10 toiduainet, mille söömine aitab vältida insulti

Insult võib tabada ka nooremaid inimesi.
Insult võib tabada ka nooremaid inimesi.Foto: Scanpix
Insuldiriski aitab vältida piisaval hulgal taimse toidu söömine. Uuringud on näidanud, et insult on tervelt 80 % ulatuses välditav, kui muuta enda toitumist, suitsetamisest loobuda ja piisavalt liikuda.

Insult, ehk äge aju verevarustuse häire, tapab igal aastal ligi 5 miljonit inimest üle maailma. Insuldihaigetel on sagedasti ka tõsiseid probleeme silmadega, alates topeltnägemisest, kuni selleni, et silmalaud ei sulgu või ei avane, kirjutab enda blogis KSA Silmakeskus.

Siin on loetelu toitudest, mille tarbimine aitab insulti vältida.

Pähklid

On leitud, et iga päev 2 supilusikatäie pähklite söömine vähendab insuldi riski poole võrra. Ainuüksi USA-s tähendaks see igal aastal 89 000 insuldijuhtumi vältimist.

Aedviljad

Harvardi teadlaste juhitud uuringud on näidanud, et aedviljad annavad parima kaitse mitmesuguste tõsiste krooniliste haiguste eest ning iga lisaportsjon vähendab insuldi ja muude südamehaiguste riski 20 %. 

Šokolaad 

Mitmesugused pikaajalised rahvastiku-uuringud on kinnitanud, et neil, kes tarbisid šokolaadi, esines märgatavalt vähem insulte. Küll aga ei saa tervislikuks pidada enamikus šokolaadides sisalduvat suurt suhkru- ja piimakogust, mistõttu on parem tarbida kõrge kakaosisaldusega tumedat shokolaadi. 

Tsitrusviljad

Ajakirjas "Stroke" avaldatud uuringus vaadeldi 70 000 naist ja sellest selgus, et neil, kes tarbisid 14. aasta jooksul kõige enam tsitruselistes sisalduvaid flavonoide, oli 19 % väiksem insuldi risk kui naistel, kes said toiduga vähem flavonoide. 

Täisteratooted

Täisteratooted vähendavad samuti insuldi saamise riski. Dr Greger soovitab oma teoses „Kuidas mitte surra“ tarbida täisteratooteid vähemalt kolm korda päevas. 

Küüslauk

On leitud, et regulaarne küüslaugu tarbimine vähendab insuldi riski lausa 50 %.

Tomatid

Tomatites leidub palju lükopeeni, mis vähendab insuldi riski. Ajakirjas Neurology avaldatud uuring vaatles 1000 Soome meest vanuses 46–55 ning neil, kelle veres leidus kõige enam lükopeeni, oli 55 % väiksem tõenäosus insulti kogeda.

Kohv ja tee

13 aastat kestnud ja enam kui 80 000 jaapanlast hõlmanud uuringust selgus, et neil, kes jõid päevas vähemalt ühe tassi kohvi, oli 20 % väiksem tõenäosus insulti põdeda. Rohelise tee joomine (2–3 tassi päevas) vähendas tõenäosust 14 %. 

Kaaliumit sisaldavad toidud

Toiduga omastatav kaalium vähendab insuldi riski märkimisväärselt. Ühest uuringust selgus, et kui suurendada päevas tarbitava kaaliumi kogust 1600 mg võrra, väheneb insuldi risk 21 %, kuigi see ei täitnud paljude uuringus osalenute jaoks isegi minimaalset soovitatavat päevakogust. Paraku tarbib ainult 2 % ameeriklastest piisavalt kaaliumit, sest enamik inimesi ei söö suures koguses töötlemata taimseid saadusi. Kaaliumit leidub ohtralt puu- ja juurviljades, aga ka aedviljades, ubades ja maguskartulis. 

Magneesiumit sisaldavad toidud

Mitmesugused uuringud on kinnitanud, et magneesiumi tarbimine vähendab insuldi riski. Magneesiumit leidub palju ubades, lehtköögiviljades ja täisteratoodetes.

Äripäev
30. April 2017, 01:09

Terviseuudised.ee toetajad:

Vaata EST või RUS arhiivi