Väsimus ja kurnatus võib tähendada rauapuudust

Rauapuudus kujuneb organismis välja järk-järgult ning tavaliselt algab see negatiivse rauabilansiga, kui rauda omastatakse igapäevasest vajadusest vähem.

Raud on oluline element enamikule elusolenditele meie planeedil, kaasa arvatud inimesed. Rauda on tarvis mitmete äärmiselt keerukate protsesside jaoks, mis toimuvad pidevalt molekulaartasandil ja on inimese elus hädavajalikud, nagu näiteks hapniku transportimiseks organismis!

Rauda on vaja punaste vererakkude tootmiseks (seda protsessi nimetatakse vereloomeks), ent see moodustab ka osa hemoglobiinist (punaste vererakkude pigmendist), mis loob sideme hapnikuga ja hõlbustab selle transporti kopsudest arterite kaudu kõikidesse keha rakkudesse.

Kui hapnik on edasi toimetatud, loob raud (hemoglobiini osana) sideme süsinikdioksiidiga, mis transporditakse seejärel tagasi kopsudesse väljahingamiseks.

Raud on seotud ka veresuhkru energiaks muundamise protsessiga. Ainevahetuslik energia on sportlaste jaoks kriitilise tähtsusega, kuna see võimaldab lihastel treeningu või võistluse ajal optimaalselt töötada.

Rauast sõltub ka ensüümide tootmine (millel on elutähtis roll uute rakkude, aminohapete, hormoonide ja neurotransmitterite tootmisel). See on oluline tippspordis või raskel treeningul, et tagada parim võimalik suutlikkus.

Immuunsüsteem vajab rauda, et normaalselt funktsioneerida. Peale selle toetab raud laste normaalset kognitiivset talitlust.

Organism kaotab rauda mitmel erineval viisil, sealhulgas urineerimise, roojamise, higistamise ja vanade naharakkude kõrvaldamise käigus. Lisaks aitab rauataseme langusele kaasa veritsemine, mistõttu naised vajavad rauda meestest rohkem.

Rauavarude vähenemisel aeglustub normaalne hemoglobiini tootmine, mille tagajärjel pidurdub hapniku transport, tuues kaasa näiteks sellised sümptomid nagu kurnatuse ja väsimuse.
Kuna meie organism ei suuda ise rauda toota, peame me tagama, et omastame piisavas koguses rauda igapäevasest tervislikust ja tasakaalustatud toidust.

Kui organism ei saa toidust piisavalt rauda, võib tulemuseks olla rauapuudus, mis ohustab eelkõige naisi ja lapsi.
Riikliku Toitumisuuringu (NDNS) tulemuste kohaselt ei saa naised kogu vajalikku soovituslikku rauakogust (RNI, Reference Nutrient Intake ehk toitaine soovituslik kogus) ainuüksi toidust.
" USA Tervishoiuministeeriumi hiljutises uuringus tehti kindlaks, et 46% tüdrukutest ja 23% naistest ei omastanud rauda piisavalt. Naistel vanuses 25-49 eluaastat oli keskmine omastatud rauakogus 65% soovituslikust kogusest; 29%-l neist naistest jäi see soovitusliku koguse alampiirist madalamale.

Rauapuuduse peamisteks sümptomiteks võivad olla:
- Väsimus ja kurnatus
- Üldine energiapuudus


Raud ja sportlased
Kestvussportlastel, kelle organismis rauakogus väheneb, võib esineda järgmisi sümptomeid:
- Suutlikkuse langus
- Vastupidavuse vähenemine
- VO2max taseme vähenemine
- Väsimus
- Motivatsiooni nõrgenemine
- Ärrituvus
Rauapuuduse tekke risk on kõrgem naisjooksjatel ning nais- ja meessoost taimetoitlastest sportlastel.

www.nelsonsnaturalworld.com
tõlkis Kalle Klein

Äripäev
06. October 2017, 14:50
Vaata EST või RUS arhiivi