Nippe, kuidas pühad peavaluta üle elada

Jõulud ja aastavahetus on pühad, mis toovad rõõmu ja perekeskseid koosviibimisi. Mõnedele peavalude käes kannatajatele võivad aga tuua peavalude sagenemist ja rikkuda pühad kogu perel.

 Pühadetoitudes leidub mitmeid peavalu vallandajaid ja on ka pühadega seotud stressi. Sa ei pea survestama ennast, et korraldada ideaalsed pühad.

Peavalu võib vallandada

  • Alkohol – Punane vein, õlu, shampus võivad mõnedel primaarsete peavaludega inimestele vallandada varajase peavalu 3 tunni jooksul. Hiline alkoholist tingitud peavalu võib tekkida 5-12 tunni jooksul peale alkoholi manustamist. Ajakirjas Journal of Studies on Alcohol and Drugs avaldatud uurimuse järgi on seda tekkinud ca 66% inimestest. Migreeniga inimesed on sellele vastuvõtlikumad juba väikeste alkoholikoguste juures. Peavalu võib olla kas pulsseeriv, mõlemapoolne või intensiivistub füüsilise koormusega.
  • Vähene uni või liiga kaua magamine
  • Ebakorrapärane toitumine või söögikordade vahelejätmine
  • Stress – pühadega seotud ettevalmistused, perekonna kokkusaamised, palju suhtlemist, kingitused, jõulupeod, reisimine jne. Migreen võib vallanduda pingelangusega.
  • Keskkond – parfüümid, lõhnaküünlad, suitsused ja umbsed ruumid, ere ja vilkuv valgus, kuuse lõhn, külm või kuum ilm, müra.
  • Toit – juust, shokolaad, tsitruselised, kofeiin,sealiha, mereannid jt. Peavalu tekkimine võib sõltuda vallandava teguri kogusest ja kiiremini hakkab toimima tühja kõhuga.
  • Vedelikupuudus
  • Üleväsimus

Enneta ja leevenda

  • Tasakaal - Säilita võimalikult tavapärane elurütm. Migreeni vallandab kas midagi liiga palju või liiga vähe.
  • Korrapärane unereziim – maga öösel 7-8 tundi. Ärka ja mine magama iga päev samal ajal.
  • Toitu regulaarselt – Söö sagedamini aga väiksemaid portsjone. Kui ei jõua süüa, võta vahepala.
  • Joo piisavalt vett - Organismi ööpäevane vedeliku vajadus on 28-35 ml/kg, mille sees on ka toiduga saadav vedelik.
  • Varajane alkoholist tingitud peavalu - asenda alkohol teiste jookidega nagu vesi, mahl, smuutid jne.
  • Enneta hilist alkoholist tingitud peavalu - Parim ravi on ennetamine vältides alkoholi või tarbides seda mõõdukalt.       Joo alkoholi aeglaselt vaheldumisi veega. Väldid alkoholist tingitud veepuudust ja jood seda ka vähem. Riskifaktorid on alkoholitarbimine tühja kõhuga, suitsetamine, kiire joomine, tumedad joogid, perekonnas alkoholism, liiga suur alkoholi kogus.
  • Hilist alkoholist tingitud peavalu saab leevendada - Söö kergesti seeditavat toitu, tarbi piisavalt vett. Puuviljad, mahlad, kerged supid. Kui oled igapäevane kohvitarbija, võib peavalu tugevamaks teha, kui jätad hommikul kohvi joomata. Ennetamiseks joo väike tass kohvi. Proovi koos meega, kuna mesi sisaldab fruktoosi, mis viib alkoholi kiiremini organismist välja.

Puhka, maga. Mine dušši alla. Paar tilka värskendavat piparmündi või mentooliõli pesemis svammil või shampooni sees toob meeldivama enesetunde. Värske õhk ja jahedam tuba. Vajadusel võta valuvaigistit. Kui ka midagi ei tee, ravib aeg ise terveks – peavalu leeveneb 72 tunni jooksul.

  • Ole füüsiliselt aktiivne - liikumine leevendab stressi, annab energiat, stimuleerib endorfiinide tootmist, mis leevendavad ka valu. American Migraine Foundation järgi vähendab aeroobne liikumine vähemalt 30 minutit kolmel päeval nädalas migreeni sagedust ja valu tugevust.
  • Õpi stressiga toime tulema – planeeri aega, jäta aega iseendale, delegeeri ülesandeid, stressi tundes katkesta seda tekitanud olukord, ära mõtle asjadele vaid tee vajalikke toimetusi, lihasrelaksatsioon, pühadeks mine ise külla, säästad ennast ettevalmistuste pingest.
  • Väldi või asenda vaid neid migreeni vallandavaid tegureid, mis sinul peavalu esile kutsuvad – näiteks vajadusel kanna päikeseprille, tumeda shokolaadi asemel valge shokolaad, lõhnavaba kosmeetika ja küünlad.
  • Kontrolli, kas valuvaigisteid jätkub pühadeks.

 

Äripäev
23. December 2016, 12:43
Vaata EST või RUS arhiivi