Vitamiinide reeglid viirushaiguse ajal

Milliseid vitamiine tuleks külmetushaiguste põdemise ajal tarvitada? Kas vitamiine süüa ka antibiootikumide kuuri ajal või teha vitamiinikuur alles hiljem?

Parim viis külmetusega võitlemiseks on seda korrektse toitumise, kätepesu ja piisava puhkusega vältida. Siiski haigestub täiskasvanud inimene viirustesse keskmiselt 3 korda, lapsed isegi kuni 10 korda aastas. Oluline on teada, mida võiks külmetuse korral tarvitada, et paranemist kiirendada või haigusnähtusid leevendada.

Vitamiin E
Vitamiin E on koondnimetus teatud tüüpi rasvlahustuvatele vitamiinidele, millel on selgelt eristunud antioksüdantsed omadused, kusjuures vaid alfa-vorm on inimese vajadustele sobiv. Ühtlasi osaleb see põletikuvastastes protsessides. Vitamiin E-l on leitud mõningast tulemust külmetuse ennetamisel, seega on see oluline just nakatumata inimestele, kes haigetega kokku puutuvad. Vitamiin E on antioksüdantne immuunsüsteemi toetaja, mida võib toiduainetest leida näiteks taimeõlides (maisiõli), pähklites ja mandlites, seemnetes (päevalilleseemned) ja roheliste lehtedega köögiviljades (spinat). Kindlam on seda tarvitada apteegist leiduva tilga või kapsli kujul. Kuigi ühine arusaam, kui palju vitamiin E-d külmetuse vältimiseks võtma peaks, puudub, soovitatakse tarvitada ligikaudu 200 rahvusvahelist ühikut (IU) päevas.

Vitamiin D
Keha immuunsuse tugevdamiseks vajame ka vitamiin D, mille vaeguses siinses kliimas elavad inimesed sageli on. Rohkem leidub seda looduslikult kalamaksaõlis, võis, rasvases kalas ja munakollases. Apteegist leiab vitamiin D-d kapsli, tableti, tilga, sprei ja närimistabletina, kusjuures täiskasvanud inimese vajadus võib olla isegi 100 mikrogrammi päevas. Soovituslik on võtta vitamiini vastavalt individuaalsele, vereanalüüsil põhinevale vajadusele.

Vitamiin C
Vitamiin C vajalikkus tõuseb oluliselt viirusteperioodil ja füüsilise pingutuse korral. On tõendeid, et suured vitamiin C annused vähendavad haigestumise aega ligi päeva võrra. See vesilahustuv vitamiin omab antihistamiinseid ja põletikuvastaseid omadusi, ravides näiteks vesist nohu. Ühtlasi toetab vitamiin C keha vastupanuvõimet, aidates immuunrakkudel viirust tuvastada ja hävitada. Ideaalis omastab sobiva koguse vitamiin C inimene toiduga, eeskätt tsitruselistest, paprikast, küüslaugust, marjadest ja tomatist. Üleliigne vitamiin väljutub uriiniga, mistõttu üleannustamist pole karta. Pikaaegne C-vitamiini tarvitamine võib põhjustada ebamugavustunnet seedetraktis, kõhulahtisust ja eelsoodumusega isikutel neerukive. Üldiselt peetakse viirusteperioodil täiskasvanule vitamiin C ohutuks ja toimivaks annuseks maksimaalselt 2 grammi.

Tsink
Tsingil näikse olevat võime takistada viiruse paljunemist ja külmetuse kestust juhul, kui seda päevas vähemalt 75 mg tarvitada. Parim toime avaldub siis, kui lasta tsingil aeglaselt suus imenduda. Apteegis on tsinki nii monopreparaadina kui kombinatsioonina teiste ainetega, näiteks C- ja D-vitamiiniga.

Antibiootikumid
Mis antibiootikumide koostarvitamisse multivitamiinidega puutub, siis üldiselt puuduvad neil omavahel koostoimed, kuid mõningaid tähelepanekuid monovitamiinidega on leitud. Näiteks avastati, et eraldi võetuna võivad suured C-vitamiini annused mõningate antibiootikumide (doksütsükliin, tetratsükliin) kontsentratsiooni mõjutada. Samuti tundub, et aminoglükosiidid (gentamütsiin, neomütsiin) võivad maksas vitamiin K varusid vähendada, mistõttu nende kuuri ajal oleks mõistlik selle vitamiini lisamanustamine.

Veel on leitud, et B-rühma vitamiinid halvendavad tetratsüliini-põhiste antibiootikumide toimet, mistõttu võiks neid vitamiine võtta paar tundi enne või pärast antibiootikumi manustamist. Kuigi tõendeid on veel vähevõitu, viitavad mõned uuringud, et põletikuravi efektiivsust võib tõhustada vitamiin D juurdemanustamine.


Enne vitamiini soetamist tasub kindlaks teha, kas, mida ja kui palju on kehal vaja. Vitamiinid on küll eluks hädavajalikud, kuid ülemanustamine koormab keha ja parim vitamiiniallikas on siiski puhas toit. Arsti või apteekriga antibiootikumravi teemal konsulteerides oleks vajalik tähelepanu juhtida kasutusel olevatele toidulisanditele, sealhulgas vitamiinidele. Teadlikult tegutsedes on võimalik külmetuse kulgu lühendada või vähemalt haigussümptomeid leevendada.

Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas