Kellakeeramine rikub unerütmi 2 nädalaks

Inimese organism ei võta kohe omaks suvisele või talvisele ajale üleminekut ehk kella keeramist tunni võrra ette– või tahapoole. Uue unerütmiga kohanemiseks kulub keskmiselt 2 nädalat.

Seetõttu tuleb arvestada, et tavapärane töörütm võib olla sel ajal häiritud, eriti vanematel inimestel, kirjutab unearst Erve Sõõru PERHi blogis.

Kella keerame suveajale ehk tund ette juba laupäeva ööl vastu pühapäeva. Loe ka eelmisel sügisel seoses talveajale üleminekuga ilmunud lugu kellakeeramise vajalikkusest teadlaste uurimuste põhjal.

Unerütm

Inimeste sisemist rütmi nimetatakse tsirkadiaan-rütmiks (lad. keelest circa dies „umbes päev“). Sellise rütmi kohaselt toimib ka ainevahetus ja ööpäevaringne kehatemperatuuri kõikumine. Osa inimesi on hommikuinimesed ja teised on aga õhtuinimesed.

Hommikuinimestel on madalaim kehatemperatuur öösel kella nelja paiku, õhtuinimestel aga hommikutundidel. Inimeste une ja ärkveloleku rütm ning sellega tihedalt seotud puhke-ja aktiivsusperioodi rütm määrab ära, kas inimese produktiivsem tööaeg on hommikul või õhtul.

Paremate töötulemuste saavutamiseks oleks hea teada, millist tüüpi inimesega on tegemist. Liigvarase ülestõusmisega ei jõua organismi ärkamiseks vajalikud hormoonid saavutada vajalikku taset ja töötaja on tööl ebaefektiivne. Pikaaegsed muutused une ja ärkveloleku rütmis võivad aga põhjustada tervisehäireid.

Unerütm on individuaalne, kusjuures esineb kõikumisi ka ühe perekonna piires. On leitud, et inimene võib olla võimeline teatud määral kohanema ja omaks võtma organismile loomuvastase rütmi, kuid tal jäävad seetõttu erilised töötulemused saavutamata.

Inimese une ja ärkvelolekurütm on väga keeruline kellavärk, mida ei soovitata pidevalt muuta. 

Äripäev
24. March 2017, 13:59

Terviseuudised.ee toetajad:

Vaata EST või RUS arhiivi