Otsi haigusi ja ravimeid

Täpsem otsing
Teema:
Periood:
Alates:
Kuni:

haiguste abc

Kohvi 10 plussi ja 10 miinust

Selle üle, kas kohv on kasulik, on ilmunud palju teooriaid. Pakume omalt poolt kohvi joomise häid ja halbu külgi tervise haiguste võtmes.

Tihti on kuulda, et regulaarne kohvi joomine võib omada mõningast negatiivset mõju inimese tervisele, nii et siit väike uurimus, mis see jook meie tervisega teeb:

Kohvi plussid

1. Antioksüdandid. Kohv on rikas antioksüdantide poolest. Antioksüdandid aitavad vältida oksüdeerumist, see on protsess, mis kahjustab rakke ja kiirendab vananemist.
2. Parkinsoni tõbi. Regulaarne kohvijoomine vähendab Parkinsoni tõppe jäämise riski. Mitmed teaduspõhised uuringud on näidanud, et inimesel, kes joovad kohvi regulaarselt, on oluliselt väiksem tõenäosus haigestuda Parkinsoni tõppe.
3. Diabeet. Kohvi joomisel on potentsiaalne kaitse II tüüpi diabeedi arenguks. Prospektiivne uuring osana USA meditsiiniõdede terviseuuringust leidis, et mõõdukas kofeiini ja kofeiinivaba kohvi tarbimine võib vähendada II tüüpi diabeedi riski noorematel ja keskealistel naistel.
4. Maksatsirroos. Kohvi joomine võib kaitsta maksatsirroosi eest, eriti alkohoolse tsirroosi eest.
5. Sapikivid. On mõningaid tõendeid, et kohvi joomine võib kaitsta sapikivide tekke vastu nii mehi kui ka naisi.
6. Neerukivid. Kohvi tarbimine vähendab neerukivide tekke riski. Kohv suurendab uriini kogust, mis takistab kaltsiumoksalaadi kristalliseerumist, mis on kõige levinum neerukivide komponent.
7. Parem vaimne jõudlus. Kofeiin on tuntud stimulant. See soodustab erksust, tähelepanu ja ärkvelolek. Tassi kohvi võib suurendada ka infotöötluse võimet.
8. Alzheimeri tõbi. Regulaarne kohvi joomine võib aidata kaitsta Alzheimeri tõve vastu. Ja siin ei tasu kohviga pirtsutada. Hiljutine uuring hiirtel näitas, et 5 tassi kohvi päevas vähendas hävitavate laikude teket ajus.
9. Astma. Kohvis leidub teofülliini, mis on vana astma ravim. Kofeiin võib avada hingamisteid ja parandada astma sümptomeid.
10. Kofeiini ohutus. Aastast 1958 on kofeiin pandud ohutute toiduainete nimekirja. Maha on see jook tõmmatud ka vähkitekitavate toiduainete nimekirjast.

Kohvi miinused

1.Südamehaigused. See on mõneti vastuoluline risk. Enamik kohortuuringuid ei ole leidnud, et kohvi tarbimine on seotud oluliselt suurenenud südame-veresoonkonna haiguste riskiga.
Ühelt poolt on olems uuringuid, mis näitavad, et filtreerimata kohvil ja kofeiinil on võime tunduvalt suurendada riski südame isheemiatõppe haigestuda. Kvaliteetsed uuringud on kinnitanud ka kohvi mõju kolesterooli tõusele. Samuti on kohvi tarbimine seotud suurenenud plasma homotsüsteiiniga, mis on üks südame isheemiatõve riskifaktor. Teiselt poolt on jällegi leitud, et madalam südamehaiguste risk tekib kohvijoomisest seetõttu, et kohv on antioksüdant (vt loo algust).

2. Kolesterool. Suur keedetud kohvi tarbimine tõstab vere üld-ja LDL (halba) kolesterooli.
3. Veresooned. Kohv mõjutab negatiivselt veresoonte toonust ja funktsiooni.
4. Südame rütmihäired. Kohv võib põhjustada kiiret või ebaregulaarset südametegevust (südame rütmihäired).
5. Vererõhk. Kuigi kohvi joomine ei ole oluline riskitegur, võib see toota kahjulikku toimet vererõhule ja inimesed on altimad hüpertensioonile, näitavad teadusuuringud. Hiljutises Itaalia uuringus leiti, et kohvi joomine võib veidi suureneda püsiva hüpertensiooni väljakujunemise riski inimestel, kellel on niigi kõrgenenud vererõhk.
6. Osteoporoos. Kohvi tarbimine võib põhjustada liigset kaltsiumi eritumist uriiniga. Suur kohvi tarbimine (600 ml või rohkem päevas) võib tagasihoidlikult suurendada osteoporoosi riski, eriti naistel, kellel kaltsiumivaegus, näitab uuring.
7. Kõrvetised. Kohv võib vallandada ka neid.
8. Uni. Enamik on teadlikud kofeiini stimuleerivast mõjust. Kui enne uinumist palju kohvi juua, võib seetõttu uinumine olla raskem, uni on katkendlik ja ärev, ärgatakse kergemini iga ootamatu heli peale. Kuid mõned inimesed võivad juua kohvi ja langeda ikkagi õiglasse unne.
9. Dehüdratsioon. Kofeiin on kerge diureetikum ning võib suurendada uriini eritumist. Seda mõju võib kergesti neutraliseerida, juues klaas vett lisaks.
10. Sõltuvus. Pole vaja pikalt seletada: pikapeale keha harjub kohviga ja hommikune ärajäänud tass võib kaasa tuua nii uimasust, peavalu kui ka ärevust.

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Terviseuudised sotsiaalmeedias

RSS

Käsi­raamatud

Uudised

Valdkonna töökuulutused