Mälu treenimise 7 nõuannet

Tervislik toit on ajule kasulik
Tervislik toit on ajule kasulikFoto: pixabay.com
Kas te olete mures oma mälu nõrgenemise pärast? Ärge heitke meelt. Mõned lihtsad võtted alates vaimse aktiivsuse säilitamisest kuni füüsilise tegevuse rakendamiseni oma päevakavas võivad aidata teil mälu parandada.

Kas te ei suuda oma autovõtmeid leida? Unustate, mida pidite poest ostma?
Ei suuda meenutada juhendaja nime, kes teile trennis meeldis? Te pole ainus.
Kõik unustavad aeg-ajalt midagi. Ent mälu nõrgenemist ei tohi siiski liiga kergelt võtta.
Kuigi pole olemas garanteeritud meetodit, mis aitaks mälu nõrgenemist või dementsust vältida, võib kasu olla mälu treenimisest.
Allpool on toodud seitse lihtsat võtet, kuidas te saate oma mälu parandada ja teada, millal mälu nõrgenemise pärast abi otsida.

1.  Olge vaimselt aktiivne.
Täpselt samamoodi, nagu füüsiline tegevus aitab keha vormis hoida, tuleb vaimselt arendav tegevus kasuks ajule  ning võib mälu nõrgenemist ära hoida. Lahendage ristsõnu. Lugege ajalehest artikleid, mille te tavaliselt vahele jätate. Valige autosõidul tavapärasest erinev marsruut. Õppige mõnda pilli mängima. Osalege vabatahtlikuna kohaliku kooli või muu organisatsiooni tegevuses.

2.  Suhelge regulaarselt inimestega.
Sotsiaalne suhtlemine aitab eemal hoida depressiooni ja stressi, mis võivad mõlemad soodustada mälu nõrgenemist. Otsige võimalusi ajaveetmiseks koos lähedastega, sõpradega ja teiste inimestega – eriti juhul, kui te elate üksinda. Kui teid kutsutakse lõunale või mõnele üritusele, siis minge!

3. Looge enda ümber kord.
Asjade unustamine on tõenäolisem, kui teie kodu on segi ja märkmed korrastamata. Pange ülesanded, kohtumised ja muud sündmused kirja spetsiaalsesse märkmikusse, kalendrisse või elektroonilisse kaustikusse. Seda tehes võite iga sissekannet valju häälega korrata, et see mällu kinnistuks. Hoidke tegemist vajavate asjade loetelu ajakohasena ja tõmmake maha need toimingud, mis on tehtud. Valige välja kindel koht, kus hoida oma rahakotti, võtmeid ja teisi vajalikke esemeid.
Piirake segajaid, mis tähelepanu kõrvale juhivad, ning ärge püüdke liiga palju asju korraga teha. Kui te keskendute informatsioonile, mida püüate meelde jätta, siis on tõenäolisem, et see teile ka hiljem meenub. Abi võib olla ka sellest, kui seostate selle, mida te meelde jätta püüate, näiteks mõne lemmiklaulu või muu tuttava asjaga.

4.  Magage korralikult!
Unel on mälu tervena hoidmisel tähtis roll; puhanuna suudate asju paremini meenutada. Leidke alati piisavalt uneaega. Enamik täiskasvanuid peaksid magama seitse kuni kaheksa tundi päevas.

5. Toituge tervislikult!
Tervislik toit võib olla teie ajule sama kasulik kui südamele. Sööge puu- ja juurvilju ning täisteraviljatooteid. Eelistage madala rasvasisaldusega valgurikkaid toiduaineid, nagu näiteks kala, tailiha ja nahata linnuliha. Oluline on ka see, mida te joote. Liiga vähe vett või liiga palju alkoholi võib põhjustada tähelepanu hajumist ja mälu nõrgenemist.

6. Lisage füüsiline tegevus oma päevakavasse.
Füüsiline tegevus suurendab verevoolu kogu kehas, sealhulgas ajus. See võib aidata teil oma mälu tervena hoida.
Enamikul täiskasvanutel soovitatakse tegeleda nädalas vähemalt 150 minutit mõõduka füüsilise tegevusega (näiteks reibas kõnd) või 75 minutit intensiivse füüsilise tegevusega (näiteks jooks).
Soovitatavalt tuleks see jaotada võrdselt kogu nädalale. Kui teil pole põhjaliku ja aktiivse füüsilise tegevuse jaoks aega, siis püüdke teha kasvõi mõned kümneminutilised jalutuskäigud päevas.

7. Hoidke kroonilised haigused kontrolli all.
Järgige arsti ravisoovitusi, mis puudutavad kroonilisi haigusi, nagu näiteks depressioon või neerude või kilpnäärmega seotud probleemid.
Mida paremini te enda eest hoolt kannate, seda kasulikum on see tõenäoliselt ka teie mälule.
Peale selle vaadake regulaarselt koos arstiga üle ravimid, mida te võtate. Erinevad ravimid võivad mälule mõju avaldada.
Millal tuleks mälu nõrgenemise pärast arsti poole pöörduda?
Kui mälu nõrgenemine teile muret tekitab (eriti siis, kui see mõjutab teie võimet tavapäraste igapäevatoimingutega hakkama saada), siis pidage nõu arstiga.
Tõenäoliselt viib arst läbi füüsilise läbivaatuse ning kontrollib teie mälu ja suutlikkust probleeme lahendada.
 Mõnikord on tarvis teha läbi ka muid analüüse.
Ravi sõltub muidugi sellest, mis on mälu nõrgenemise põhjuseks.

Äripäev
03. December 2015, 12:30
Vaata EST või RUS arhiivi