Liigne suhkur tuleb näksimistest ja joogist

Ka magustatud veed sisaldavad väga palju ebavajalikku suhkrut.
Ka magustatud veed sisaldavad väga palju ebavajalikku suhkrut.Foto: Scanpix
Suhkruga liialdamine on nii valdav, et enamik meist isegi ei märka seda. Lapsed söövad magusat 3-4 korda soovituslikult rohkem ja täiskasvanud 2 korda.

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert Tagli Pitsi sõnul on suhkrud organismi toimimiseks vajalikud, kuid jälgima peaks, millistest allikatest ja kui palju neid saadakse. „Enamik toiduaineid, roogi ja jooke sisaldavad suhkruid. Mõned toidud sisaldavad suhkruid looduslikult, näiteks puuviljad-marjad, mesi, köögiviljad ja piim ning neis sisalduvad n-ö looduslikud suhkrud on sahharoos, glükoos, fruktoos, laktoos ja maltoos,“ selgitas Pitsi. „Osa suhkrutest aga lisatakse toitudesse-jookidesse nende valmistamise käigus ning neid nimetatakse siis lisatud suhkruteks.“ 

Kui maiustuste – kommide, šokolaadi ja kondiitritoodete osas on teada, et need sisaldavad palju lisatud suhkruid ja neid peaks vähem sööma, siis on ka hulk toite, mille suur lisatud suhkrute sisaldus võib tulla üllatusena.

Toitumisekspert rõhutab, et inimorganismile vajaliku koguse suhkruid saab mitmekesise ja tasakaalustatud toitumise korral kätte juba erinevatest toiduainetest seal looduslikult esinevate suhkrute näol. „Näiteks sahharoosi, glükoosi, laktoosi ja muu suhkruna, ning neile lisaks ei ole rohkelt lisatud suhkruid sisaldavaid toite tegelikult vaja tarbida.“

„Lisatud suhkrutest saadav energia ei tohiks ületada 10 protsenti kogu päevasest soovituslikust toiduenergiast. Seega, näiteks keskmine täiskasvanud naine, kelle energiavajadus on 2000 kcal, ei tohiks lisatud suhkruid tarbida rohkem kui 50 grammi päevas,“ selgitas Pitsi. 

Kui päevas saadav energiakogus (suhkrutest või ka muudest energiat andvatest toitainetest) ületab kulutatud energiat, tekib ülekaal. See omakorda on peamine riskitegur suurele hulgale haigustele. Kui süüa regulaarselt, ei jäeta toidukordi vahele ja süüakse toite kõigist viiest põhitoidugrupist, kuhu kuuluvad näiteks täisteratooted, puu- ja köögiviljad, seemned-pähklid, piimatooted, kala, muna, ei teki üldjuhul vajadust ka näksimise järele. See omakorda vähendab lisatud suhkrute poolest rikaste toitude söömist. Toitumise uuringu andmetel süüakse rohkem kui 50 protsenti magusast just toidukordade vahepeal.  

Veebilehelt toitumine.ee leiab nüüd ka suhkrukalkulaatori, millega saab lihtsalt välja arvutada, kui palju lisatud suhkruid eri toodetest saab ning võrrelda seda päevase piirkogusega. Samas on ka põhjalik ja uuendatud info suhkrutest ning kuidas nende tarbimist vähendada. 

 

Äripäev
27. March 2017, 14:15
Vaata EST või RUS arhiivi