E-konsultatsioon päästab patsiendi solgutamisest

Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski.
Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski.Foto: ÄP: Andres Haabu
Viimastel päevadel ärevust tekitanud minister Jevgeni Ossinovski plaan eriarstile pääsemine pea-peale keerata pole tegelikult muud, kui järgmine etapp e-konsultatsiooni juurutamises.

Kuna e-konsultatsioon on taas kuumaks teemaks saanud, siis avaldame uuesti eelmise aasta 24. novembril Meditsiiniuudistes avaldatud loo.

Kui haigekassa lootis e-konsultatsiooni juurutades, et patsient ei peagi enam füüsiliselt eriarsti külastama, siis tegelikult on täitunud pigem nende teine soov: patsiendid diferentseeritakse enne järjekorda panemist. Kokkuvõttes aga peaksid rahul olema kõik, sest vähenevad korduvad visiidid eriarstile.

Põhja-Eesti Regionaalhaigla (PERH) pulmonoloogiakeskuse juhataja Pille Mukk pakub e-konsultatsioone alates 2013. aastast. Mukk ei tee seda tööd möödaminnes teiste tegemist kõrvalt, vaid tal on selleks kindel aeg päevas. Üldiselt on ta süsteemiga rahul, sest perspektiivis vähendab see lisatööd. 

Haigekassa esindaja sõnul on e-konsultatsiooni mõte säästa patsiendi aega, kuna ta ei pea eriarsti külastama ja saab vajaliku ravisoovituse oma perearsti vahendusel.

Muki kinnitusel aga see päris nii ei ole. “Väga üksikutel juhtudel ei järgne reaalset visiiti pulmonoloogias, enamasti kohtume visiidil füüsiliselt,” kinnitab ta. E-konsultatsiooni suurimaks plussiks peab ta aga võimalust vastavalt patsiendi akuutsusele neid prioritiseerida järjekorras ja enne reaalset visiiti teha vajalikud täiendavad uuringud. “Nii ei ole vajadust korduvaks visiidiks ja eriarst teeb oma otsuse kogu vajaliku kliinilise info põhjal ühe eriarsti vastuvõtuga,” selgitas Mukk.

E-konsultatsiooni pooldavad ka perearstid. Perearst Le Vallikivi ütles, et ta ise paraku e-konsultatsiooni ei kasuta, kuna tema keskuse tarkvara seda ei võimalda, kuid arendused on töös. “Hakkaksin seda võimalust kasutame kohe esimesel võimalusel ja pean e-konsultatsiooni tegelikult ainuõigeks teeks, kuidas patsient peaks esmatasandilt eriarstiabisse liikuma,” selgitas Vallikivi. Kirjavahetust ja telefoni ta mõistlikuks alternatiiviks ei pea, kuna eriarst pahatihti e-kirjadele ei vasta ja ka telefonitsi on teda haiglast praktiliselt võimatu kätte saada. “Samuti ei jäta selline tegevus vähimatki märki e-tervisesse,” ütles Vallikivi.

Perearst Katrin Martinson kuulub ühte usinamalt e-konsultatsiooni kasutava Linnamõisa PAKi arstide hulka. “E-konsultatsiooni õnnestumiseks on vaja eriarstile anda edasi patsiendi terviklik sisuline terviseinfo, mistõttu mina isiklikult ei jõua seda reeglina teha patsiendile ettenähtud 20 minuti sees oma vastuvõtu jooksul. Teen saatekirjad pärast vastuvõttu. See võtab aega, olenevalt patsiendist 5–10 minutit vormistatava saatekirja kohta,” rääkis Martinson.

Sellega kinnitas ta ka Muki seisukohta, et lahenduse nõrgimaks kohaks on perearsti saatekirjad ja see, kui põhjalik on nende sisu. 

Äripäev
03. November 2016, 14:40
Vaata EST või RUS arhiivi
Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas