25 sõna, mida peaks oskama iga kaheaastane

Kaheaastane laps peaks oskama kasutada vähemalt 50 sõna.
Kaheaastane laps peaks oskama kasutada vähemalt 50 sõna.Foto: Scanpix
Uuringute kohaselt tunneb keskmine kaheaastane 150 sõna, ent normaalseks peetakse ka 75 kuni 225 sõna tundmist. Vanematel on muretsemiseks põhjust, kui laps kasutab 50 või vähem sõna, vahendas Forte väljaannet Daily Mail.

Järgmist 25 sõna peaks aga oskama iga kaheaastane ning tavaliselt ongi need esimesed sõnad, mida noor ilmakodanik tundma õpib. Need on: emme, issi, tita, piim, mahl, tere, pall, jah, ei, kutsu, kiisu, nina, silm, banaan, küpsis, auto, kuum, aitäh, vann, papu, müts, raamat, otsas!, veel!, dadaa!  

USAs Pennsylvanias asuva Bryn Mawr kolledži professor Leslie Rescorla osutab, et 24kuune laps, kes enamikku neist sõnadest ei pruugi, võib olla keeleliselt aeglasema arenguga. Paljud õpivad hiljem kõnelema ning kui üldine areng kulgeb normaalselt, pole vanematel paanikaks põhjust. Aga kui laps veel 2,5aastaseltki kidakeelne on, tuleks võimalikult kiiresti logopeedi poole pöörduda.

Professor Rescorla uuringus osales 78 last, kelle arengut jälgiti 15 aasta vältel. Selgus, et keskmiselt 20 protsenti kaheaastaseid on oma eakaaslastest aeglasema arenguga. Neist omakorda pool kuni kolm neljandikku jõuavad keeleoskuselt oma eakaaslastele hiljem järele, kuid ülejäänud juhtudel jäävad kõneprobleemid kogu eluks. Napp sõnavara kaheselt võib ka olla märk muudest probleemidest nagu kurtus, autism või düsleksia.

Abi on ka puslemängudest
Ühes teises uuringus jälgisid Chicago ülikooli teadlased laste tegevusi ja arengut nende loomulikus keskkonnas ja jõudsid järeldusele, et neil 2-4aastastel, kes mängivad pusledega, areneb ruumiline taju ja nad on matemaatiliste ülesannete lahendamisel edukamad kui teised.

Uuringu tarbeks külastasid teadlased peresid nende oma kodudes ning salvestasid 90minutilisi videoid sellest, kuidas vanem koos lapsega mängib neid mänge, mida nad tavaliselt igapäevaselt mängivad, vahendas teadus.err.ee.

Kui lapsed olid saanud 54kuusteks, pandi uuringus osalenud lapsi erinevate ülesannetega proovile ning leiti, et pusledega mänginud lapsed tulid ruumiliste kujunditega seotud ülesannetega paremini hakkama kui need, kes puslemänge ei lahendanud.

Videosalvestised näitasid muu hulgas, et suurema sissetulekutega peredes andsid lapsevanemad oma järglastele rohkem puslemänge, mida lahendada. Samuti ilmnes, et vanemad andsid poisslastele keerulisemaid puslesid ning kasutasid mängides rohkem kujundeid kirjeldavat sõnavara, kuigi nii tüdrukud kui poisid olid ülesannete lahendamisel sama edukad.

Äripäev
13. April 2016, 12:09
Vaata EST või RUS arhiivi