6 põhjust, miks sa ei suuda kaalu langetada

Lisaks söömisharjumustele on ka mitmeid teisi kaalu langetamist mõjutavaid faktoreid.
Lisaks söömisharjumustele on ka mitmeid teisi kaalu langetamist mõjutavaid faktoreid.Foto: Scanpix
Dietoloog, retseptide arendaja ja tuntud dieediraamatute kriitik Maureen Callahan kirjutab, et kaalutõusu põhjustavaid faktoreid on palju rohkem, kui me arvata oskame, kirjutab Äripäev.

Siin on Maureen Callahani kirja pandud kuus vähem teatud põhjust, miks inimesed ei suuda kaalu langetada, vahenadb Äripäev.

1. Sa ei maga piisavalt

„Tähtis on märkida, et vähene uni võib kaalu suurendama hakata,“ ütles Mayo Clinic Healthy Living Programi meditsiinidirektor Donald Hensrud. „Üks seletus võib see, et uneaja pikkus mõjutab hormoone, mis reguleerivad isu – greliini ja leptiini. Need panevad inimese sööma.“

Hormoonid on aga ainult üks faktor, lisas ta. Näiteks võib tuua käitumuslikud probleemid. Kui und on vähe, siis võib see sinu kontrollivõimet vähendada ning lõppeda öise ebatervisliku näksimisega, järgneval päeval kiputakse aga üle sööma.

2016. aastal analüüsiti 11 erinevat uurimust ning leiti, kui palju keskmiselt inimesed pärast vähest und tarbitud kalorite hulka suurendavad. Keskmiselt sõid inimesed järgneval päeval lausa 384 kalorit rohkem – see on kindel viis, kuidas oma kaalu suurendama hakata.

Vähene magamine võib tekitada ka olukorra, kus sul ei ole trenni jaoks energiat. Esialgsetel andmetel võib uneaja piiramine tekitada ka insuliini resistentsust, mis võib omakorda soodustada 2. tüüpi diabeedi teket. National Sleep Foundation soovitab inimestel magada 7–9 tundi päevas. Vähem kui 5 tundi on riskantne ning võib tekitada unepuudust.

2. Sinu magamistoas on liiga palju valgust

On hästi teada, et loomade puhul tekitab valguse suurendamine (une ajal) kaalukasvu, isegi juhul kui söömine ja aktiivsus on kontrolli all. 2015. aastal teatas National Academy of Sciences, et rottide magamiskeskkonna valgustamine vähendab pruuni rasvkoe hulka. Just pruun rasvkude mängib suurt rolli kalorite põletamisel. Kas see võib ka inimeste puhul kehtida?

Teadlased alles uurivad, kuidas hilisõhtune valgusreostus – elektroonikaseadmed, öine töötamine või isegi öölambid – võivad inimeste kaalu tõsta.

2015. aastal korraldasid Briti teadlased uuringu, milles osales 100 000 naist. Nad leidsid, et öiste tulede ja ülekaalulisuse vahel on tugev seos. Hiljutises Harvardi ülikooli uuringus leiti, et 4tunnine e-lugeri kasutamine enne magamaminekut vähendas melatoniini taset – see on hormoon, mis soodustab und.

Tõsi, Harvardi uuringus ei pööratud tähelepanu inimeste kaalule. Samas on juba teada, et unepuudus võib hormoone ja kaalu mõjutada. Seega on loogiline, et kõik, mis mõjutab une kvaliteeti, mõjutab kaudselt ka kaalu. Kuidas aga öiseid tulesid sättida?

Harvard Health Letteris kirjutatakse, et valguse mõju vähendamiseks tasub ette võtta kolm sammu. Esiteks peaks elektroonika (telefonid ja arvutid) sulgema vähemalt 2–3 tundi enne magamaminekut. Teiseks peaks muretsema omale öölambid, mis on tuhmi punase valgusega, sest punane spekter ei riku und.

3. Sul on krooniline stress

Kui inimese keha ähvardavad füüsilised ohud, siis on igati loomulik, et keha hakkab tootma rohkem peamist stressihormooni – kortisooli. Kahjuks on nii, et rahaga seotud mured ning pingeline töökeskkond võivad tekitada sama.

Sama võib tekitada ka kaalu pärast muretsemine. 2016. aastal leidsid Briti teadlased, et ülekaalulisusse negatiivselt suhtuvate täiskasvanute kortisoolitase oli kõrgem. Uurijad spekuleerisid, et kaalu ja kehaga seotud eelarvamuste tekkimine võivad põhjustada surnud ringi, kus kortisoolitase pidevalt tõuseb. See tekitab biokeemilist stressi ning kaalukasvu.

Tihtipeale paneb stress inimesi ka ebatervislikult toituma. „Inimesed tegelevad stressiga erinevalt,“ ütles Hensrud. „Mõni inimene hakkab sööme, mõni mitte. Tihtipeale juhtub aga see, et stressis hakatakse sööma kalorirohket rämpstoitu,“ ütles ta. Kuidas sellega aga toime tulla? Mayo Clinic on välja toonud erinevad nõuanded, mille hulka kuuluvad näiteks meditatsioon, jooga ja treening.

4. Sa tarbid just neid ravimeid

Mõni ravim tekitab kaalutõusu jaoks „täiusliku tormi“ – suurendab söögitungi, isu või muudab ainevahetuse aeglasemaks.

„Diabeetikute puhul on hästi teada, et insuliiniravi tõstab kaalu,“ ütles Skaggs Shool of Pharmacy and Pharmaceutical Sicencesi professor Kelly Lee. Steroidid, krambivastased ravimid, antidepressandid, allergiaravimid ning 99 protsenti haigussööstide ravimitest tekitavad kaalutõusu.“

Tegemist on pika nimekirjaga ning Lee soovitab enne uute ravimite tarbimist uurida, millised on nende kõrvalmõjud. „Tihtipeale on ka alternatiivid, mis kaalutõusu ei põhjusta. Mõni aitab isegi kaalu langetada.“

Uneravimid panevad kaalu eriti kiiresti kasvama, ütles Lee. „Antipsühhootikume kasutatakse vanema põlvkonna seas laialdaselt. Inimesed ei saa aga aru, et need tõstavad kaalu. Me ei räägi ühest või kahest kilost, me räägime 10 kilost.“

5. Sa mõtled liiga negatiivselt

Meie kõigi peas on hääl, mis peaaegu vahetpidamata midagi jutustab. Kui see sisemine dialoog muutub negatiivseks, võib see takistada igasuguseid jõupingutusi, kuhu hulka kuulub ka kaalu kontrollimine.

Neurolmages 2010. aastal tehtud uuringus jälgiti, mis taolisel puhul inimese kehas toimuma hakkab. Negatiivseid mõttemustreid seostati ajuosadega, mis tegelevad eksimuste ning käitumise piirangutega. Kui mõtted olid aga julgustavad, siis mõjutas see ajuosi, mis on seotud kaastundega. See tähendab, et raskemal hetkel – kui sööd näiteks ühe koogitüki rohkem – aitavad positiivsed mõttemustrid sul rööpasse paremini tagasi saada.

6. Sa oled kokku puutunud kemikaalide ja saasteainetega

Loomadega tehtud uuringud viitavad asjaolule, et kemikaalid, millega me iga päev kokku puutume (õhusaaste, leegiaeglustid, pestitsiidid ja plast) võivad kaalu tõsta. Neid nimetatakse obesogeenideks ning need rikuvad endokriinsüsteemi, rasvarakke ja hormoone (k.a neid, mis reguleerivad ainevahetust).

Kõige enam mõjutab saaste meid varajases eas, mil ainevahetus ja rasvarakud alles arenevad. Eksperdid ei ütle, et kehv toitumine ja vähene trenn kaalu ei mõjuta, aga nende kemikaalidega kokkupuutumine võib samuti rolli mängida.

Selleks, et saastatust vähendada, soovitab California Ülikooli rakubioloogia professor Bruce Blumberg teha kolme asja. Esiteks peaks vett filtreerima süsinikfiltriga. Teiseks peaks piirama plasti kasutamist kodus, selle võiks asendada klaasi, roostevaba terase või keraamikaga. Kolmandaks tuleks toidu valmistamisel kasutada värsket toitu, võimalikult vähe peaks kasutama pakendatud ja töödeldud toitu. Kõige parem oleks tarbida orgaanilist toitu.

Lõpetuseks – loo üldine sõnum on see, et kaalulangetuse puhul ei peaks keskenduma ainult „dieedile ja treeningule“. Selleks, et edukas olla, peaksid oma pilti laiendama. Tee oma mõtlemine ja keskkond korda, muuda oma elustiili. Lõppude lõpuks on kõik omavahel seotud.

Refereeritud portaalist MarketWatch.

Äripäev
03. August 2017, 11:09
Vaata EST või RUS arhiivi