Toitumisnõustaja: Täisteraleib, kas iidne tervise valem?

Meil saadaolevad täistera leivad.
Meil saadaolevad täistera leivad.Foto: Julia-Maria Linna
Oleme sageli kuulnud soovitusi eelistada täisteraleiba. Esimese tervisliku argumendina tuleb meelde täistera kiudainerikkus, aga mis salapärane aine on kiudaine ja miks tasub sellest lugu pidada?

Tuleb välja, et inimese seedeensüümid ei seedi kiudaineid ja need läbivad meie peensoole peaaegu seedimatult. Õige töö algab alles jämesooles, milles elavad mikroorganismid hakkavad kiudaineid lõhustuma. Väga oluline on hästi läbi saada ja tervislikult toita mitte ainult iseennast, oma peret ja lapsi, vaid ka meie sees elavat mikroorganismide kooslust. Inimese tervis sõltub hämmastavalt palju just neist miljarditest elanikest, kes meie soolestikus ja mujal kehas ning nahal elavad. Sellest kooslusest sõltub, kuidas me seedime toitu, milline on meie immuunsus, kuidas reageerime haigustele ja lõpuks ka see, kui kaua ning õnnelikult me elame. Seega võib üheks tervisevalemiks pidada kiudainete kogust, millega oma vanimad koduloomad igapäevaselt ära toidame. Üks paremaid allikaid selleks on täisterast pagaritoode.

Veresuhkur tasakaalu ja energiat jätkub kogu päevaks

Kiudainerikas täisteraleib, mis on valmistatud vähem töödeldud jahust, sisaldab liitsüsivesikuid, mis imenduvad aeglasemalt, hoides veresuhkru stabiilsena. Äkilisele veresuhkru tõusule, mis järgneb magusa söömisele, järgneb ka veresuhkru kiire langus, kuna protsessi sekkub kõhunääre. Kõhunääre toodab hulgaliselt insuliini, mis glükoosi verest ruttu rakkudesse ära viib, et mitte jätta organismi ohtliku kõrge veresuhkruga maadlema. Suure hulga insuliini vabanemise järel veresuhkur langeb ja me tunneme end jälle näljasena. Eriti tundlikud on sellisele ameerika mägedele sarnaneva glükoositaseme kõikumisele muidugi lapsed. Meie endi ja laste meeleolu, keskendumisprobleemid, käitumine sõltub paljuski söögiaegadest ja toiduvalikutest. Liigne ja pikaajaline veresuhkru kõrge tase viib varem või hiljem tervise halvenemisele, energiat jääb vähemaks, kaal kipub tõusma, ja meeleolu kõikuma. Teadusuuringud kinnitavad ka tugevat seost teise tüübi diabeedi, metaboolse sündroomi ja südame veresoonkonna probleemidega, just neil inimestel, kelle veresuhkur on jätkuvalt ebastabiilne.  

Kas aeglane või kiire

Toitumisoovitustest loeme, et soovitav on tarbida aeglaselt imenduvaid süsivesikuid nagu täisteraleib ja aedviljad. Imendumise kiirusel on võtmeroll veresuhkru mõjutamisel. Just kiudainerikkus on see, mis muudab ühed toiduained aeglasemalt ja teised kiiremini imenduvaks. Näiteks imendub magusast nisujahuküpsisest enamus, sest kiudaineid on selles vähe ja magus tõstab kiiresti veresuhkrut. Vähene kiudaine ja suhkrurohkus tekitavad lisaks ka kõhukinnisust, mis viib hemorroidide tekkeni ja on tuttav probleem väikelapse eas, raseduse ajal, kuid ka eakatel inimestel. Lisaks aitab kiudaine meil kiiremini vabaneda seisma jäänud soolesisust, vähendadaes tagasiimendumist, mis omakorda aitab parandada nii kolesterooli kui hormonaalset tasakaalu. Kui kõht käib korrapäraselt läbi, oleme juba teinud esimese olulise sammu oma tervise toetamisel. Kahjuks on kõhukinnisus vähetähtsustatud probleem, millele tuleks viivitamatult tähelepanu pöörata.  Soolestik peaks tervisest hoolival inimesel tühjenema üks-kaks korda päevas.

Mis on kiudaine?

Toidukiudainena mõeldakse taimedes leiduvaid mitteseeditavaid komponente. Jaotatakse neid vees lahustuvateks ja lahustumatuteks. Esimestel on suurem roll süsivesikute seedimise aeglustamisel, teisel suurem roll soolestiku tervise hoidmisel. Kiudaineid vajame igapäevaselt 25-35 grammi, uuringute kohaselt on eestimaalaste tarbimine alla 20 grammi päevas. See on suuresti kaasaegse menüü tulemus, et eelistatakse energia saamiseks maiustusi ja rasvarikast toitu. Mõeldes meie esivanemate toitumisele, siis suurem osa sellest oli taimne, peaosas teravili ja aedvili, mis oli kiudainerikas ning andis pikalt energiat. Uuringud kinnitavad, et kaasaegse menüü tõttu esineb rohkem ka jämesoole kasvajaid, mille tekkimist soodustavad istuv eluviis ning kiudainevaene toitumine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Äripäev
31. October 2016, 12:30
Vaata EST või RUS arhiivi