus on väärtusega kooskõlas, siis pole oluline, kui väike või suur see on. Püüa olla teadlik igast ebavajalikust mõttest ja tundest, mis võivad väärtusel põhinevat tegevust takistada. Meeleteadlikkuses ei ole tarvis selliseid mõtteid ja tundeid vältida, vähendada või muuta. Selle asemel me õpime neid märkama, ilma et need dikteeriks meie tegevust. Mida enam teed väikeseid väärtustel põhinevaid tegevusi, seda enam viib see parema eesmärgi- ja tähenduse tajuni ning tunned suuremat elujõudu. Lisaks sellele, et niisugune tegutsemine aitab inimest isiklikult, kasvatab see tulemuslikkust ka töökohtades.

Allikas: inBusiness

Artikkel on ilmunud portaalis personaliuudised.ee. 

Äripäev
13. February 2018, 09:33

Terviseuudised.ee toetajad:

Vaata EST või RUS arhiivi