Valuta liiges igal aastaajal

Valutavad liigesed armastavad sooja.
Valutavad liigesed armastavad sooja.Foto: Scanpix
Sügiseti hakkavad tavaliselt vaevusi põhjustama väljaravimata põletikulised protsessid. Samuti annavad tunda lõplikult taastumata vigastused või kulunud liigesed. Ideaalne oleks sel juhul mõneks ajaks soojale maale lennata või nautida tervisevett sanatooriumis, kuid abi leiab ka apteegist.

Mis on enamasti liigesevalu põhjus?

Liigesevalul võib olla erinevaid põhjuseid, ent sagedaseim on liigese kulumine – osteoartroos. Artroos avaldub pigem vanemas eas ja vanusega haigus vaid süveneb.

Lihasjõu langemine, vedeliku hulga vähenemine, luuhõrenemine ning muutused kõhrkoes viivad kõhrede jäigastumise, liikumisulatuse vähenemise ja valuni. Mõnikord on liigesevalu tingitud ülekoormusest: raskest füüsilisest tööst, sundasendist või valedest töövõtetest.

Aga valu võib põhjustada ka suure koormusega sportimine. Jättes tekkinud valu ja põletiku tähelepanu ning ravita, muutub valu krooniliseks.

Kui traumast või eelnevast haigusest pole taastutud ja liigesele rakendub edasi endine koormus, siis põletikuline ala laieneb ning süveneb, liigesed muutuvad jäigaks ja valusaks.

Ei artroosi ega ka ülekoormusest tingitud liigesevalu korral ole alati kasu vaid ravimitest. Vajalik on muuta elustiili, otsida võimalusi töökeskkonna või -olude parandamiseks. 

Tähtis on säilitada hea füüsiline aktiivsus, sest liikumine parandab vereringet kõikides organites. Samuti on head jõuharjutused lihaste tugevdamiseks, mis toestavad ning toidavad liigeseid.

Vajadusel tuleks kasutada tugisidemeid kas liigese osaliseks või täielikuks fikseerimiseks. Ka mitmekülgne söömine ja head toidulisandid aitavad liigeste ning luude heaolule kaasa, parandades nende seisukorda.

Ravimite toime on nende kooskasutamisel tugevam

Apteegi käsimüügiravimite hulgas on valuvaigistava ja põletikuvastase toimega tablette, salve ning geele, millega saab samuti liigesevaevusi leevendada.

Tablettidest sobivad ibuprofeeni, ketoprofeeni, diklofenaki ja naprokseeni sisaldusega ravimid.
Tablettide toime on aga hoopis tugevam, kui samal ajal kasutada lisaks ka välispidiselt sama toimeainega geele ja salve või siis looduslike toimeainetega salve.

Need ravimid aitavad kõige paremini siis, kui nendega läbi teha korralik ravikuur – võtta sisse ja määrida mitu korda päevas.

Selline ravikuur peaks kestma mitu päeva kuni nädalaid järjest.

Liigesevalu leevendavad erinevad toidulisandid

Glükoosamiini sisaldusega tablette soovitame liigeste suurenenud koormuse korral, mis võib olla tingitud füüsilisest tööst, sportimisest, ülekaalulisusest või vanusest. Tabletid on toetavaks vahendiks liigeste valu, jäikuse ja ragisemise korral. Need toidavad kõhre, hoiavad ära liigese enneaegse kulumise ja parandavad vastupidavust ning elastsust. Pikaajalisel kasutamisel on glükoosamiinil ka valuvaigistav toime, see suurendab liigeste liikuvust ja tõstab vastupidavust koormustele.

Kondroitiin osaleb sidemete, luude ja sidekudede moodustumisel, kõhrepindade ja liigesekapsli taastumisel, aitab kaasa liigesevedeliku tekkele ning parandab liigeste liikuvust, pidurdab osteoartroosi süvenemist. Tavaliselt esineb kondroitiin tablettides koos glükoosamiiniga.

