7 sammu tervema südame poole

Suure osa südame- ja veresoonkonnahaiguste ennetamiseks ja leevendamiseks saab inimene ise teha.

Allpool loetletud tegevuste mõjul on sageli võimalik hoida normaalsena vererõhu, kolesterooli ja veresuhkru taset. Peale selle ka tugevdada vaimu ning tõsta pingetaluvus võimet, kirjutas Südameapteek.

Suitsetamisest loobumine

Tubaka tarvitamine kahjustab tervist ja sellest loobumine on esmane vajadus haiguste ennetamiseks või juba väljakujunenud haiguste edasise arengu aeglustamiseks.

Enamik inimesi ei suuda suitsetamisest loobuda iseseisvalt ja vajab selleks pereliikmete, sõprade või professionaalse nõustaja abi.

Juba ühe ööpäeva möödumisel suitsetamisest väheneb südamelihase infarkti risk, 1-12 kuu möödumisel väheneb tromboosi tekke risk, südamelihase infarktirisk langeb poole võrra, 15 aastat hiljem on südame isheemiatõve risk mittesuitsetajate omaga võrdne.

Ülekaalust vabanemine

Liigselt rasvane ja soolane toit ning vähene liikumine võivad põhjustada südamehaigusi ja on igapäevane probleem paljudele inimestele.

Ülekaaluks loetakse kehamassiindeksit 25-29. See näitaja peaks olema vähemalt alla 27.

Seega tuleb söömisel jälgida kalori hulka toidus. Normaalselt peab see vastama energiakulule, kuid soovides langetada kehakaalu, peab toidus sisalduvate kalorite hulk olema väiksem, kui kulutame.

Normaalne söömine

Organism saab tasakaalustatud toidust vajalikud valgud, süsivesikud, rasvad, kiudained, vitamiinid ja mineraalained. Terve inimese jaoks ei ole ükski toit kahjulik ja ta võib ning peaks kõike sööma. Oluline on söögi kogus ja söömise sagedus.

Piisav liikumine

Südame tervise heaks on vajalik vähemalt poole tunnine keskmise tugevusega treening mitu korda nädalas. Selleks sobib väga hästi kas jalutamine, kõndimine, sörk või tervisevõimlemine.

Sobiva intensiivsusega kehaline koormus leevendab ka krooniliste haiguste vaevusi ning võib vähendada ravimite (eriti uinutite ja antidepressantide) tarvitamise vajadust.

Vaimne tervis

Pidev psüühiline pinge ja vaimne koormus mõjutavad samuti meie südame tervist. 

Tasakaalus töö ja puhkus

Kes töötab, see peab ka puhkama. Keha ja vaim vajavad samuti peale pingutust lõõgastust. Nagu terve südame tööd saadab kindel rütm - peale kokkutõmbumist ja vere kambrist välja pumpamist järgneb alati lõõgastushetk. Ja nii korrapäraselt kogu elu.

Perearsti vastuvõtul käimine ja oma tervisenäitajate kontrollimine

Aeg-ajalt võiks lasta mõõta vererõhku, vere kolesterooli ja triglütseriidide sisaldust ning veresuhkru taset.

Äripäev
26. April 2017, 21:50
Vaata EST või RUS arhiivi