Külmkapihaigus ehk 5 põhjust, miks me sööme liiga palju

Muidugi võib arvata, et planeerimata tormijooks külmkapile on tahtejõu puudumine, kuid mõnikord võib ootamatu nälg olla tekkinud meie individuaalsetest omadustest ja harjumustest.

Esimene põhjus: krooniline kõrvapõletik
Ameerika epidemioloogide väitel tekitavad pidevad keskkõrvapõletikud lapsepõlves soodumuse ülekaalulisusele. Pärast sagedaste kõrvainfektsioonide all kannatavate koolilaste ja täiskasvanute uurimist avastasid spetsialistid, et see haigus kahjustab maitseretseptorite närvilõpmeid, mille tulemusel hakatakse eelistama rasvaseid ja magusaid toite. Lõpptulemus figuuri jaoks on väga kurb: statistika näitab, et 62% inimestest, kellel esineb regulaarselt kõrvavalu, kannatavad ka liigsete kilogrammide all.

Mida teha? Kõige rumalam oleks igaveseks loobuda maitsvatest küpsetistest ja närida kommi asemel sellerit ja porgandit. See on kindel viis saada stress ja võtta kaalus veel rohkem juurde.
Rasvane ja magus ei tähenda tingimata suures koguses saiakesi ja piimašokolaadi. Asendage need samm-sammult tervislike alternatiividega. Kreemi asemel sööge väherasvast pudingut, jogurtit, puuviljatarretist või kaerahelbeputru kaneeli ja puuviljatükkidega. Kommide asemel pistke suhu mõni rosin või kuivatatud kirss.
Harjutage end sööma toekat hommiku- ja lõunaeinet. Selleks valige nn kauamängivad süsivesikud ja valgud: omlett, brokkol, tofu/brõnsa ja punane paprika; võileib avokaado, tomati ja fetaga; puder marjade ja kreeka pähklitega (kaerahelbe-, riisi-, hirsi-, tatrapuder); ubadega road. Need tagavad pikaks ajaks normaalse glükoositaseme veres ja vabastavad tungivast soovist süüa midagi hästi magusat.

Teine põhjus: isuäratav ülesanne
Pingeline ajutöö võib lõppeda halvasti ehk näljatundega. Kanada dietoloog Angelo Tremblay ja tema kolleegid Lavali Ülikoolist, tegid kindlaks, et intellektuaalse töö ajal ja pärast seda tõuseb stressihormooni kortisooli, glükoosi ja insuliini tase veres. Need ained saadavad ajju nälja signaale ja suurendavad soovi midagi süüa.
Mida teha? Valige õiged liitlased. Ühelt poolt peavad need ained tekitama kiiresti täiskõhutunde, teisest küljest säilitama seda vähemalt mitu tundi. Seega vajame toitu, mis sisaldab esiteks palju kiudaineid (täisterad, puu- ja juurviljad, oad), teiseks, rohkesti vedelikku (mahlased puuviljad), kolmandaks, valku (loomaliha, kala, oad).
Koos kolleegidega koostas Austraalia arst Susanna Holt kõige toekamate toitude edetabeli:
* kartul,
* kala,
* kaerahelbed,
* õunad ja apelsinid,
* täisteramakaronid,
* loomaliha,
* oad,
* viinamarjad,
* täisteraleib,
* popkorn.


Samuti vähendab kiiresti näljatunnet toit, milles leidub rohkesti rikastamata oleiinhapet: kreeka pähkel, avokaado, oliiviõli, lõhe.
Kahjuks maiustused ei toida. Vastupidi, šokolaad, kreemikoogid, saiakesed, küpsised ja muud taolised maitsvad asjad mitte ainult ei koorma liigsete kaloritega, vaid tekitavad meis ka näljatunnet. Selle põhjuseks on suur rasvasisaldus.

Kolmas põhjus: vale sugu
Meestel õnnestub paremini lemmiktoidu isuäratavale lõhnale ja maitsele vastu seista. Seda tõestasid eksperimendi käigus USA energeetikaministeeriumi Brookhaveni laboratooriumi teadlased.
Katsealustele meestele ja naistele tehti positronemissioontomograafia uuringut hetkel, kui neid ahvatleti lemmikroogadega (šašlõkk, pitsa, kaneelisaiake, šokolaaditort). Skanner näitas, et naistel on raskem toiduahvatlusele vastu seista, kui meestel.
Kurb tõdeda, kuid see on fakt. Siit ka naiste kalduvus liigsöömisele ja stressist tingitud toitumishäiretele (närvidest tingitud ülesöömine, buliimia, anoreksia). Oma osa selles mängib ka naiste loomulik impulsiivsus: vähesed neist suudavad pidada pikalt ranget dieeti ja sellised kõhnumismeetodid ainult provotseerivad rasvumist.

