3 küsimust tervisenõustajale kohvist ja süsivesikutest

Toitumisnõustaja Mirko Miilits
Toitumisnõustaja Mirko MiilitsFoto:
Koolitaja ja tervisekonsultant Mirko Miilits annab nõu, kui palju tarbida süsivesikuid, juua kohvi ja mida üldse vältida. Oktoobri lõpus saab kuulama minna ka tema koolitust.

Miks on süsivesikud meie kehale head, kuid liigsel tarbimisel halvad?
Pole olemas ebatervislikku toitu, on ebatervislikud harjumused. Selle mõtte kohaselt on mistahes allikast liigne toidukogus meie tervisele ebasoosiv. Sõltumata, kas räägime süsivesikust, valgust või rasvast on igas toidus omajagu kõiki makrotoitaineid ja nende pikaajaline liigtarbimine võib väljenduda mitmeti (ülekaal, halvenenud tervis, kehv enesetunne, meeleolude langus, uimasus jne).
Süsivesikuid on meie organismile väga vaja energiaks ja normaalseks toimimiseks. Küll aga on nendega võimalik kergesti liialdada, sest kõige maitsvamad maiused on neist tulvil (sisaldades palju suhkrut). Ühes kilos banaanis on energiat 600 kcal ja kindlasti mõne jaoks võib tegemist olla magusa vahepalaga. Banaani puhul on tegemist nn päris toiduga ehk vähetöödeldud söögivalikuga. Kilo šokolaadi annab aga 5000 kcal energiat, mis teebki sellest paljude jaoks vastupandamatu valiku. Süsivesikuid on nii banaanis kui šokolaadis, kuid vahe tuleb sisse toiteväärtuses ehk kvaliteedis. Töödeldud suhkur, rasv ja maitseained petavad aju ja tõstavad käe järgmise koogitüki järele. Saamata jäävad aga mineraalained, vitamiinid ja kiudained. Täiskõhu tunnet ei teki ja märkamatult võime tarbimisega liiale minna.
Magusaisu korral eelista võimalusel puuvilja!

Milliseid toite peaksime vältima?
Toidueelistuste puhul on tegemist kompleksse teemaga ja toidupsühholoogia kohaselt pole mõistlik ühtegi toitu menüüst täielikult välistada. Kui hakkame toitu vältima (nt valge sai, suhkur), siis tekitame endis piiraja mõttemaailma. See omakorda tekitab soodsa pinnase lisastressi jaoks ja võib väljenduda täieliku dieedi kollapsina. Tuleb meeles pidada, et söök on meie emotsioonide ja isiksusega seotud. Kerge on lubada “Homsest enam saia ei söö”, aga kui tegemist on lapsepõlvest pärit helgeid mälestusi toova toiduga, siis kaua meil meelekindlust jagub? Oluline on saavutada toidulaua mitmekesisus ja teadlikult paika panna magustoitude/hellitustoitude söömise sagedus ning kogused!
Teine lugu on toidutalumatuse ja allergiate korral – siis on vajalik konsulteerida toitumiseksperdiga ja välja selgitada, millised toidud tekitavad probleeme. Räägitakse palju laktoosi- ja gluteenitalumatusest ja igapäeva praktikas on need üha levinumad murekohad.
Kui tunned söögi osas sageli süümepiinu (sõid liiga palju, võtsid keeltaud toitu), siis tasub enda jaoks selgeks mõelda, miks negatiivsed mõtted tekivad. Sageli võib peamiseks põhjuseks olla söömine mõne emotsiooni või välise keskkonna teguri pärast. Sellisel juhul tuleks neid mõjutajaid analüüsida ja lahendusi otsida. Kõhutunde järgi söömine reaalse nälja kustutamiseks ei tekita süümepiinu ja saame süüa seda, mida tegelikult vajame ja armastame!

Kui palju kohvi on mõistlik tarbida?
Kui oled üks neist paljudest, kellele kofeiin mõjub ergutavalt ja tarbid pidevalt, siis soovitan kogustel silma peal hoida. Must kohv ilma suhkruta ei anna meile kaloreid, aga tõstab veresuhkru taset andes nn suhkrulaksu. Nägu läheb särama ja mõte hakkab tööle - kofeiin on stimulant. Paraku ei kesta ergutusseisund kaua ja sageli tunneme tunni-kahe pärast langust ja sel hetkel soovime alateadlikult uuesti saada energiapuhangut. Mis aga ergutaks meid samal määral? Uus tass kohvi, šokolaad, maius, saiake. Kindlasti mitte salat või puuvili! Juues kolm või rohkem tassi kohvi päevas võib selle tarbimine mõjutada meie toiduotsuseid – tahame rohkem kiiret energiat ja ergutust (valmistoidud ja maiused). Nagu iga hea asjaga, harjub ka meie keha kofeiiniga ja mõju saamiseks suurendame sageli koguseid.
Kohv on sotsiaalne jook, maitseb hästi ja käib paljudel igapäeva toimetuste juurde. Seda ei pea endale keelama, küll aga oleks mõistlik teadlikumalt tarbimist jälgida. Kofeiin ärritab seedetrakti ja seetõttu soovitan iga kohvitassi kõrvale juua klaas vett.

Registreeru Miilitsa koolitusele 31. oktoobril siit.

Äripäev
09. October 2017, 12:28
Vaata EST või RUS arhiivi