Magad vähem, oled paksem

Ajakirjas American Journal of Health Promotion avaldatud uuringu tulemused näitavad, et uneaja vähenemine alla 7 tunni öö jooksul võib tähendada, et inimesed söövad ja joovad rohkem, mis soodustab rasvumist.

Seos lühikese uneaja ja rasvumise vahel on juba varasemast ajast teada, kuid antud uuring keskendus uuele uneaja ja rasvumise vahelise seose aspektile: küsimusele, kas lühike uni on seotud asjaoluga, et rohkem aega kulub sekundaarsele söömisele ja joomisele.
"Sekundaarne söömine ja joomine" tähendab söömist või muude jookide joomist peale vee (näiteks suhkrut sisaldavad joogid), tegeledes samal ajal muu põhitegevuse nagu näiteks televiisori vaatamisega.
Dr Gabriel S. Tajeu Birminghami Alabama Ülikooli (UAB) epidemioloogiaosakonnast uuris koos kolleegidega 28 150 Ameerika täiskasvanu andmeid, kellest 55,8% olid naised, vanuses 21-65 aastat, ning kes osalesid Ameerika ajakasutuse uuringus aastatel 2006-2008.

Teadlased hindasid sekundaarsele söömisele ja joomisele ning primaarsele söömisele ja joomisele kulunud aega, rakendades peamise sõltumatu muutujana une kestust.
Arvesse võeti ka erinevaid muutujaid, nagu näiteks rass ja sugu, sotsiaal-majanduslikud faktorid ning aja kasutamine tööpäevadel ja puhkepäevadel, et teha kindlaks seos lühikese uneaja ning söömis- ja joomisharjumuste vahel. "Normaalse une" pikkuseks loeti 7-8 tundi.

Inimesed, kelle uneaeg jäi lühikeseks, tegelesid ühtlasi sekundaarse söömisega 8,7 minutit päevas rohkem, kulutades samuti 28,6 minutit päevas rohkem sekundaarsele joomisele tööpäeviti ja 31,28 minutit rohkem puhkepäeviti.
Muud seosed rasvumise ja magamatuse vahel on seotud hingamisprobleemide ja hormonaalse tasakaalu häiretega.
USA Riiklik Unefond kirjeldab uneapnoed, unehäiretega seotud hingamisprobleemi, kui osa nõiaringist.

Nende sõnul kannatab umbes 18 miljonit ameeriklast selle tervisehäire all, mis on tihti seotud ülekaalulisusega, sest kui inimene võtab kaalus juurde kere ja kaela piirkonnas, mõjub see halvasti hingamisele. Selle tulemuseks on päevane unisus, mis muudab füüsilise tegevuse raskemaks.

Teised uuringud on näidanud, et mitme päeva jooksul süvenev unevaegus võib kahjustada ainevahetust ja häirida hormoonitaset. Uuringud, milles piirati tervete täiskasvanud katsealuste uneaega mõne öö vältel, on näidanud, et organismi võime töödelda veres glükoosi väheneb, mõnedel juhtudel diabeediga võrreldava tasemeni.

Tervetel täiskasvanutel, kelle uneaja pikkus on keskmiselt 6,5 tundi või vähem, on täheldatud hormonaalseid muutusi, mis võivad mõjutada nende kehakaalu ja pikaajalist tervislikku seisundit. Selleks, et nende inimeste veresuhkru tase normaliseeruks, peab nende organism suutma toota 30% rohkem insuliini kui normaalse une korral.

Vaatamata asjaolule, et nad pole veel ülekaalulised, on nende inimeste profiili järgi neil eeldus ülekaalulisteks muutuda.
Teadlased ütlevad kokkuvõtteks: "Lühike uni on seotud pikema ajaga, mis kulub sekundaarsele söömisele ja eriti sekundaarsele joomisele. See viitab skeemile, mille kohaselt lühike uneaeg seondub suurema kaloritarbimisega joomise ja kõrvaltegevusena toimuva söömise kujul ning sellest tuleneva rasvumise riski suurenemisega, kuid täpsete järelduste tegemiseks on vaja täiendavaid uuringuid."
Medical News Today on ka varem kirjeldanud seost unepuuduse ja rasvumise vahel.

Äripäev
06. October 2016, 13:03
Vaata EST või RUS arhiivi