Kuidas leevendada lapse magusaisu?

Tervislikke võimalusi, kuidas ja millega leevendada lapse magusaisu pakub toitumisnõustaja ja kolme lapse ema Pilleriin Täht.

 • Suvel tasub varuda sügavkülma ohtralt erinevaid kodumaiseid marju, sest need on üheks suurepäraseks ja tervislikuks alternatiiviks maiustustele. Lisaks marjadele võiks kodus olla ka pähkleid-rosinaid ja puuvilju.

• Valmista ise magustoite – sega maitsestamata kohupiima hulka marju või puuvilju, küpsetage koos lapsega näiteks tervislikke küpsiseid või hommikumüsli. Valik on suur ning fantaasial tuleb lasta lennata. Näiteks kui asendada ka tavalistes magustoiduretseptides suhkur meega ja nisujahu asendada osaliselt mõne tervislikuma jahuga (tatrajahu, kaerajahu, speltajahu, kookosjahu jms), saab teha maitsvaid kooke, küpsiseid, pannkooke ja muid maiustusi, mis lastele meelejärgi on.

• Ära osta koju kommi, küpsist ega šokolaadi, sest kui neid kodus ei ole, ei saa ka murduda ja lapse soovidele järgi anda.

• Hoolitse selle eest, et kodus leiduks alati tervislikke alternatiive poemaiustele.

Kuidas kujundada väikelapseeas tervislikke söömisharjumusi?

Väikelapse toidulaud rikastub vanuse kasvamisega üha rohkem uute toiduainetega ning senitundmatute maitsetega. On oluline, et 1-3aastase lapse toidulaud oleks mitmekesine ning põhjalikult läbi mõeldud ning et see tagaks lapse arengule vajalikke toitaineid, vitamiine ja mineraalained. Mida vanemaks laps saab, seda rohkem hakkab ta oma tujusid toidu suhtes välja näitama ning võib juhtuda, et last ei olegi nii kerge erinevaid toiduaineid sööma meelitada.

Kuidas aga õpetada last sööma erinevaid toite ning sealjuures kujundada tervislikke söömisharjumusi? Toitumisnõustaja Pilleriin Täht tuleb oma teadmistega appi lapsevanematele ning jagab mõned soovituslikud nõuanded.

• Kui laps ei soovi köögivilju, siis tutvusta neid talle ning tee seda teadlikult mõne aja möödudes uuesti. Lase lapsel köögi- ja juuriviljadega ise tutvuda, näiteks valmista talle porgandist paraja suurusega lõigud, et ta saaks neid käes hoida ja seda vaadata ja tunda selle lõhna. Tee seda ka teiste köögi- ja juurviljade puhul.

• Väldi kõikvõimalikke poolfabrikaate ja valmistoite, sest need sisaldavad suurel hulgal ebakvaliteetset õli, rohkelt soola ja tihtipeale ka lisaainetega maitseaineid.

• Toidu praadimise asemel keeda, hauta, auruta, grilli või küpseta ahjus.

• Magusate poejogurtite ja kohupiimade asemel valmista neid maitsestamata jogurtist või kohupiimast. Lisa juurde erinevaid naturaalseteid marju või puuvilju. Tehes väikelastele mõneks vahepalaks smuutit, siis võib ka tavalise piima asemel kasutada ka piimasegu, mis sisaldab lapsele vajalikke vitamiine ja mineraalaineid ning sobib ka nendele lastele, kel piim tekitab seedehäireid.

• Ole järjepidev ning paku lapsele täisväärtuslikku toitu, ole ise talle eeskujuks ning ära halvusta lapse ees mitte ühtegi naturaalset toitu ega toiduainet. Lase lapsel ise otsustada, kas see talle maitseb või mitte ning ära püüa teda mõjutada vastavalt oma maitse-eelistustele. Kui te ise näiteks astelpajusid ei söö, ära keela neid ega jäta tutvustamata oma lapsele, sest võibolla saavad nendest tema lemmikmarjad, mida ta sööb suure isuga.

• Muuda kogu pere toidusedel tervislikumaks ning varu koju tervislikke vahepalasid ja toiduaineid.

• Valmista nii palju ise kui vähegi võimalik. Ise valmistades tead täpselt, mida toit sisaldab ning kõik kahjulikud lisaained saab ära jätta.

Kuidas meelitada väikelast sööma?

Enamik lapsevanemaid on mingil perioodil kokku puutunud murega – kuidas saada oma väikelaps sööma. Lapsed unustavad tihtipeale mänguhoos söömise sootuks ning see tekitab vanemates muret. Leidub ka neid lapsi, kes võtavad igal söögikorral vaid paar ampsu ja kibelevad seejärel tagasi mängima, kuidas siis neid väikeseid rüblikud sööma meelitada?

  • Muuda toidud lapse jaoks lõbusaks, mida on vahva vaadata – joonista moosiga pudru peale naerunägu, tee lõbusaid võileibu, paku näputoitu.
  • Pidage kodus rõdul, terrassil või toapõrandal piknikku.
  • Mõelge välja mõni vahva laul, mida söögi ajal laulate.
  • Tehke mäng – üks amps lapsele, üks amps lapse lemmikule mänguloomale/nukule.

Üldjuhul lapsed end nälga ei jäta ning nende söögiisu võib kõikuda päevade, nädalate või kuude piires üsna palju. See sõltub näiteks sellest, kas laps on parajasti aktiivses kasvufaasis või mitte. Lapsed söövad vastavalt enesetundele, kui laps on muidu aktiivne ja meeleolu on hea, ei ole põhjust muretsemiseks, kui aga laps on nähtavalt väsinud, loid, halvas tujus ja keeldub söömast, tasub konsulteerida arstiga, sest sel juhul võib tegemist olla mõne haigusliku seisundiga.

Lisaks söögiaegade ja söökide atraktivsemaks muutmisele, tasub proovida ka seda, kui vahepalad ja näksimised ära jätta. Lapse väikse söögiisu taga võib peituda see, et põhisöögikordade vahel pakutakse talle puuvilju, mahla, piima, maiustusi ja muud näksimist.

Kui vaatamata erinevatele nippidele laps siiski sööma ei hakka, on mõistlik konsulteerida perearstiga, kes teeb vajalikud analüüsid ja uuringud, et välistada tõsisemad terviseprobleemid. Kui aga lapse tervisega on kõik korras, proovige loovat lähenemist ja tuleb olla kannatlik.

Äripäev
05. August 2016, 11:53
Vaata EST või RUS arhiivi