Või eelised margariini ees

Loomsete rasvade laimukampaania käigus sai hävitava löögi küllastunud rasvu pungil või, mida eestlased aastasadu tarvitanud on. Nüüd on see toiduaine ümber hinnatud.

Eeldatavasti pidanuks margariinidele ja taimeõlidele pühendumine kaasa tooma kardiovaskulaarsete haigusjuhtude vähenemise, kuid praktikasse see kahjuks ei rakendunud – südamehaigustesse haigestumine jätkub tõusvas tempos.

Rasvad on kehale vajalikud
Organism vajab rasvu nii rakkude ülesehitamiseks, hormoonide tootmiseks kui rasvlahustuvate vitamiinide transpordiks. Meie rakumembraanid sisaldavad ca 50% rasva, mis annab rakumembraanidele vajaliku tugevuse. Küllastunud rasvad on ka üliolulised luude tervise tagajad – kaltsiumi edukaks imendumiseks skeletistruktuuridesse on meil vaja rikkalik osa oma toidurasvadest saada just küllastunud rasvade kujul.

Küllastumata rasvained toovad vähiriski

Londonis asuvas Lääne-Ontario Ülikoolis tehtud rasvade uuringus selgus, et polüküllastumata rasvhapped põhjustasid kõige rohkem vähkkasvajaid, vastandina küllastunud rasvadele, mis käituvad kehas kõige kasvajavaenulikumalt.

Ka arterite seintele tekkinud ladestuste analüüsimisel on selgunud, et vaid 26% neist koosneb küllastunud rasvadest, ülejäänud katt on moodustunud küllastumata rasvadest, millest enam kui pool on polüküllastumata rasvad. Samuti võib rakulistele mutatsioonidele ja kasvajate tekkele aluse panna tasakaalust väljas oomega 6 ja oomega 3 suhe.

Mida siis süüa tuleb?

Eeloleva info valguses tekib nüüd küsimus, missuguseid rasvu me siis tarvitama peaksime? Soovitan veendunult eelistada margariinile võid ja kasutada rafineeritud taimeõlide asemel monoküllastumata ekstra virgin oliivõli, mida võib mõõdukal temperatuuril (180-210 kraadi C) kasutada ka praadimiseks. Kõrgetel temperatuuridel praadimiseks sobib aga suurepäraselt vana hea searasv. Võileiva peale võiks vahelduseks proovida hoopis taimse võina tuntud avokaadot.

Omega 3 rikaste lina- ja chiaseemnete kaasamine menüüsse aitab tasakaalustada valmistoitude ülemäärast Omega 6 õlide sisaldust. Soovitatav on eelistada vabalt peetavate kanade mune, karjamaal söönud loomade liha ja vabalt ujuvaid kalu, mis on tunduvalt parema rasvhappelise profiiliga kui vangistuses ja kunsttoidul olevatest loomadest tehtud toit.

Ja parim kaalulangetusõli on...

Parimaks kaalulangetusõliks on aga konkurentsitult mahe ekstra virgin kookosõli, millel on lisaks „halba“ kolesterooli langetavale ja kilpnääret stimuleerivale toimele veel ka immuunsust tõstev, põletikuvastane ning bakterite- ja seentevastane mõju. Ja ärge laske end segada kookospähkli võõramaisest päritolust, vaid kaasake see ravimtoit tänulikult oma menüüsse – lõppude lõpuks süüakse Eestimaal ju ka riisi ja apelsine, mis sest, et need meie taga-aedades ei kasva…

Äripäev
08. December 2016, 15:44
Vaata EST või RUS arhiivi