MSM on hea orgaanilise väävli allikas, millel on oluline roll tervete rakkude moodustumisel ja mis vähendab valutunnet liigestes. Aitab taastada rakuseinte elastsust ja läbitavust, mis omakorda võimaldab toitainetel kergemini kudedesse pääseda.

Hüaluroonhape on liigesevedeliku peamine komponent, mis toimib liigesepindade määrdeainena.

Ingverit kasutatakse meil teenimatult vähe liigesevalu puhul. Selle peamine toime ongi valuvaigistav. Apteegis on saadaval puhas ingver tablettidena ja ka komplekse, kus ingver on koos teiste liigesevaevusi vähendavate ainetega.

Kibuvitsa sisaldavad tabletid ja pulber parandavad liigeste liikuvust ning vähendavad jäikust.

D3-vitamiin on muu hulgas vajalik luude ehitamiseks ja nende massi ning tiheduse hoidmiseks. D-vitamiini vähesus organismis võib vallandada reumaatilisi haigusi, häirida lihaste tööd ja teha kasutuks osteoporoosiravimite toime.

Kaltsium, fosfor ja magneesium on luustiku kasvatamiseks hädavajalikud mineraalid.

Kuna osteoporoosi puhul on kõige tähtsam ennetus, on luustiku ehitamise seisukohalt kõige olulisemad eluaastad 10–17. Sel ajal peaks laps sööma mitmekülgselt ja tegelema mõõdukalt mõne spordialaga. Neid mineraalaineid vajab luukude uuenemiseks pidevalt.

Lisaks eelpool nimetatud ainetele, millest on abi siis, kui neid võetakse mitmeid kuid järjest, võib liigeste heaolu nimel aeg-ajalt kasutada vitamiinide ja mineraalainete komplekse. Sinna võiks kuuluda muuhulgas A-, C- ja E- vitamiin, seleen, mangaan, tsink ja omega-3 rasvhapped.

Valutavaid liigeseid tuleb hoida soojas

Pikalt valutavate ja niiskete ning külmade ilmadega ägenevate liigesevaevuste puhul tuleb liigesed soojas hoida.

Apteegis on selleks hea valik abivahendeid, näiteks mugavad naturaalsetest materjalidest reumavööd seljale.

Põlvedele, randmetele ja hüppeliigestele on spetsiaalsed pealetõmmatavad sidemed. Lisaks soojendavale toimele need ka toetavad liigest. Tugisidemete kõrval võib apteegist endale valida veel elektrilise soojenduskoti, mis on eriti mugav ja lihtne kasutada. Aga endiselt on müügil ka kuumaveekotid. Kott tuleb täita kuuma veega ja hoida siis vaevaval liigesel.

Kuid ägeda valu ja tursete, ka trauma korral kasutatakse just külmaravi paari päeva jooksul haiguse ilmnemisest. Selleks sobivad jäägeelid, aerosoolid ja külmakotid. Külmakotti ei tohi asetada aga otse nahale. Selle alla tuleb panna side või riie. Ka külmaravi korral pannakse külmageeli liigesele mitu korda päevas.

Apteegis on mitmekülgne valik eeterlikke õlisid, eetrit, ammoniaaki ja erinevaid taimseid ekstrakte sisaldavaid ravimeid. Levinumad ravimtaimed, mida need välispidised salvid-palsamid sisaldavad, on rosmariin, varemerohi, soopihl, arnikas, nõges jt.

Nende põhitoime on haiges piirkonnas verevarustuse parandamine, liigeste tugevdamine, lihaste lõõgastamine ja värskendamine. Hoolimata vanusest peaks mõõdukalt tegema lihaseid tugevdavaid jõuharjutusi.

Liigeste jäikuse vähendamiseks ja lihaste tugevdamiseks mõeldud võimlemis- ja toitumissoovitused leiab lihtsalt, ravijuhiseid jagab arst ja füsioterapeut, ent nende elluviimine ning järjekindel endaga tegelemine nõuab pingutust, tahtejõudu ja toetust.

Äripäev
25. November 2015, 10:02
Vaata EST või RUS arhiivi
Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas