Suitsetajate haavad paranevad kauem

Põhjus suitsetamisest loobumiseks tuleb igaühel endal leida.
Põhjus suitsetamisest loobumiseks tuleb igaühel endal leida.Foto: Scanpix
Suitsetamise kahjulikkusest on palju räägitud ja üldiselt on teada suitsetamise kahjulik mõju südameveresoonkonnale ja hingamisteedele, ent inimesed ei seosta suitsetamist aeglasema haavaparanemisega.

Eesti elanikkonnast suitsetab umbes iga kolmas inimene, kusjuures suurenenud on suitsetavate naiste ja alaealiste osakaal.  Viimaste aastakümnete jooksul on tõestatud suitsetamise kahjulikku mõju haavaparanemisele ja sedagi, et suitsetajatel esinevad haavakomplikatsioonid sagedamini kui mittesuitsetajatel.

Taanis, Austrias ja Jaapanis läbi viidud uuringutega on teadlased kindlaks teinud, et suitsetamine, sealhulgas passiivne suitsetamine, aeglustab haavade paranemisprotsessi. Väheneb kudede varustatus hapnikuga ja toitainetega ning märkimisväärselt suureneb infektsiooni tekkimise risk haavades.

Nikotiin tugevdab vähirakke

Sigaretisuits on kompleksne toksilisi aineid sisaldav orgaaniline ühend, milles on rohkem kui 4000 ainet. Süsinikmonooksiidil ehk vingugaasil, mis sisaldub sigareti suitsus, on 200 korda suurem võime siduda end hemoglobiiniga kui hapnikul, vähendades kudedes vajalikku hapniku taset.

Nikotiin on stimulant ja see on ka kõige olulisem põhjus, miks tuntakse suitsetamisest naudingut ning miks võib välja kujuneda pikaajaline sõltuvus.

Nikotiin vähendab kudede hapnikuga varustatust, põhjustab mikrotrombe ning vähendab mikrotsirkulatsiooni. Nikotiin ise ei ole kartsinogeen, kuid ta kutsub kasvajarakus esile angiogeneesi, tugevdab vähirakke, stimuleerides nende kasvu.

Taani teadlased on mitme uuringu käigus leidnud, et suitsetajate haavad paranevad kauem, kuna rakkude paljunemise faas on suitsetajatel kahjustunud, taastudes alles kolme kuu möödumisel suitsetamise lõpetamisest. Lisaks on vähenenud haavas bakterite hävitamise võime. Haava põletikuline protsess kui loomulik puhastumine ja paranemine on aeglustunud.

Samuti leiti, et C-vitamiini, mis on oluline antioksüdant, on suitsetajatel kaks kuni kolm korda vähem kui teistel. C-vitamiini vähesus aeglustab haavade paranemist.

Uurijad on jõudnud järeldusele, et ka suitsetamisest ajutiselt loobumine mõjub hästi haavade paranemisele. Kui inimest ootab ees plaaniline operatsioon, siis mõjub hästi vähemalt neli kuni kaheksa nädalat kestev (kasvõi ajutine) mittesuitsetamise periood. Operatsiooniks ettevalmistamise juurde peaks kuuluma suitsetamisest loobumise nõustamine ja vajadusel nikotiinasendusravi. Positiivne mõju on ka lühiajalisel nõustamisel.

Ka ajutine loobumine mõjub hästi

Taani teadlased on uuringutega kindlaks teinud, et patsiendid, kel seisab ees kirurgiline protseduur, on rohkem motiveeritud muutma oma suitsetamisharjumusi. Sattunud olukorda, kus suitsetamine ei ole terviseseisundist tingituna võimalik, on inimesel paremad väljavaated loobuda oma harjumusest.

Inimesel endal on siis suurem soov loobuda suitsetamisest, kuna ta teadvustab sellega seotud terviseriske või seda, et antud olukorras ei olegi võimalik suitsetada. Kui inimene on otsustanud loobuda, siis kõigist sigarettidest korraga. Tubakatoodete vahetamine ja madala tõrva- ning nikotiinisisaldusega toodetele üleminek ei vähenda terviseriske.
Haavaparanemise seisukohalt on oluline vältida suitsuseid ruume ja alasid, sest ka passiivne suitsetamine aeglustab haavade paranemist.

Suitsetamine ei ole pelgalt halb harjumus, vaid sõltuvushaigus, millest enamik suitsetajaid soovib loobuda. Enne kui see õnnestub, tehakse mitu loobumiskatset, kuid ilma toetuse ja spetsialisti abita pole see eriti edukas. Suitsetamisest loobuda saab vaid siis, kui inimene ise seda tahab.

Nikotiinisõltuvusest vabanemine on pikk protsess, mille käigus tuleb muuta oma tervisekäitumist ja suhtumist sellesse.

Põhjus loobuda tuleb suitsetajal endal leida

Põhjused, miks suitsetamisest loobuda ja tervisekäitumist muuta, tuleb inimesel endal leida. Iga tervishoiutöötaja, tööandja, õpetaja, pereliige, sõber ja inimene saab tõsta motivatsiooni, leida õigeid lahendusi ning toetada suitsetamisest loobumist, mitte ainult spetsiaalse väljaõppe saanud inimesed.

Kõigepealt tuleb mõelda, mida sa saad ise oma tervise heaks ära teha. Kui sa ei saa hakkama või sul jääb puudu teadmistest ja oskustest, siis ole julge ja küsi abi ning toetust!

Äripäev
23. November 2015, 13:52
Vaata EST või RUS arhiivi
Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas