4 võimalust apteegist suitsetamisest loobumiseks

Kui tahtmine sellest pahest loobuda, saab apteegist valida nelja erineva abivahendi vahel, enne kui arsti juurde retseptiravimeid küsima minna.

Millist abi ja toetust leiab suitsetamisest loobuja apteegist?

Kõige olulisem abivahend suitsetamisest lahti ütlemisel on tahe. „Suitsetamine on sõltuvus, millest vabanemine vajab tugevat tahtejõudu ja oma igapäevaste harjumuste muutmist,“ sõnab Südameapteegi Tõnismäe apteegi juhataja Külli Teder. „Seega on pool võitu juba see, kui inimene ise tahab ja on langetanud otsuse suitsetamine igaveseks lõpetada,“ lisab proviisor.

Tederi sõnul saab inimese organism suitsetades pidevalt nikotiini, mis tekitab hea meeleolu ja eufooriasarnase tunde. „Organism harjub sellega ära ja kui ühel hetkel jätta suits tegemata, ei saa organismi tavapärast nikotiinikogust. Sellest tekivadki nii-öelda võõrutusnähud,“ selgitab proviisor. Ehk ärevustunne, peavalu, väsimus, unehäired, lisaks võivad tekkida keskendumisraskused ja ülemäärane higistamine. Selliseid võõrutusnähtusid saab leevendada apteegi valikus olevate nikotiini sisaldavate toodetega.

Vast  kõige tuntumad abivahendid suitsetamisest loobumiseks, mida apteegis pakutakse, on nikotiini sisaldavad plaastrid ja närimiskummid. Neile lisaks on veel ka losengid ja nikotiini sisaldav suuõõnesprei.

Plaastrid

Tederi sõnul on apteegis saada eri tootjatelt erineva nikotiinisisaldusega plaastreid, kõik need tuleb kleepida korralikult kuivale nahale. „Sõltuvalt inimese suitsetamisharjumustest, on võimalik valida kas 16- või 24tunni plaastri vahel,“ selgitab proviisor.  Külli Tederi sõnul on 16 h plaastrid mõeldud nendele suitsetamisest loobujatele, kes ei suitsetanud öösiti ja hommikul kohe peale ärkamist. „Sellise toimeajaga plaastrid sobivad neile, kellel öösiti ja varahommikuti suitsunälga ei tekkinud ning suitsetasid pigem päeva ajal,“ selgitab proviisor. Seevastu 24h plaastrer, mida tuleks hoida nahal terve ööpäeva, sobib sellisele inimesele, kellel tekkis vajadus suitsetada ka öösiti või varahommikuti kohe pärast ärkamist.  

Plaastri osas tuleb kindlasti silmas pidada, et valitaks sobiva nikotiinisisaldusega plaaster. „Kui nikotiiniplaastreid on kasutatud juba nädal aega, kuid peapööritus, iiveldus ja südamekloppimine ei vähene, tuleks konsulteerida apteekriga ja valida nõrgema nikotiinisisaldusega plaaster suitsetamisest loobumise toetamiseks,“ selgitab Südameapteegi proviisor.

Sõltuvalt plaastrist ja sigarettide arvust, mida inimene oli harjunud päevas suitsetama, kasutatakse plaastrit 8-12 nädalat.

Närimiskumm

Teine tuntud abivahend suitsetamisest loobumiseks on nikotiini sisaldav närimiskumm, mida tuleks närida siis, kui tekib soov suitsetada. Südameapteegi Tõnismäe apteegi juhataja sõnul tuleb nikotiini sisaldavaid närimiskumme närida veidi teisiti kui tavalisi närimiskumme. „Närides vabaneb nendest nikotiin, mis imendub läbi põse limaskesta organismi. Kui nikotiini satub organismi liiga palju, võivad tagajärjeks olla tugevad kõrvaltoimed. Seetõttu tuleb nikotiini närimiskumme närida mõned korrad ning tundes tugevat maitset või kerget põletustunnet, panna närimiskumm põse sisekülje ja igemete vahele,“ selgitab Külli Teder.

Peale tugeva maitse või kerge põletustunde kadumist võib närimiskummi uuesti aeglaselt närida ja korrata eelnevat tegevust. Proviisori sõnul näritakse tavaliselt ühte närimiskummi 30 minutit, seejärel kaob sellel maitse. Külli Teder tuletab meelde, et närimiskummi närimisel tekkiv suur hulk sülge tuleks välja sülitada, mitte alla neelata, sest süljes sisalduv nikotiin võib põhjustada mao limaskesta ärritust.

Losengid

Losengi ehk imemistableti peaks suhu asetama iga kord, kui tekib tugev suitsetamissoov. Südameapteegi proviisor õpetab, et päevane losengide arv peaks jääma 8-12 vahele ning kindlasti ei tohiks kasutada üle 15 losengi ööpäevas. „Loseng tuleb asetada suhu ja liigutada seda suus ühelt küljelt teisele, kuni see on täielikult lahustunud. Imemistabletti ei tohiks närida ega tervelt alla neelata. Ravi lõpetamiseks tuleb hakata ööpäevas tarvitatavate tablettide arvu järk-järgult vähendama,“ juhendab  Teder.

Suuõõnesprei

Kõige uuem abivahend suitsetamisest loobumiseks on suuõõnesprei. „Nikotiini sisaldavat suuõõnespreid pihustatakse suhu olukorras, mil varem süüdati sigarett ehk samuti suitsetamistungi tekkides,“ ütleb Südameapteegi proviisor ning lisab: „Alguses tuleks pihustada suhu üks pihustus ja kui suitsetamistung paari minutiga ei kao, veel teinegi kord.“ Külli Tederi sõnul vajavad paljud suitsetajad ühe või kaks pihustust iga 30 minuti kuni tunni jooksul. Proviisori sõnul tasub meeles pidada, et aja jooksul tuleb pihustamiskordade arvu vähendada. Tavaliselt võiks suuõõnespreid kasutada 3-6 kuud.

Südameapteegi Tõnismäe apteegi juhataja selgitab, kuidas suitsetamist loobumisel on oluline silmas pidada, et ühte sõltuvust ei asendataks teisega. „Samuti on riskantne teguviis selline lähenemine, kus suitsetamisest püütakse loobuda järk-järgult, vähendades sigarettide arvu päevas. Nii võib ühel hetkel tabada end taas suitsetamas sama palju nagu enne või halvemal juhul isegi rohkem,“ ütleb Teder. Samuti on tubakast loobumiseks Eestis avatud professionaalsed nõustamiskabinetid.

 

 

Äripäev
19. January 2017, 13:24
Vaata EST või RUS arhiivi