9 kasulikku ainet sinu silmadele

Kuigi esmapilgul ei pruugi seda arvata, on silmade hea tervise eelduseks toitainerikas ja tasakaalustatud toitumine.Milliseid aineid peaks menüü sisaldama, et silmad oleksid terved?

Silmade tervise seisukohast on eriti oluline, et toidus leiduks piisavalt antioksüdantide poolest rikkaid puu- ja köögivilju. Antioksüdantide tarbimine aitab aeglustada silma väga tähtsa osa, kollatähni kärbumist. 

Kollatähn, ovaalne kollane täpp, asub silmapõhja keskkohas ning on vajalik teravaks nägemiseks, näiteks lugemisel, värvide eristamisel jne. Kollatähnis on suures koguses pigmente karotenoide, mille hulk aga väheneb järk-järgult. Kollatähni kärbumine tekitab muutusi silmapõhjas ning on kõige sagedasem nägemise languse põhjus vanematel inimestel.

Südameapteek on kirja pannud üheksa kasulikku ainet, mille tarbimine sinu silmale eriti meeldib.

Luteiin ja zeaksantiin

Inimese silmas leidub kahte sorti karotenoide – luteiini ja zeaksantiini. Need kollased pigmendid on nagu looduslikud päikeseprillid, mis kaitsevad silma kahjuliku ultraviolettkiirguse eest. Luteiin ja zeaksantiin aitavad säilitada head nägemist, eriti hämaras. Samuti aitavad nad aeglustada kollatähni kärbumist ning toimivad antioksüdantidena, neutraliseerides valgusega kokkupuutel vabanevaid vabu radikaale, mis võivad kahjustada silma võrkkesta. Luteiini vajavad enam vanurid, suitsetajad, menopausis naised ja siniste silmadega inimesed, kelle silmades on vähem neid kaitsvat pigmenti melaniini. Luteiini ja zeaksantiini leidub maisis, spinatis ja munas.

A-vitamiin

A-vitamiin on antioksüdant, mis mängib hea nägemise juures väga olulist rolli. See hoiab silma limaskesta niiskena ja kaitseb seda bakterite eest, vähendades seeläbi nakkuste riski. A-vitamiin aitab silmadel pimedas kohaneda, ennetab kollatähni kärbumisest põhjustatud pimedaksjäämist ja kae moodustumist. A-vitamiini puudus võib põhjustada kanapimedust ehk hämaras ja pimedas nägemise häireid, silmade kuivust ja sarvkesta pehmenemist. Inimene omastab A-vitamiini põhiliselt loomsetest allikatest, kuid vähesel määral ka taimsest toidust pärit beetakaroteenist.

Tsink

Tsink aitab A-vitamiinil imenduda ja luua seeläbi pigmenti melaniin, mis kaitseb silma ultraviolettkiirguse eest. Veel aitab tsink parandada pimedas nägemist ja hoiab ära kollatähni kärbumist. Tsinki sisaldavad suures koguses austrid, samuti leidub seda loomalihas ja munas.

E-vitamiin

E-vitamiin on oluline antioksüdant, mida leidub mitmes vormis, kuid inimese organism omastab seda kõige paremini alfa-tokoferoolina. E-vitamiini puuduse üks tunnustest on nägemise halvenemine. See silmade jaoks oluline vitamiin aeglustab kollatähni kärbumist ja takistab kae moodustumist. E-vitamiini saame peamiselt taimsetest toiduainetest, näiteks pähklitest ja taimeõlidest.

Seleen

E-vitamiinil aitab paremini imenduda seleen. See on antioksüdant, mis soodustab kapillaaride arengut ja parandab vereringet, sealhulgas silmades. Head seleeniallikad on rasvane kala, pähklid ja seemned.

C-vitamiin

C-vitamiin on vesilahustuv vitamiin ja antioksüdant, mida leidub paljudes marjades ning puu- ja köögiviljades, näiteks tsitruselised, brokoli, kaalikas, paprika jne. C-vitamiin toetab silmades olevaid veresooni, tagades nende elastsuse ja takistades kae moodustumist.

Oomega-3-rasvhapped

Nägemise arengul ja säilitamisel mängivad tähtsat rolli kaks asendamatut rasvhapet, oomega-3-rasvhapped dokosaheksaeenhape (DHA) ja eikosapentaeenhape (EPA). Silma võrkkest sisaldab suurel määral DHA-d, mis viitab selle olulisusele silma ainevahetuses. EPA-l on tähtis roll DHA sünteesimisel. Mõlemad rasvhapped on väga olulised nägemise arenguks lootel ja imikul, täiskasvanutel aitavad need kaitsta silma võrkkesta. Kui varustada silma võrkkesta, veresooni ja närve piisavas koguses nende rasvhapetega, aitab see säilitada nägemise teravust.
Oomega-3-rasvhapete puudusega seostatakse ka kuiva silma sündroomi. Seda seetõttu, et EPA ja DHA aitavad tagada piisava rasva hulga silma pisarakiles, mis niisutab silma. Lisaks seostatakse oomega-3-rasvhapete puudust teistegi silmahaigustega, nt kollatähni kärbumise ja glaukoomiga. Tervisele laiemaltki olulisi oomega-3-rasvhappeid leidub enim kalas, pähklites ja taimeõlides.

Mustikaekstrakt

Mustikaekstraktis sisalduvad toimeained parandavad nägemist hämaras ja pimedas. Lisaks tugevdavad need väikeste veresoonte seinu ja parandavad silmade vereringet. Samuti aitavad mustikas olevad ühendid kaitsta silma võrkkesta ja veresooni oksüdatiivsete kahjustuste eest.

Veel saab selle kohta lugeda siit.

Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas