Kumb on kasulikum, kas valge või pruun riis?

Sushitaldrik.
Sushitaldrik.Foto: Scanpix/Caro
Tihti soovitatakse valge riisi asemel süüa pruuni riisi, mis on tervisele kasulikum. Kui see ka nii on, siis esineb üks omadus, mis nende mõlema puhul võib olla tervisele kahjulik. See on arseen.

Riis on kõige rohkem levinud toit maamunal, sest ligi kaks kolmandikku maailma elanikkonnast sööb seda pidevalt, eriti Aasias. Riisis pole kolesterooli, on vähe rasvhappeid, see on gluteenivaba ja kerge seedida.

Riisisorte on mitmeid (valge, must, punane, pruun jne), kuid levinumad neist on valge ja pruun riis. Mis on nende vahe? Valge riis on kooritud, pruun koorimata. Vahe on ka glükeemilises indeksis ehk selles, kui ruttu tõuseb sinu veresuhkur peale riisi manustamist. Glükeemiline indeks on valge riisi puhul mõõdukalt kõrge. Niisiis, diabeetikutel oleks parem seda vältida.

Pruuni riisi (sama kehtib ka teiste “tumedate” toiduainete kohta) on vähem töödeldud ning see on kiudainerikkam. Pruunis riisis on suurem kogus vitamiini B ja kiudaineid võrreldes valge riisiga. On grupp inimesi, kes vajavad pruuni riisi eriti, need on nõrga seedimise ja soolestikuga inimesed.

Üks tass pruuni riisi sisaldab siiski umbes 216 kalorit, mis on päris palju. Niisiis oleks parem vältida riisi söömist õhtul hilja või öösel. Või kui, siis selleks, et saada erakordne energialaks.
Kokkuvõttes võib soovitada, et eelistage pruuni riisi, kuid mõõdukas koguses!

Riis sisaldab arseeni

Riisi puhul viidatakse tõenduspõhistele uuringutele, et see sisaldab arseeni, mida ta ammutab maapõuest, taime juurte kaudu ja juba seetõttu ei ole seda hea palju tarvitada. Mitu Skandinaaviamaa terviseametit on hoiatanud liigse riisitarvitamise eest, eriti riisist tehtud toodete osas, nagu riisigalettad.

Asjatundjad soovitavad selle vähendamiseks riisi hulk aega enne kasutamist külmas vees leotada, isegi üleöö. Keeta tuleks seda aga rohkes vees, siis eraldub arseen paremini.

Äripäev
15. March 2017, 11:53
Vaata EST või RUS arhiivi