Köögivilju süüakse vähem ajanappusest

Värviline sügis pakub hea võimaluse süüa 3 peotäit juurvilju ning 2 peotäit puuvilju päevas. Mis aga aitaks sellel kogusel kindlasti kõhtu jõuda? Nõu annab toitumisekspert.

Võib-olla on sinugi kodus tulnud ette, et puu- ja köögiviljad on varmad küll poest koju tulema, kuid seal lõpeb nende lootusrikas teekond unustatuna külmutuskapis või kööginurga sügavustes. Poes ostukorvi ning sealt koju olid nad ju nii kergelt tulema, kodus aga sooviksid paljud, et neil oleks keegi hea haldjas, kes aitab köögivilju pesta, koorida, tükeldada, riivida, keeta ja küpsetada, kirjutas Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert Tagli Pitsi.

Banaani või õuna söömine on üsnagi lihtne, vajavad need ju vaid koorimist või pesemist. Porgand vajab aga enne kõhtu jõudmist nii pesemist kui ka koorimist ning lisaks tükeldamist või riivimist. Rääkimata näiteks kõrvitsast või baklaþaanist, mille söömiseks ettevalmistamise muutmise ajakulu ja töövaev on veelgi suuremad.

Seega võib väita, et üks suurimaid põhjusi, miks köögivilju vähe süüakse, on ajanappus, kuid ka inimeste endi mugavus ja viitsimine. Samuti võib nappida ideid ja teadmisi-oskusi neist maitsvate ja uute roogade valmistamiseks.

Mõned ideed, kuidas piisav kogus puu- ja köögivilju ära süüa.

Hommikusöögiks süüakse peamiselt putru, munatoite või võileibu. Pudru sisse või peale annab edukalt hakkida puuvilju (banaan, virsik jm) või puistata marju (need võivad olla ka külmutatud). Puder ei pea alati olema magus – proovi teinekord odratanguputru või miks mitte ka mitmeviljaputru näiteks riivitud porgandiga.

Munatoidu juurde sobib suurepäraselt salat (tee eelmisel õhtul suurem portsjon ning kasuta seda). Kui salatit ei ole ning ei ole aega seda ka valmistada, lõika kõrvale kasvõi ainult tomatit, kurki, paprikat või keedetud peeti. Ka võileiba sobivad alati kaunistama kurgi- või tomativiilud.

Lõunasöögiks katsu leida toidukoht, mis pakub prae kõrvale ohtralt salatit ja köögivilju. Vahel on sellist raske leida, aga kui me kõik küsime iga kord  rohkem salatit, siis hakkavad ehk ka toitlustajad andma oma panust selleks, et meil oleks oma päevaseid köögiviljaportsjoneid kergem kätte saada.

Kui võtad ise toidu tööle kaasa või ostad poest, siis jälgi samuti, et sellest koguseliselt vähemalt pool moodustaksid köögiviljad ja salat. Ka paljud supid võimaldavad osa vajalikust köögiviljakogusest kätte saada.

Vahepala(de)ks kipume sageli sööma pigem saiakesi ja ðokolaadi, kuigi just see on võimalus puu- ja köögiviljade söömiseks. Puuvilju on üldjuhul lihtsam süüa, kuid kui viitsida porgand, lillkapsas, seller, paprika, kurk või mõni muu vili ära pesta, koorida ja tükeldada, siis kaovad  need taldrikult väga kiiresti. Kui ise ei jaksa koorimis-tükeldamistööd ette võtta, võib ju alati osta poest valmis salati, kuid ise tehes tead sa täpselt, palju ja kas üldse lisad sinna soola, suhkrut, õli või muid toiduaineid. Kel aga puuviljade söömine niisama üle jõu käib, siis neist saab valmistada smuutisid, lase ainult fantaasial lennata.

Õhtusöögi ja nädalavahetuse söögi puhul võiks olla peamiseks reegliks, et võimalusel valmista see alati ise ja vähe töödeldud (s.o värsked köögiviljad, töötlemata kala, liha või linnuliha jm) toorainest. Selliselt toimides on kõige lihtsam ka köögiviljade söömist suurendada. Kui süüa näiteks kalapulki või viinereid, siis sinna kõrvale saaks võtta köögivilju keedetult või salatina. Kui aga teha ise mõni vormiroog või hautis, annab köögivilju toidu sisse „ära peita” palju rohkem ning nii  mitmekesistub ka nende valik, samuti saadav maitseelamus.

Kus iganes võimalik, haki või riivi toidu sisse köögivilju – hautisesse, vormirooga, kastmesse, hakk-kotletti, vokitoitu ja mujale. Kui mõni inimene ei olegi võib-olla kohe köögiviljafänn, siis lipsab selliselt süüa valmistades tahes-tahtmata kõhtu ka köögivilju ning lõpuks tuleb ka põlguritel tõdeda, et köögiviljad on täiesti söödav kraam! Pane vaid tähele, et köögivilju ei maksa mitte kunagi ühtlaseks massiks üle keeta, kui sa just püreesuppi teha ei taha. Pigem jäta nad veidi krõmpsuvaks ning maitsestamiseks kasuta ennekõike ürte ning soolata maitseaineid.

Tutvu siit ka põnevate retseptidega, mis aitavad puu- ja köögivilju rohkem tarbida.

Äripäev
11. September 2017, 22:48
Vaata EST või RUS arhiivi
Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas