Hädavajalik, kuid pirtsakas vitamiin

Kiivi sisaldab samuti palju C-vitamiini.
Kiivi sisaldab samuti palju C-vitamiini.Foto: Scanpix/Panthermedia
C-vitamiini vajatakse organismi immuunsüsteemi tugevdamiseks, naha ja igemete toetamiseks ning raua imendumiseks. Selle vitamiiniga toimetamiseks on vaja aga teadmisi.

 Organism vajab C-vitamiini ka vastupanuvõime tõstmiseks ning väsimuse ja stressi peletamiseks. "Kuigi mitmekesise toidulauaga inimestel puudub vajadus C-vitamiini lisaks manustada, siis teatud juhtudel on see siiski soovitatav. Näiteks suitsetajatel on suurenenud C-vitamiini vajadus, ka soolehaigustega patsientidel, kellel on vitamiinide imendumine soolestikus häirunud. Ka rasedad ja imetavad emad võiksid C-vitamiini juurde tarbida, sest varustavad sellega ka oma last," rääkis Apotheka apteeker Kerli Valge.

Menüü olgu vitamiinirikas
Parim aeg C-vitamiinivarude täiendamiseks on suvine periood, kui nii metsas kui ka aias leidub ohtralt erinevaid marju. Eriti C-vitamiinirohked on mustsõstrad. "C-vitamiini leidub kõvasti ka kibuvitsamarjades, astelpajus, aga ka kiivis, värskes kartulis, tomatis, virsikus ja paprikas. Lisaks sisaldavad seda ka erinevad tsitruselised, maasikad, spinat ja brokoli," loetles Valge.
Loodusliku C-vitamiini puhul ei ole üleannustamist mõtet karta - tegu on vesilahustuva vitamiiniga, mille ülejääk väljutatakse organismist.

Nipid õigeks kuumutamiseks

Tüüparusaam, et C-vitamiin laguneb ülikiiresti toidukraami säilitamise või toidu kuumutamise ajal, pole apteekri sõnul päris õige. Tõsi, kuumtöötlemine on vitamiinide, eriti aga c-vitamiini, suhtes halb. Kui on soov keeta köögivilja ja tagada, et vitamiinikadu oleks väike, siis tasuks meeles pidada paari soovitust: keeda võimalikult värskeid köögivilju, keeda neid lühiajaliselt ja vähese veega. Kui on võimalik, siis kasutada ära ka köögiviljade keeduvesi.

Külmutamine tagab vitamiinid

"Marjade ja köögiviljade pikemaajaliseks säilitamiseks oleks kõige parem viis siiski külmutamine. Madala temperatuuri juures on vitamiinide kadu kõige väiksem. Seega pole tarvis ka karta, et C-vitamiinirohkete marjade külmkapis säilitamisel pole mõtet. Tõsi, C-vitamiini sisaldus võib neis küll väheneda, kuid oma kasutegurit nad siiski ei kaota," lisas apteeker.

Löökannus olgu hästi ajatatud
Sageli on soovitatud külmetusega seotud probleemide, näiteks nohu ja köha korral manustada nn löökannuseid - korraga gramm või enam C-vitamiini. Valge sõnul on sellisel juhul määrav õigeaegsus koos õige annustamisega. Lühidalt: kohe, kui tekib tunne, et olete saanud külma, alustage C-vitamiini manustamisega. Selleks, et selgitada välja sobiv annus, on mõistlik konsulteerida apteekriga.

Äripäev
14. February 2017, 14:56
Vaata EST või RUS arhiivi