Ebatervislik on eelistatud

Uuring välismaal näitas, et toiduainetööstusettevõtted eelistavad peaaegu alati reklaamida ebatervislikku toitu ja eneseregulatsioon selles tööstusharus ei toimi.

Euroopa suurimad toiduainetefirmad ühinesid 2007. aastal “Euroopa Liidu tõotusega”, milles nad lubasid muuta oma lähenemist lastele suunatud reklaamis. Lisaks sellele lubasid nad reklaamida alla 12aastastele lastele ainult tooteid, mis vastavad konkreetsetele toiduainetele seatud kriteeriumitele. Kuid organisatsiooni Foodwatch läbiviidud uuring, mille tulemused avalikustati hiljuti Berliinis, on näidanud, et tootjad reklaamivad endiselt peaaegu alati ebatervislikku toitu.
Foodwatch võttis vaatluse alla 281 toodet, mille olid tootnud Euroopa Liidu tõotusele alla kirjutanud Saksamaa tootjad, teiste hulgas Kellogg’s, Ferrero, Danone, Nestlé ja Coca-Cola. Uuringu tulemuste kohaselt võiks vastavalt WHO tervislikult tasakaalustatud toiduainete kriteeriumitele neist lastele reklaamida üksnes 29 toodet. “Magusalt kõlavate lubadustega tõstis toiduainetetööstus end eesliinile rasvumise ja väärtoitumise vastases võitluses, reklaamides samal ajal ohtralt maiustusi ja rämpstoitu konkreetselt lastele. Väga kurb PR trikk,” ütles Foodwatchi analüütik Oliver Huizinga.
Kontrollitud firmadest said McDonald’s ja Nestlé suhteliselt hea tulemuse. WHO toitumiskriteeriumitele vastab peaaegu kolmandik toodetest, mida McDonald´si kiirtoidukett lastele reklaamib.
Nestlé puhul vastas kriteeriumile 11 toodet kontrollitud 42st.
Coca-Colal ja PepsiCo’l nii hästi ei läinud. WHO klassifikatsiooni kohaselt ei reklaami kumbki neist ühtegi toodet, mida saaks liigitada tervislikuks.

Nii Saksamaa Diabeediassotsiatsiooni (DDG) kui ka Saksamaa diabeetikute organisatsiooni Deutsche Diabetes-Hilfe esindajate sõnul näitab uuring, et toiduainetetööstus pole suutnud lubadusi pidada.
Iseendale kehtestatud piirangud olid liiga leebed.

Euroopa Liidu tõotus on ebaõnnestunud
Laste teraviljatoodetes on lubatud suhkrusisalduseks kehtestatud 30%, kuigi WHO soovitatud maksimaalne vastav näitaja on 15%.
Lisaks sellele vastavad ekspertide sõnul Euroopa Liidu tõotuse kriteeriumitele isegi rasvased soolased krõpsud. Euroopa Liidu tõotus keelustab küll tavapärase reklaami, kuid koomiksilaadsete tegelaste kujutamine pakendil on endiselt lubatud.
Meditsiiniekspertide arvates on liiga madal ka 12 aasta vanusepiirang. Seda tuleks tõsta 16 aastani.
Mitmed suurfirmad, nagu näiteks Dr. Oetker, Haribo, Bahlsen, Ehrmann ja Hipp, ei kirjutanud aga tõotusele allagi.
Euroopas elavad lapsed Garlichsi sõnul keskkonnas, mis soodustab ebatervislikku toitumist ja vähest liikumist ning on üle küllastunud kiirtoidu ja karastusjookidega.
Rasvumine on üheks peamiseks mittenakkushaiguste põhjuseks, mille hulka kuuluvad kardiovaskulaarhaigus, vähktõbi ja diabeet.
Saksamaal on üle kuue miljoni diabeetiku. 1998. aastast alates on see arv kasvanud 38%.

Ainsaks lahenduseks on ulatuslik keeld
Tervishoiueksperdid ja Foodwatch kutsuvad üles kehtestama ulatuslikke reklaamikeelde toodetele, mis on WHO toitumiskriteeriumite kohaselt ebatervislikud.
Need on näiteks sellised tooted nagu šokolaad, energiabatoonid, magusad küpsised, puuviljamahlad, energiajoogid ja jäätis. 2015. aasta kevadel avaldas WHO mudeli, mis võimaldab riikidel liigitada toiduained tervislikuks või ebatervislikuks ühtsete kriteeriumite alusel ning rakendada nende tulemuste põhjal reklaamikeeldu.
Stefanie Gerlach organisatsioonist Deutschen Diabetes-Hilfe sõnas, et see on hea võimalus kogu Euroopa jaoks. “Euroopa Liidus on seni ainult neli riiki, sealhulgas Iirimaa ja Suurbritannia, rakendanud konkreetseid meetmeid, mis vastavad WHO uutele kriteeriumitele,” ütles Gerlach.
“Kehtestada tuleb seadus, mis reguleeriks tõhusalt lastele suunatud reklaami,” lisas Foodwatchi juht Thilo Bode. On ka arvamusi, et  Euroopa Liidu tõotus on avaldanud märkimisväärset mõju, vähendades laste kokkupuudet toiduainete ja jookide reklaamiga; selle väite aluseks on iga-aastane sõltumatu kolmanda osapoole hinnang.
Nii näiteks näeb keskmine alla 12aastane laps Euroopa Liidus praegu 2005. aastaga võrreldes lastesaadete ajal 88% vähem selliste toodete reklaame, mis ei vasta Euroopa Liidu tõotuse toitumiskriteeriumitele.

Tasub teada:
Osasid hõrgutisi ei tohiks reklaamida
Euroopa Liidu tervishoiuministrid võtsid 2013. aasta juulis vastu Viini deklaratsiooni toitumise ja mittenakkuslike haiguste kohta programmi “Tervis 2020” raames. See meede peaks vähendama survet, mida avaldab lastele ebatervisliku toidu reklaamimine. Ministrid andsid WHO-le volituse toitaineprofiili mudeli loomiseks. WHO mudel tugineb põhimõttele, et tooteid, mis sisaldavad 100 grammi kohta rohkem kui gramm transrasvu, ei tohi reklaamida. Lisaks ei tohi reklaamida tooteid, mille üldisest energiasisaldusest vähemalt 5% pärineb alkoholist, samuti põhitooteid, mis kuuluvad toiduainete kategooriasse 1 (šokolaad ja maiustused, energiabatoonid, magusad vaabad ja magustoidud), 2 (koogid, magusad ja assortiiküpsised), 4 (puuviljamahlad, energiajoogid) ja 5 (jäätis).
Üldjuhul võib alati reklaamida tooteid, mis kuuluvad kategooriasse 13 (värske ja külmutatud liha, linnuliha, kala, munad) ja 15 (värsked ja külmutatud puuviljad, köögiviljad ja kaunviljad). Teiste kategooriate toiduaineid võib reklaamida ainult kindlate kriteeriumide järgi.

Äripäev
03. December 2015, 12:16
Vaata EST või RUS arhiivi