Kas nädala­vahetusel kaua magamine võib keha­kaalu vähendada?

Kes kauem magab, suudab ka kehakaalu kergemini kontrolli all hoida.
Kes kauem magab, suudab ka kehakaalu kergemini kontrolli all hoida.Foto: Scanpix
Uuringus, mille tulemused avaldati ajakirjas Sleep leiti, et unepuudus võib põhjustada hormoon- ja ainevahetushäireid ning teadaolevalt suurendab rasvumisohtu.

Jah, nädalavahetustel kauem magamine, millega vähendatakse nädala sees tekkinud unevõlga, võib aidata inimesel oma kehakaalu langetada, leiti Lõuna-Koreas tehtud uuringus.

“Lühike uni, mis tavaliselt põhjustab unevõlga, on paljudel juhtudel tavaline ja paratamatu ning on ülekaalulisuse, hüpertensiooni, südamehaiguste ja suremuse riskiteguriks,” ütles uuringu juhtivteadur, Seouli riikliku ülikooli Budangi Haigla doktor Chang-Ho Yun.

Kauem magamine võib olla parem kui tukastamine, kuna sellisel juhul on uni sügavam ja jälgib paremini organismi magamise-ärkveloleku rütmi, ütles Yun. Selleks, et kindlaks teha, kuidas nädalavahetusel kauem magamine on seotud kehakaaluga, kasutasid teadlased andmeid, mis oli saadud üleriigilises küsitluses, ms hõlmas üle 2000 inimese vanuses 19-82 aastat.

Lisaks küsisid teadlased intervjueeritavate pikkust ja kehakaalu, nende uneharjumusi nädala sees ning nädalavahetustel, meeleolu ja haigusi. Selle teabe abil määrasid teadurid inimese kehamassiindeksi (KMI), mis on inimese kaalu ja pikkuse suhe.

Nädalavahetusel kauem magajad olid defineeritud kui inimesed, kes magasid nädalavahetusel öö kohta kauem kui nädala sees.

Pikem uni, kergem kaal

Keskmiselt magasid uuringus osalejad 7,3 tundi öösel ja nende kehamassiindeks oli 23 ehk tervislik. Umbes 43 protsenti inimestest magas nädalavahetustel ligi kaks tundi rohkem kui tööpäeviti.
Inimesed, kes magasid nädalavahetustel kauem, kippusid tööpäeviti magama lühemalt, kuid magasid kogu nädala lõikes kauem.

Uuringus leiti, et nädalavahetustel pikemalt maganud inimestel oli keskmine KMI 22,8, samas kui nendel, kes nädalavahetustel kauem ei maganud, oli see keskmiselt 23,1, mis on väike, kuid statistiliselt oluline erinevus.

Lisaks sellele näitas uuring, et nädalavahetusel kauem magada armastavate inimeste kehamassiindeks oli samuti madalam, kus iga täiendav tund magamist võrdus 0,12 võrra madalama kehamassiindeksiga.

"Inimesed, kes magavad vähem, ilmselt just unepuudusest tekitatud väsimuse tõttu söövad rohkem toidukordi, söövad rohkem snäkktoitu, veedavad kauem aega arvuti või teleri ees ja on kehaliselt vähem aktiivsed," ütles Ottawa Ülikooli teadlane Jean-Philippe Chaput, kes uuringus ei osalenud.
Chaput lisas, et und võib pikendada näiteks iga päev 30 minutit aktiivset füüsilist treeningut.

"Une-eksperdid väidavad, et kui inimene vajab ärkamiseks äratuskella, siis see näitab, et ta ei maga piisavalt," ütles Chaput. "Mida tervislikumaid eluviise me iga päev ja kogu elujärgime, seda paremad võimalused on meil vältida kroonilisi haigusi ja elada hea tervisega kõrge vanuseni. Üks tähtsamaid selliseid eluviise on tervislik uni," ütles ta.

"Kui aga keskmine une kestvus nädalas jääb tunduvalt allapoole optimaalset taset isegi koos nädalavahetusel pikemalt magamisega, on tõenäoline, et une kasulik mõju tervisele jääb väikeseks," ütles Yun.

Äripäev
17. January 2018, 10:10
Vaata EST või RUS arhiivi