Mida teha? Proovige süüa kui mitte kella järgi, siis vähemalt kindlal ajal: hommiku- lõuna- ja õhtusöök pluss kaks vahepala. Selline režiim normaliseerib hormonaalset taset, aitab kaasa heale seedimisele ja viib suureks söödud mao normi. Need, kes on harjunud toitu lausa kugistama, peaksid kasutama söögipulkasid. See aeglustab söömise protsessi ja aju jõuab täiskõhu signaali vastu võtta.
Kui teil ei õnnestu söögigraafikust kinni pidada, võib süüa tihti ja väikeste portsudena (juurviljad, jogurtid, leivasnäkid, kirsid, ploomid (sh külmutatud), apelsinid, greibid), eelistades sealjuures kiudainerikast toitu. Endorfiine juurde saada ja hea tuju defitsiiti korvata aitab füüsiline aktiivsus: jalutuskäigud kiire kõnnakuga, hüppenööriga hüppamine.

Neljas põhjus: ümbritsev kaos
Läbikukkunud kõhnumiskatsete taga võib seista ka räpane ja koristamata köök.
Selle huvitava seose märkas ameeriklasest sisekujundaja Peter Walsh. Oma raamatus sellest, kuidas muuta segamini poissmehekorter hubaseks koduks, andis Walsh lugejatele lihtsaid soovitusi: visake tarbetud asjad ära, rohkem õhku, vähem mõttetuid oste. Suureks imestuseks sai Walsh populaarseks kui… dietoloog! Tänulikud lugejad lausa matsid ta kirjade laviini alla: selgus, et kohe pärast köögi koristamist muutusid ka nende toitumisharjumused ratsionaalsemaks ja korrapärasemaks.
Saanud innustust, kirjutas Walsh uue raamatu "Does This Clutter Make My Butt Look Fat?" Selles kutsub ta uuesti üles vabastama oma elamu liigsetest asjadest ja toiduprügist. Ta tõi ümberlükkamatu argumendi: tarbetute asjade rohkus on hundiisu tagajärg, aga hundiisu viib liigsete santimeetrite tekkimiseni taljel.

Mida teha? Korrastage ümbritsev ruum ning ülesöömise soov kaob. Koos sellega kaovad ka liigsed kilod. Walsh soovitab panna dieedile eelkõige köök. Alguses tuleks jätta hüvasti kõigega, mida ei kasutata toidu valmistamiseks, serveerimiseks ega säilitamiseks.
Pragunenud toidunõud, katkine mikser, vana röster, kulunud lõikelaud, fondüüpott ja mikrolaineahi, mida pole juba palju aastaid kasutatud.
Oluline on samuti jälgida ruumisisest temperatuuri: mida külmem on, seda rohkem tahad süüa, hoiatavad ette Harvardi eksperdid. Seda inimlikku nõrkust kasutavad sageli ära restoranid, hoides meelega saalid jahedatena.

Viies põhjus: kiirtoit
Sõltuvus kiirtoidust on väga ohtlik. Lisaks sellele, et kiirtoidus sisalduvad tervisele kahjulikud konservandid, lõhnatugevdajad ja lisandid, koosneb see peamiselt valkudest. Sattudes verre põhjustavad valgud suhkruataki - glükoosi tase organismis järsult langeb ja juba tunni-pooleteise pärast nõuab kiirdoidu sõltuvusse sattunud organism uut doosi.

Mida teha? Tasub proovida vähemalt paariks nädalaks loobuda kiirtoidust ja poolfabrikaatidest ning süüa tervislikku, kodus valmistatud toitu: juurviljasalati, omleti tomatite ja maitserohelisega. Näiteks puuviljasmuuti või püreesupi tegemine ei nõua palju aega. Võib proovida küpsetada täisteraleiba. Tänu kiudainete rohkele sisaldusele tagab selline menüü täiskõhutunde pikaks ajaks. Pikapeale ärkavad maitseretseptorid üles ja te näete kiirtoitu selle tegelikus valguses - kui soola, suhkru ja rasva kogumit.

Äripäev
28. April 2016, 13:26

Terviseuudised.ee toetajad:

Vaata EST või RUS arhiivi