Gluteenihirm häirib toitumisnõustajaid ja pagareid

Toitumisnõustaja Külli Holsting peab tarbijate seas üha rohkem levivat gluteenihirmu murettekitavaks ning kutsub üles mitte loobuma teraviljatoodetest ilma, et selleks oleks konkreetne diagnoositud põhjus.

Üleskutsega liitub leivatööstuse Fazer Eesti esindaja.

Holsting soovitab pagaritoodete põlguritel leida poelettidelt selliseid saia- ja leivatooteid, mis sisaldavad võimalikult palju tervislikke seemneid, köögi- ja kaunvilju.

„Kui jätame menüüst välja teraviljatooted, võib juhtuda, et meie toidusedelis hakkab nappima B-vitamiine, tsinki, magneesiumi ja rauda samuti võib vajaka jääda kiudainetest,“ rääkis Holsting.

Holstingi sõnul vajab organism B-vitamiine kõige enam stressirohketel perioodidel, kuid need on hädavajalikud ka südame, veresoonkonna ja närvisüsteemi toimimiseks. Tsink on asendamatu aine, mis aitab kaasa üle 300 ensüümi toimimisele organismis. Lisaks toetab see limaskestasid ja on abiks immuunsüsteemi tõrgeteta toimimisel.

Magneesiumi tuntakse närvide ja lihaste rahustava ja lõõgastava toime poolest, kuid magneesium osaleb ka veresuhkru tasakaalustamisel. „Üha rohkem esineb kõigis vanusegruppides probleeme ka raua- ning kiudainete puudusega – kui keskmine naine vajab päevas 25 grammi kiudaineid ja mehed koguni 35 grammi, siis tegelikud kogused kahjuks selle soovituseni ei küüni. Samas on pagaritoodetes sisalduvad kiudained vajalikud kolesteroolitaseme langetamiseks ning seedimise ja kaalu kontrolli all hoidmiseks,“ sõnas ta.

Tema sõnul on näiteks pagaritoodete seas saadaval väga palju tooteid, milles sisalduvad erinevad tervislikud komponendid. „Tänapäeval lisatakse pagaritoodetesse lisaks täisterajahule ja erinevatele seemnetele ka kaunvilju ja erinevaid köögivilju, mis teevad toote ühelt poolt oluliselt maitsvamaks, aga teisalt on väiksema nisujahu sisalduse tõttu ideaalsed neile, kes gluteeni pelgavad,“ sõnas ta.

Fazer Eesti turundusjuhi Anett Kutti sõnul näitavad viimaste aastate pagaritoodete müüginumbrid, et traditsiooniliste nisujahutoodete võidukäik hakkab raugema ja kõrgema terviseväärtusega tooted saavad turule jõudes väga sooja vastuvõtu osaliseks.

„2016. aastal tõime näiteks turule Finest Keefirisaia, mis eristus traditsioonilisest valgest saiast. Keefirisai oli ka meie mullune kõige edukam uudistoode,“ sõnas ta.

Tema sõnul on ka äsja turule jõudnud enam kui 30%-lise köögiviljasisaldusega Fazeri Juurikaleibade sari ületanud kõik müügiprognoosid just seetõttu, et märkimisväärne osa jahust on asendatud köögiviljadega nagu peet, porgand ja pastinaak, mis teevad toote tervislikuks ja maitsvaks mitte ainult täiskasvanute vaid ka laste arvates.

 

Äripäev
16. May 2017, 10:08
Vaata EST või RUS arhiivi