Suhkur teeb südamele liiga

Liigne suhkrutarbimine tingib kardiovaskulaarseid haiguseid. Suhkru kasutamist tuleb vaadelda pisut laiemalt teiste toiduainete kontekstis, kirjutas Reijo Laatikainen Soome arstide lehes Mediuutiset.

Toitumissoovitused ja juhised tervisliku toitumise osas muutuvad aeglaselt. Suhkrut tuleb tarvitada mõistlikult, kõige rohkem 10% päevasest toiduga saavast energiast (tähis 10% E).
Viimase kahe-kolme aasta jooksul on ilmunud mitu suuremat uuringut, mis on seotud suhkruga. USAs asuva maineka Harvardi ülikooli teadlased avaldasid 2014. aasta suvel progressiivse kohortanalüüsi tulemused, mille kohaselt väga suures koguses (üle 25% päevasest toiduga saadavast energiast) suhkru tarbimise korral on 2,75 korda suurem risk surra südamehaigustesse kui soovitusliku tarbimise korral ehk mitte rohkem kui 10% E.
Suhkru kasutamine oli selles uuringus väljendunud peamiselt suhkrut sisaldava limonaadi joomises.
Üks 0,35-liitrine limonaadipurk päevas, kui seda kasutatakse regulaarselt, suurendab teadlaste analüüsi järgi teist tüüpi diabeedi tekkeriski 25 protsendi võrra.

Salakaval magustatud jook
Kui laps joob regulaarselt 0,24 liitrit suhkruga limonaadi, siis meta-analüüsi järgi suureneb tal tõenäosus saada teist tüüpi diabeet 55 protsenti.
Nii rasvumine kui ka teist tüüpi suhkurtõbi on mõlemad tuntud riskifaktorid südame isheemiatõve tekkeks. Põhjamaade toitumissoovituste (Nordic Nutrition Recommendations 2004) järgi nuumavad kommid ja muud magustoidud pikemas perspektiivis iga inimest.


Rohke suhkrukasutamine põhjustab Soome Südameassotsiatsiooni andmetel ka tri­glütseriidide tõusu veres ja vähendab head ehk HDL-kolesterooli.
Randomiseeritud meta-analüüsi tasandil on tõendeid ka selle kohta, et kui suhkru tarbimine on  väga suur, tõuseb veres nn halva kolesterooli ehk LDLi tase, samuti tõuseb vererõhk.


Uuringud kinnitavad, et kui suhkur asendada menüüs küllastunud rasvaga nagu või, siis see küll eeldatavalt tõstab LDL-kolesterooli taset, aga suurendab ka hea ehk HDL-kolesterooli. Kui süsivesikud asendada polüküllastumata rasvaga, väheneb LDL-kolesterool ja suureneb HDL-kolesterooli tase. Kui magus suupiste vahetada näiteks pähklite vastu, kukub LDL-kolesterooli tase ja tõuseb HDL-kolesterool, mis toob soodsad muutused südamele.

Normid vaadatakse üle
Lõplikku vastust suhkru ja südame tervise seostele on siiski võimatu saada, sest täpset teavet pole, kui palju suhkrut on ikkagi liiga palju. Näiteks mainitud 0,35-liitrises suhkrulimonaadis on umbes 50 grammi suhkrut. Selle annuse miinused hakkavad ilmnema aga alles siis, kui toidus on muudki magusat.
Ilmselt eespool mainitud uuringute tulemusena on näiteks USA südameassotsiatsioon andnud rangemad soovitused suhkru kasutamisele. Naistele on nende kohaselt lubatud maksimaalselt 25 grammi lisanduvat suhkrut päevas ja meestele 37,5 grammi.
Soome toitumissoovituses on lisasuhkru määr


Artikli autor on litsentseeritud toitumisspetsialist ja ettevõtja, kes peab muu hulgas ka toitumis- ja tervisealast blogi www.pronutritionist.net.

Äripäev
25. November 2015, 11:43
Vaata EST või RUS arhiivi