Silmad vajavad pidevat trenni

Lähitööd tehes peavad silmad kasutama erinevaid lihaseid. Et fookust lähedale selge hoida, peab silma sees olev lihas (tsiliaarlihas) hoidma silmaläätsele kinnituvaid sidemeid pinge all, silmade sissepoole pööramiseks kasutab silm mitut silmaliigutajalihast.

Arvuti taga pidevat lähitööd tehes me ei liiguta oma silmi palju. Arvutiekraan on suurem, seal silm liigub natuke rohkem kui nutiseadet vaadates, nutiseadet vaadatakse jällegi veel lähemalt ja see nõuab silmalihastelt veelgi suuremat pingutust.

Silmade pinget ja väsimust võivad aidata vähendada silmade harjutused, neid tuleks teha järjepidevalt ja soovituslikult kaks korda päevas.

Valik harjutusi silmadele

Silmalihaste venitamine
Siia-sinna-siia-sinna
l Vaadake otse.
l Suunake pilk nii üles, kui vähegi võimalik.
l Seejärel suunake pilk samamoodi alla, paremale ja vasakule.
l Korrake seda mitu korda.

Silmapööritused
l Tehke silmadega rahulikus tempos võimalikult suuri ringe: kõigepealt 5–10 korda päripäeva, siis sama palju vastupäeva.
l Korrake mitu korda.

Silmalihaste treenimine
Kahe pliiatsi harjutus
l Võtke kaks pliiatsit või pastakat, mille peale on midagi kirjutatud.
l Sirutage üks käsi ühe pliiatsiga silmade kõrgusel enda ette, umbes 50 cm kaugusele.
l Teise kätte võtke teine pliiats ning asetage see umbes 20 cm kaugusele ninast. Jälgige, et mõlemad pliiatsid oleksid silmade kõrgusel.
l Suunake pilk tagumisel pliiatsil olevale kirjale ja hoidke pilku seal umbes minuti jagu. Esimene pliiats paistab nüüd kahekordsena.
l Seejärel suunake pilk esimesel pliiatsil olevale kirjale. Vaadake ka seda umbes minut. Nüüd näete tagumist pliiatsit kahekordselt.
l Lõpetuseks lõdvestage silmi – vaadake aknast välja kaugele või ruumi kõige kaugemasse punkti ning laske pilk kaheks kuni viieks minutiks lõdvaks.
l Harjutus parandab loomulikku topeltnägemist, mis esineb alati, kui meie vaateväljas on mitu eset. Sel ajal, kui jälgime üht eset, tekib meile teisest topeltkujutis, kuid enamasti ei pane me seda tähele.

Silmad sissepoole
l Võtke pliiats.
l Asetage see silmade kõrgusele, umbes käepikkuse kaugusele.
l Tooge pliiats järk-järgult silmadele lähemale, kuni see asub silmadest umbes kuue sentimeetri kaugusel.
l Hoidke pilku pliiatsil kümmekond sekundit, siis pange pliiats käest.
l Puhake silmi.

Pliiats kaheks
l Võtke pliiats või pastakas, mille peal on mingi väike kiri.
l Sirutage pliiats enda ette ning tooge see aeglaselt oma silmade poole, kuni pliiats näib muutuvat kaheks.
l Viige pliiats uuesti kaugemale, seejärel hakake seda taas ninale lähemale tooma.
l Proovige nii, et pliiats püsiks ühekordsena võimalikult kaua, vähemalt kümme sekundit.
l Puhake silmi, vaadates kaks kuni viis minutit ruumi kaugemasse punkti või aknast välja kaugusse.
l Tehke neli-viis korda.

Udune tekst
l Otsige mõni väikese tekstiga ese, näiteks raamat, postkaart vms.
l Sirutage käsi koos tekstiga välja.
l Tooge tekst tasapisi silmadele lähemale. Üritage hoida seda selge ja teravana vähemalt kümme sekundit ning viie kuni kümne sentimeetri kaugusel silmadest.
l Kui tekst läheb uduseks, vaadake vahepeal kaugemale.
l Vaadake uuesti teksti ning tooge see taas lähemale, kuni tekst muutub silme ees uduseks.
l Lõpetuseks vaadake kaugusse ja lõdvestage silmad.

Ühe pliiatsi harjutus
l Hea teha akna all.
l Võtke pliiats, millel on peal mingi kiri.
l Asetage see silmade kõrgusele 20 cm kaugusele silmadest.
l Teravustage pilk pliiatsil olevale kirjale üheks minutiks.
l Seejärel vaadake aknast välja üks minut umbes 20 m kaugusele objektile.
l Korrake mitu korda.

Äripäev
02. December 2015, 12:41
Vaata EST või RUS arhiivi
Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas