Kas ja kuidas jälgida glükeemilist indeksit (GI)?

Toiduainete seedimiskiirust ja söömisjärgset veresuhkrukõvera tõusu iseloomustab glükeemiline indeks (GI). Selle üle arutles konverentsil Tallinna Lastehaigla endokrinoloogiateenistuse juht Ülle Einberg.

Einbergi sõnul on diabeedi puhul oluline õppida selgeks, mis on süsivesikud ja kuidas arvestada nende sisaldust toidus. Kõigi süsivesikuid sisaldavate toiduainete mõju veresuhkru tasemele pole ühesugune, sõnas ta.

WHO eksperdid sõnastasid GI järgmiselt: see on pärast 50 g süsivesikuid sisaldava toidu söömist tekkinud vere glükoosisaldust iseloomustava kõvera alla jääva pindala suurus võrreldes 50 g etalontoidu söömisel moodustunud kõvera pindalaga. GI määramisel kasutatakse Einbergi sõnul baasainena glükoosi, mille indeks on 100, iseloomustades glükoosi kiiret imendumist seedetraktist ning sellele järgnevat veresuhkrutaseme järsku tõusu. Võrreldes etalontoiduga, milleks on tavaliselt 50 g glükoosi (vahel ka valget leiba), määratakse kõigi teiste toiduainete GI (1–100).

Eristatakse kõrge, keskmise ja madala GI toiduaineid: kõrge GIga toit tõstab veresuhkrutaset kiiresti ja madalama GIga toit aeglasemalt, rääkis Einberg.

Einberg jätkas, et mida rohkem toiduainet töödelda, seda vähem peab organism selle seedimiseks vaeva nägema. “Mida rohkem kuumutada, keeta, peenestada, seda suuremaks GI üldjuhul kasvab. Seega soovitame köögiviljad ja pastad keeta poolpehmeks, mitte eelistada püreestatud toite või konserveeritud kaunvilju,” rääkis Einberg. Paljude puuviljade ja marjade valmimisel suureneb tema sõnul suhkrusisaldus. Roheka banaani GI on madalam kui täiesti küpsel. Kartulisortide GI sõltub tärklise 2 fraktsiooni – amüloosi ja amülopektiini – sisaldusest. Muredatel, kergesti pehmeks keevatel kartulitel on GI suurem kui nn salatikartulitel. Kartuli kohta jagas Einberg teadmisi, et kartuli säilitamisel keldris tõuseb selle tärklisesisaldus. “Kartulitoitudest on kõige madalama GI värske aurutatud või koorega keedetud kartul,” toonitas ta.

Toiduaine Gi sõltub teiste toitainete hulgast toidus – valgud ja rasvad aeglustavad mao tühjenemist ja toitainete imendumist. Tavaline toidukord sisaldab lisaks süsivesikutele valke ja rasvu ning nende omavahelisel koostoimel GI langeb, lausus Einberg.

Soovitused diabeetikule toitumise jälgimiseks
Alusta hommikut mitte hommikuhelveste ja krõbinate, vaid pudruga
Eelista kiirkeeduhelvestele tavalisi
Eelista saiale ja peenleivale sepikut, täisteraleiba või terade ja seemnetega saia
Söö lõunasöögi juurde rikkalikult toorsalatit
Maitsesta toorsalatit näiteks õunaäädikaga, kuna hape aeglustab mao tühjenemist
Ära keeda köögivilja liiga pehmeks
Magustoiduks või vahe­palaks eelistada puuvilja
Eelista valgele riisile pruuni

Äripäev
27. November 2015, 15:46
Vaata EST või RUS arhiivi