Kuidas vähendada ajavahest tingitud väsimust?

Et reisimisel ajavahega võimalikult kiiresti harjuda, tuleks hakata end juba enne reisi sihtkoha kellaaegadega harjutama – nihutada tunnikese võrra näiteks kas või magamaminemise aega.

Vastab Apotheka proviisor Kristiina Sepp.

Lennukisse astudes tuleks kellaaeg kohe sihtkoha aja järgi paika seada ja püüda siis selle järgi kohanduda.
Jooge kogu reisi vältel rohkelt vett, ent sööge vähem kui tavaliselt. Nimelt on Harvardi ülikooli teadlased välja selgitanud, et ajus on peale unetsüklit reguleeriva nn kontrollkella ka söögiaegu kontrolliv kell, mistõttu saavad reisijad, aga ka vahetustega töötajad, väsimust nii-öelda petta mittesöömisega.


Kindlasti tuleks vältida alkoholi tarvitamist, ka unerohu kasutamine pole ajavahe mõju leevendamisel tõestatud – tegelikult võib see uue ajavööndiga harjumiseks kuluvat aega isegi pikendada, rääkimata sellest, et unerohi kui retseptiravim võib lennutingimustes suisa ohtlikuks osutuda.
Kui tulebki uni valel kellaajal peale, peaks jälgima, et uinakud ei kestaks kauem kui pool tundi. Siis ei teki nii suuri probleeme ööunne jäämisega. Apteegitoodetest soovitan reisile kaasa võtta melatoniinikapslid, mida kasutatakse just unehäirete, ajavahestressi, aga ka kevadväsimuse sümptomite ravis. Melatonin lühendab uinumiseks kuluvat aega ning kergendab ajavööndivahetuse väsimusega seotud kaebuseid. Melatoniini tuleks võtta sihtkohta jõudes esimestel teisipäevadel enne ööund, üks kapsel korraga.

Äripäev
11. January 2017, 07:12
Vaata EST või RUS arhiivi