Ära pea dieeti, muuda elustiili!

Dieedid on populaarsed, sest nende abil on võimalik kiiresti kaalust alla saada, kuid kahjuks neist enamiku abil on väga raske saavutatud tulemust säilitada, kirjutab toitumisnõustaja Erik Orgu.

Tuleb teha vahet dieetidel ja toitumisnõustamisel, mis õpetab elustiili muutma, et saaksid saavutatud uut kaalu hoida terve elu. Ei maksa uskuda, kui sulle lubatakse paari tableti söömisega kiiret ja järsku kaalukaotust ilma midagi muud tegemata või viis minutit päevas treenides suuri ja tugevaid lihaseid. See ei ole võimalik.

Dieetide hindamiseks vaata sulle pakutavad toidumenüüd ja mõtle esmalt, kas sa suudaksid sellise menüü järgi toituda järgmised 10 aastat? Kui ei, siis ei maksa oodata pikaajalist tulemust. Kui vastus on jah, siis tuleks aru saada, kas antud dieet annab sulle vajalikus koguses toitaineid igaks päevaks. Mitte lihtsalt kaloreid vaid ka vitamiine, rasvu, valke ja süsivesikuid. Terve inimene peaks saama toidust kätte kõik vajaliku ilma lisaaineid võtmata, meie kliimas võib-olla D-vitamiin välja arvatud.

Lahendus soovimatule kaalule ja ka mitmetele teistele tervise muredele, on parem toitumine. Jälgi enesetunnet ja kuula oma keha.

Inimesed vahel kurdavad, et nad praktiliselt ei söögi midagi ja kehakaal ikka ei lange. See on suurim viga, mida teha, sest täisealine inimene vajab umbes 1500 kalorit päevas, et funktsioneerida normaalselt. Kärpides oma kaloraaži liiga palju, saadad kehale signaali, et on tulemas näljaperiood. Aju saadab märguande kilpnäärmele aeglustada ainevahetus ja keha läheb üle näljarežiimile. Sellel režiimil tõuseb su kortisooli (stressihormoon) ja insuliinitase, tulemuseks on rohkem isusid ning ärritumist.

Kuidas toituda ilma dieeti pidamata? Järgi allolevaid juhiseid, nii tood oma keha stressist välja ning saad alustada puhtalt lehelt.

• Ära jäta toidukordi vahele
• Iga toidukord/näks võiks olla tasakaalustatud ja sisaldada rasva, valku ja süsivesikuid
• Ära kärbi kaloreid liiga palju, toitu õigesti ja tee trenni, siis ei kimbuta sind ülekaal
• Asenda kõik või enamik oma jooke veega
• Loobu rämpstoidust
• Puhka ennast öösel välja

Erik Orgu esineb ettekandega “Sa oled see, mida sööd!” 21. aprillil toimuval sekretäride päeva konverentsil “Tasakaalus ja õnnelik”.

Äripäev
27. November 2015, 15:32
Vaata EST või RUS arhiivi