Kuidas kevadväsimusega võidelda?

Nartsissid kevadel.
Nartsissid kevadel.Foto: Scanpics
Ilmastikumuutused tekitavad organismis stressi ja ärevust, mille tulemusena tunneme väsimust, nõrkust, kurnatust, mis võib kesta kahest nädalast ühe kuuni.

Kevadväsimuse sündroom on nagu ülemineku periood, mis jõuab kätte pärast talve. Mida see tähendab ja kuidas on võimalik sellega kõige paremini ja efektiivsemalt võidelda?

Kevadväsimust ja sellest põhjustatud füüsilisi vaevusi tunnevad eelkõige nende maade elanikud, kus tuleb kohaneda erineva päevapikkuse ja muutlike ilmaoludega.

Kevadväsimuse tunnused on hajameelsus, loidus, ärrituvus, ka apaatsus ja keskendumisraskused.
Kui ilm hakkab soojemaks ja valgemaks muutuma, võivad inimesed hakata tundma jõuetust, peapööritust ja üleüldist loidust. Sageli on põhjuseks ka talvel läbipõetud külmetushaigused ja organismi kurnatus.

Kuidas tekib kevadväsimus?

Inimese organismis toimub ainevahetuse ja ka hormonaalse tasakaalu reguleerimine vastavalt ilmastikuoludele. Kui väljas on külm ja pime, siis püüab organism end hoida: vähendada kehatemperatuuri, tõsta vererõhku ja toota suuremates kogustes unehormooni – melatoniini. Niisugune tasakaalu reguleerimine võtab aega, kuid siis, kui organism on tasakaalu saavutanud, on hooaeg juba muutunud.

Kui päike hakkab üha enam ja eredamalt paistma, hakkab organism uuesti hormonaal- ja ainevahetussüsteemi muutma, et kohaneda uute ilmastikuoludega. Kõrgenenud kehatemperatuur, laienenud veresooned, vererõhu alanemine. Organism hakkab tasapisi vähendama unehormooni melatoniini tootmist, et asendada seda heaolu hormooni serotoniiniga.

Stressis organismi turgutamiseks ja kevadiste ilmaoludega kohanemiseks tuleks süüa ohtrasti puu- ja aedvilja, juua palju vett ja käia sageli väljas jalutamas. Päikese mõju organismile vähendab unisust ja väsimust tekitava hormooni, melatoniini toimet, suurendab heaolu-ja õnnehormooni, serotoniini tootmist.

Kui olete füüsiliselt aktiivne, vähendage koormust, et organism ei kannataks ülekoormuse all ja ei nõrgeneks veelgi enam.
Kui tegelete joogaga, tehke rohkem rahustavaid, lõõgastavaid ja energiat vallandavaid harjutusi, et minna kevadele vastu värske ja energeetiliselt laetud organismiga.

Veresoonkonna tugevdamiseks tuleb aasta ringi teha raviduši ja veeprotseduure, käia sageli saunas. Need ravivõtted tugevdavad veresoonkonda, suureneb kohanemisvõime erinevate kliimamuutustega.

Pidage meeles, et teie keha on üleminekuajajärgus, mis ärkab pärast talve ja kohaneb uute kliimatingimustega, seetõttu olge kannatlikud ja heasoovlikud oma keha vastu sellel raskel kohanemisperioodil.

Allikas: examiner.com, gritamin.ee

Äripäev
07. March 2016, 07:29

Terviseuudised.ee toetajad:

Vaata EST või RUS arhiivi