Abivahendid muutusid paljudele üleöö väga kalliks

Mitmed pered, kelle lähedased kasutavad riigi toel erinevaid abivahendeid (ratastoolid, ortoosid jne) said jaanuari alguses jahmatavalt suure arve nende rendi eest. Õnneks asutakse asju klaarima ja näib, et seda arvet tasuma ei pea.

Probleemi sisu on selles, et 1. jaanuarist käivitunud uus sotsiaalsete abivahendite müümise ja rentimise korraldus kehtestas abivahenditele piirhinnad, nagu näiteks on ka ravimitel. Kui seni maksis riik kinni ükskõik kui kallist abivahendist teatud protsendi (laste puhul näiteks 90%), siis nüüd on abivahenditel piirhinnad ja mis ulatub sellest üle, tuleb abivahendi rentijal või ostjal ise kinni maksta.

Seetõttu said mitmed pered uue aasta alguses šoki, sest nende abivahendid olid kallimad ja ulatusid sellest piirhinnast üle. Üks ema kurtis sotsiaalmeedias, et sai ta tavapärase 30eurose arve asemel 118eurose arve. Teine ema sai 50eurose arve asemel 250eurose arve. See ületas kaugelt toetused, mida riik haige lapse eest maksab. Ema kurtis, et pole kusagilt sellist raha võtta, kuid ilma abivahendita ka ei saa.

Sotsiaalkindlustusameti kommunikatsiooninõunik Regina Salmu selgitas, et see küsimus on hetkel tekkinud Invaru OÜ abivahenditega, mis on Põhja-Eesti regiooni suurim pakkuja ja kes saatis eile-täna oma arved välja. Salmu sõnul on siin üks lahendus vahetada teenusepakkuja odavama vastu.  "Uus kord vabastab inimesed kohustusest teha sundoste elukohajärgsetes ettevõtetes ehk nad saavad leida endale soodsama teenusepakkuja üle Eesti," selgitas ta. Vastavat infot pakub ka nende koduleht.

Salmu saatis vastu õhtut sotsiaalkindlustusameti nimel välja ka selgitava pressiteate, et täna (s.0 5. jaanuaril, toim) kohtusid sotsiaalkindlustusamet ja abivahendeid pakkuv ettevõte Invaru OÜ ning koostöös on tuvastanud kliendigrupp, kellega on tekkinud uuele süsteemile üleminekul segadust omaosaluse hinna osas, mis oli kõrgem kui tavapäraselt.

Piirhinna kehtestamine on ootuspäraselt toonud välja varasema süsteemi kitsaskohad. Varasemalt lahendati kõik abivahendeid puudutavad olukorrad ühetaoliselt – alates sellest aastast on erijuhtudel lähenemine personaalsem.

Need juhtumid lahendab sotsiaalkindlustusamet nüüdsest erimenetlusena.

Invaru OÜ edastab sotsiaalkindlustusametile info klientide kohta, kes on  saanud oodatust oluliselt suurema arve ning nendega võetakse personaalselt ühendust, et leida lahendus. Salmu lisas, et hetkel ei ole seda nimekirja veel olemas. "Kõikidel, kellega järgmise nädala lõpuks ühendust ei ole võetud, palub sotsiaalkindlustusamet ise kontakteeruda," lisas ta.

Ühendust võetakse paralleelselt ka kõikide teiste teenuseosutajatega, et sarnaseid muresid ennetada.

Äripäev
05. January 2016, 18:40
Vaata EST või RUS arhiivi