Silmad on oluline osa tervisest

Vaid spetsialisti poolt teostatud uuring aitab silmahaigustele varakult jälile.
Vaid spetsialisti poolt teostatud uuring aitab silmahaigustele varakult jälile.Foto: Eiko Kink
Kuidas silmi lihtsalt tervena hoida

Inimene ise saab palju ära teha, et hoida silmad terved ja tagada parim nägemisvõime. Järgige allpool toodud lihtsaid nõuandeid, et hoida silmad terved ka küpses eas.

Laske spetsialistidel oma silmi kontrollida. Levinud nägemisprobleemidest rääkides ei tea paljud, et võivad prillide või kontaktläätsede abil paremini näha. Lisaks ei teata tihti, et paljude levinud silmahaiguste, näiteks glaukoomi, diabeetilise retinopaatia ja maakula degeneratsiooni puhul ei esine tihti mingeid olulisi ohu märke. Silmauuring on ainus abinõu, mis aitab neid haigusi varases staadiumis tuvastada.
Uuringu käigus tilgutab silmaarst teie silmadesse tilku, et pupilli laiendada, mille tulemusena saab silma siseneda rohkem valgust, nagu avatud uks laseb rohkem valgust pimedasse ruumi. See annab silmaarstile hea ülevaate silmade tagaosast ning võimaldab tal uurida, kas neis esineb kahjustuste või haiguste märke. Silmaarst on ainus, kes saab kindlaks teha, kas teie silmad on terved ja nägemine parimas korras.

Olge kursis oma pere silmade tervisega minevikus. Rääkige oma pereliikmetega nende silmade tervisest. