Pikalt istujad on uus riskirühm

Tuleb vähem istuda ja rohkem liikuda.
Tuleb vähem istuda ja rohkem liikuda.Foto: Scanpix/Caro
Tallinna Ülikooli terviseteaduste ja spordi instituudi direktor Kristjan Port rõhutab, kuivõrd oluline on vähem istuda ja rohkem liikuda.

Inimesed arvavad, et kui nad lähevad pärast tööd trenni, siis nad saavad probleemist lahti – see on vale, tegelikult teevad päev otsa istujad endale trennis veelgi rohkem liiga, vahendas ERRi teadusportaal Pordi seisukohti.

Istumine on tervisele väga oluline risk, seega mida vähem päeva jooksul istuda, seda parem.

Võiks arvata, et haritumad inimesed, arenenum ühiskond, nooremad ja mehed satuvad harvem istumise lõksu. Paraku mööduvad päevad istudes rohkem põhja- ja lääne-eurooplastel, mehed istuvad naistest rohkem, noored istuvad vanematest rohkem, paremini haritud istuvad madalama haridustasemega võrreldes rohkem. Ja üldise trendi järgi suureneb istumise kestvus koos tehnoloogilise ja ühiskondliku arenguga.

Istumine on iseseisev riskitegur. See tähendab, et istumise tagajärjed jäävad kehasse nagu suitsetamine, ja neid ei saa ära võtta hilisema füüsilise aktiivsusega. Muude ainevahetust pärssivate tegurite kõrval kahjustab istumine lülisammast ja hilisem füüsiline koormus jätkab tihti sama "tööga".

Tagajärjeks on veelgi rohkem istuda või lamada. Aeglustunud verevool vähendab rasvade põletamist, aeglustab taastumist (eilsest trennist), suurendab trombide riski ning langetab vaimset suutlikkust - aines ülekaalulise, madala elukvaliteediga elu varajasele lõppemisele.

Vaata ka ERRi teadusportaalis ilmunud "Ühe Minuti Loengute" sarja videot, kus Kristjan Port istumise kahjulikkusest räägib:

Äripäev
29. August 2016, 11:09
Vaata EST või RUS arhiivi