Silma tuleb endal ise peal hoida

Pooltel juhtudest on nägemise halvenemine põhjustatud silmalihaste ülepingest. Allpool toodud lihtsad võtted lubavad oluliselt vähendada pinget silmades, aga regulaarne harjutamine lubab isegi peatada nägemise halvenemise.

Meie elu palju lihtsamaks tegevad seadmed ja tehnika võivad samaaegselt avaldada negatiivset mõju meie tervisele. Paljude inimeste töö ja vaba aeg on seotud silmade pingutamisega. Töö arvutiga, autojuhtimine ja soov olla kursis uute tendentsidega, näiteks, 3D televisioon  - kõik see on kahjulik meie silmadele. Paljud ei pööra erilist tähelepanu sellistele sümptomitele nagu silmade limaskesta punetus, lõhkenud silma kapillaarid, tunne nagu oleks liivaterad silmades, valu kulmukaartes jne. Kuid asjatult – isegi kahe nimetatud sümptomi ilmnemine tähendab, et sinu nägemine vajab abi.
 
Silmaharjutused
Peale silmaümbruse naha pingutamise ja miimiliste kortsude vähendamise lubavad harjutused leevendada pinget silmalihastes. Kui aga kannatad peavalude käes, mis tekivad töötamisel arvutiga, tuleb vähemalt üks kord päevas leida 5-7 minutit silmade lõdvestamiseks. Sa ei pea selleks isegi laua tagant üles tõusma, vaid arvutile tuleks selg keerata.

Niisiis, kolm lihtsat harjutust, mida tuleks teha vähemalt 2-3 korda päevas:
Suru silmad 3-5 sekundiks tugevasti kinni ning seejärel tee järsult lahti. Korda seda 8-10 korda.
Hoides pead otse, vaata alguses paremale, siis vasakule. Seejärel vaata üles ja alla. Tee harjutust viis korda.
Pane silmad kinni ja tee silmadega ringe alguses päripäeva, siis vastupäeva. Tee harjutust umbes 30 sekundit.

Silmamassaaþ
Massaaþ lubab lõdvestada mitte ainult  keha, vaid ka silmalihaseid. See taastad verevarustuse ja leevendada lihaspinget. Massaaþi võib teha otse töölaua taga. Pane silmad kinni ja masseeri silmamunasid kergete liigutustega päripäeva minuti vältel. Seejärel patsuta neid kergelt. Sõrmepadjakestega masseeri kulmukaari nina poolt oimukohtade suunas. Seejärel istu kaks kuni kolm minutit suletud silmadega.

Palming (Batesi meetod)
Tegelikult kasutavad paljud palmingut intuitiivselt. Kas oled kunagi suure väsimuse korral pannud küünarnukid lauale ja katnud silmad kätega? See ongi palmingu põhimõte - silmade pimendamine mõneks ajaks käte abil. Oluline on, et palmingu ajal istuksid õieti: kukal, kaeal ja keha ülaosa peavad olema ühel liinil. See on vajalik õigeks vereringluseks ja lõdvestuseks.
Niisiis, võta sisse mugav asend, aseta küünarnukid lauale, kata silmad peopesadega ja mõtle millegi meeldiva peale. Silmad peavad olema suletud. Täielikuks lõdvestuseks vajavad silmad pilkast pimedust. Enne kui avada silmad, vaata valgust läbi sõrmede, seejärel võta käed silmade eest ära.
Palming lubab silmadel hetkega lõdvestuda ja puhata, sinult aga nõuab see mimimaalseid pingutusi.

Dieet silmadele
Mäletad, kui lapsepõlves ema ja vanaema andsid sulle porgandit ja mustikaid, et "silmad hästi näeksid"? Miks siis suureks kasvades, kordame seda oma lastele, aga ennast unustame? Porgand ja mustikas on ju tõepoolest olulised silmavitamiinide allikad. Nii et söö võimalikult palju mustika-  ja porgandipirukaid, joo mustika- ja porgandimahla ning söö porgandit ja mustikaid ka toorelt.

Prillid-trenaþöörid
Mõned on veendunud, et silmahaiguste ravis on spetsiaalsed perforatsiooniga prillid-trenaþöörid täiesti kasutud. Teised aga peavad neid imeravimiks. Püsi siiski  kuskil vahepeal ja kasuta selliseid prille kui sinu silmad on väsinud. Näiteks kui tekib soov lülitada arvuti välja ja heita diivanile pikali, samas kui tööd on veel väga palju. Pane julgesti prillid ette. Peamine, et toas oleks piisavalt valge.
Prillide tööpõhimõte on lihtne - läbi avade prillides tekivad kitsad paralleelsed kimbud, mis ei nõua silmalihaste pingutust ning millega tekib võrkkestale palju selgem kujutis. Õige koormuse tulemusena hakkab silmadel palju kergem.

Jooga silmadele
India joogad ravisid silmahaigusi vaadates vett, tuld ja kuud. Teil läheb vaja küünalt ja  joogamatti. Aseta valguse allikas - küünal - poole meetri kaugusele matist. Võta sisse mugav asend, lõdvestu ja vaata leeki. Sealjuures proovi mitte pilgutada silmi ega pöörata pilku kõrvale. Antud harjutuse põhimõtet mõista aitavad pildid "kolmas silm". Samas võib neist piltidest saada veel üks hea trenaþöör silmadele.

Silmakompressid
Külmad kompressid on kasulikud silmaümbrusele mitte ainult kosmeetilises mõttes. Selline protseduur aitab väsinud silmalihastel lõdvestuda ja puhata. Kompressideks kasutatavate lahuste kasulikud komponendid mõjuvad aga hästi silmaümbruse nahale ja silma limaskestale.
Peterselli ja kummeli tõmmis võtavad kiiresti maha põletiku, aga kontrastsed kompressid taastavad hästi vereringet silmalihastes ja silmamunas. Kasuta vaheldumisi külmi ja kuumi padjakesi, vahetades neid iga 3-5 järel.

Punktmassaaþ ja nõelravi
Sellised mittetraditsioonilised ravimeetodid nagu punktmassaaþ ja nõelravi annavad silmahaiguste ravis päris häid tulemusi. Meetodi valimisel on kõige tähtsam leida kvalifitseeritud spetsialist, kes hakkab seansse läbi viima. Ravi tulemus sõltub just tema meisterlikkusest ja oskusest.
Ideaalis tuleks kasutada regulaarselt kogu eelkirjeldatud protseduuride kompleksi. Siis ei lase tulemused ennast kaua oodata. Kuid isegi kahe või kolme punkti teostamine lubab oluliselt aidata sinu silmi ja nägemist.

Budte Zdorovõ

Äripäev
16. February 2016, 15:02
Vaata EST või RUS arhiivi