Avastati tõhus stressihäire ravim

Regulaarne mediteerimine leevendab traumajärgse stressihäire sümptomeid ja lubab vähendada või lõpetada ravimite võtmise.

Augusta Ülikooli ja Dwight Eisenhoweri sõjaväehaigla ajukliiniku koostöös läbi viidud katses õpetati peapõrutusest taastuvatele sõduritele mediteerimist osana traumajärgse stressihäire (PTSH) ravist.

Kui ravimid aitavad iga kolmandat häirega patsienti, siis mediteerimine aitas patsientidel segajaid vaigistada ning sisemise rahu kaudu organismi stressihormoonide taset alandada. Samuti vähenes ärevus ja hüperaktiivsus, mida paljud häire all kannatajad sümptomitena esile tõid.

Uuringus osalenud 74 teenistujast pooled mediteerisid. Neist ligi 84% vähendas ravimite kogust või lõpetasid nende võtmise, iga kümnes suurendas doose. Mittemediteerinud grupist vähendas ravimite kogust või lõpetas nende võtmise 59%, 40% aga suurendas ravimite koguseid. Samasugused mustrid jätkusid kaks ja kuus kuud hiljem. Samuti vähenesid mediteerinutel sümptomid 20% ulatuses, teisel grupil aga kasvasid.

Posttraumaatiline stressihäire on üks ärevushäire liik, mis tekib hilinenud reaktsioonina hirmutavale sündmusele. See võib olla õnnetus, surma nägemine, vägivalla ohvriks sattumine jne. Stressihäire võib välja kujuneda ka näiteks pärast lähedase inimese kaotust või lahutust või pideva vaimse vägivalla tagajärjel. Selle riskirühm on sõdurid.

Tüüpilisteks sümptomiteks on Tallinnas tegutseva Marienthali Psühhiaatria- ja Psühholoogia Keskuse andmeil trauma korduva läbielamise episoodid pealetükkivates kujutlustes ja unenägudes, mis ilmnevad püsiva emotsionaalse tuimuse foonil, eraldumine teistest inimestest, tunnete tuimenemine ning traumat meenutava tegevuse ja situatsioonide vältimine. Sageli liituvad loetletud sümptomitega ärevus ja depressioon ning esinevad suitsiidimõtted.

TASUB TEADA: Mediteerimine

  • Praktika, mis õpetab meelt pingutuseta koondama, samas säilitades piisava kontrolli, et vältida unne vajumist.
  • Esineb erinevat tüüpi mediteerimist – näiteks mõnes kasutatakse mantrate lausumist või muusikat, teistes keskendutakse hingamisele.
  • Teadus on tõestanud mediteerimise kasulikud omadused – pidurdab vananemist, muudab mediteerijat rahulikumaks, õnnelikumaks ning võimekamaks, parandab und ja puhkamist, tugevdab immuunsüsteemi, parandab ainevahetust ning tähelepanu ja aitab toime tulla ärevusega ning maandada pingeid, alandab vererõhku ning reguleerib tujusid mõjutavate hormoonide tootmist jne.

 

Äripäev
18. January 2016, 16:19
Vaata EST või RUS arhiivi