Kolesterool: kuidas toiduga ohjata?

Üks julmadest elu irooniatest on seotud tõsiasjaga, et kõige paremini maitsvad toidud põhjustavad
meile sageli terviseprobleeme. Üks selline on kõrge kolesterool, mis on toitumisharjumustega otseselt seotud.

Kõige tähtsam on perearsti abiga oma kolesteroolitase kindlaks teha ja vajadusel korrigeerida. Enne kolesterooli taseme määramist peaks soovitatavalt olema vähemalt 12 tundi söömata ja joomata  (v.a vesi).

Normaalne tase on alla 5,0 mmol/l, piiripealne tase on 5,0-6,5 mmol/l ja üle selle  juba piisavalt kõrgenenud.

Oluline on hoida kolesteroolitasemel silma peal, sest ehkki kõrge kolesterool ei tee valu ega põhjusta otseseid kannatusi, on sel ikkagi mõju südame tervisele ja se võib tuua kaasa tüsistusi, mida te kindlasti ei soovi, nagu näiteks infarkt, insult, ummistunud arterid.

Mida siis kõrgenenud kolesterooli korral jälgida? Esiteks küllastunud rasvad ja õlid. Parim näide selle kohta on või. Või sobib kõikjale ja maitseb hästi, kuid sellega ei saa minna liiale. Kui te lähete välja sööma restorani, kus tervislik toit ei ole just aukohal, võite olla kindel, et või on põhikomponendiks mõnelgi teie lemmiktoidul. Võid tuleb tarbida mõõdukalt või veel parem, asendada margariiniga, mis on võimaitsel põhinev asendaja. Müügil on ka spetsiaalsed kolesterooli alandavad margariinid.

Hea rusikareegel kahjuliku rasvatoote äratundmiseks on see, et kui see muutub külmikus tahkeks, siis see kuulub kategooriasse kõrge kolesteroolitasemega toiduaine.

Rasvane liha on üks neist asjadest, mis teeb suure prae maitsvaks. Kahjuks tähendab see ka suuremat rasvasisaldust. Kui tegemist on rasvane lihaga, nagu praed ja ribid, mis on pärit veise- või sealihast, siis on kindel ka üsna kõrge kolesteroolitase. Töödeldud liha
sisaldab üldiselt palju kolesterooli, ja pealegi ei tohi kunagi unustada, et sel juhul sa ei tea täpselt, mida liha sisaldab.

Kanaliha peetakse heaks tailihaks, mis on ideaalne tervisliku toitumise võtmes. Kuid on üks asi, mis alati meelitab inimesi, ja see on maitsev kananahk, mis tailiha katab. Võite nautida kana on mõõdukalt ja naha nahka pista erilistel puhkudel, kui eemaldate selle enamuse ajast.

Munakollased. Munavalgeid võite süüa rahus, kuid rebuga on teine asi. Paljud inimesed ei saa aru, mis siin nende jaoks on halba. Munakollased on kurikuulsad kõrge kolesteroolitaseme poolest. Kui teil on harjumus süüa munakollaseid hommikusöögiks, siis võite olla ohus. Olgem ausad, inimesed, kes söövad mune, kipuvad lisama neile singi, vorsti või peekoni. Kõik on kõrge kolesterooliga toiduga, mida tasub vältida.

Ning loomulikult kiirtoit, mis võib olla või mitte olla friteeritudm ei tohiks kunagi olla pidev toidulaua element. Seda tüüpi toidud tuleks kui kõrge kolesteroolitaseme toidud vältimisnimekirja lisada.

Ettevaatlik peab olema ka rasvaste piimatoodetega. See võib hõlmata jäätist, juustu, piima, kui see ei ole koorimata või 1%line. Samamoodi suhtuge rasvastesse suppidesse.

Koogid, kondiitritooted on juba teada kõrge kolesteroolitaseme allikad. Sama kehtib magustoitude ja suupistete kohta, mis võivad sisaldada ka palju tarbetuid kaloreid. Küpsised sisaldavad päris palju transrasvu, mis on väga halb tervisele.

Inimese keha toodab kolesterooli ka loomulikult ja tal on üsna ükskõik, mida teie teete või sööte. Probleemid tekivad siis, kui teie kolesteroolitase on kõrgenenud ja te annate lisaks loomulikule kolesteroolile toiduga palju juurde.

ERROR: Object template ContentList is missing!
ERROR: Object template ContentList is missing!
Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas