Liikumine on vitamiin nr 1

Füsioteraapia Kliiniku füsioterapeut ja koolitaja Katre Lust-Mardna
Füsioteraapia Kliiniku füsioterapeut ja koolitaja Katre Lust-MardnaFoto: internet
Liikumine võib asendada tuhandeid tablette, aga ükski tablett ei asenda liikumist.

Füsioteraapia Kliiniku füsioterapeut ja koolitaja Katre Lust-Mardna märkis Tervise innovatsioonikonverentsil, et kuigi ta on igati innovatsiooni poolt, peab ta füsioterapeudina kurvastusega tõdema, et innovatsioon on viinud inimeste kehahoiaku  tagasi primaadi tasemele.

Ta viitas, et kui inimese (taand)arengut kujutav pilt umbes viisteist aastat tagasi loodi, ei olnud suuremat osa nutiseadmeid veel loodudki. Nii et kui tol ajal oli probleem arvuti taga istumine, siis nüüd on olukord drastiliselt muutunud. 

Inimese (taand)areng
Inimese (taand)arengFoto: internet

Füsioterapeut tuletas meelde, et ideaalset tooli ega istumisasendit pole olemas. Mis iganes asendis te päev otsa istute, ikka hakkab pinge teatud lihastes ja liigestes akumuleeruma. Lust-Mardna soovitas siiski, et kui on vaja istuda, peavad küünarnukid olema toetatud. Nii välditakse trapetslihase pingesse minekut ning võetakse ka alaseljalt ülakeha raskus ära. Seega arvutiga töötades peab klaviatuur olema viidud nii kaugele ette, et küünarnukid oleksid toetatud. Ja veel üks soovitus füsioterapeudilt: „Kõige parem asend on alati järgmine asend. Nihelege nii palju kui  jaksate.“ 

Lust-Mardna  soovitas võtta liikumist kui preemiat. Nt kui olete terve nädala tublilt tööd teinud, siis selle asemel, et premeerida end juustukoogiga, premeerige end mõnusa jalutuskäiguga. „Liikumine võib asendada tuhandeid tablette, aga ükski tablett ei asenda liikumist,“ rõhutas Lust-Mardna.

Liikumisel on erinevad osad, nö erinevad vitamiinid.  Iganädalane liikumine võiks kindlasti sisaldada aeroobset koormust, lihastreeningut (lihasmassi vähenemine algab juba 30ndates eluaastates, kui end ei liigutata), tasakaalu ja koordinatsiooni arendamist. Vähemalt kord nädalas peab end hingeldama saama. WHO soovitab iga nädal liikuda vähemalt 300 minutit.

Paljud jõuavad füsioterapeudi juurde probleemiga, et neil on põlveliiges kulunud, rääkis Lust-Mardna. Diagnoos: osteoartroos. Varem peeti seda kulumise haiguseks, et kõik, mis liigub, see kulub. Aga uuemad uuringud näitavad, et maratoni jooksjate põlved on paremas seisus kui neil, kes teleka ees maratoni Seega osteoartroos on pigem nö rooste haigus.

Lust-Mardna tuletas meelde, et kehatüvi peab olema tugev. Selleks tuleb tuhara-, kõhu- ja seljalihaseid tugevdada. Nn planku tohib aga hoida maksimaalselt kaks minutit, rääkis Lust-Mardna, sest harjutuste sooritamisel on oluline liigutuste kvaliteet. „Kui te ebasümmeetrilises asendis plangus värisete, siis see ei ole kasulik,“ tõdes ta.

Kui istute pikalt, aju verevarustus läheb kehvaks ja head mõtted enam pähe ei tule, siis kõndimine on hea viis aju verevarustust parandada, andis Lust-Mardna  nõu.

„Iga samm loeb. Iga kord, kui tõusete töölaua tagant püsti, siis see teeb teile head,“ tegi füsioterapeut kokkuvõtte.

Soovitusi võimlemiseks saab vaadata siit.

Äripäev
08. December 2017, 14:24
Vaata EST või RUS arhiivi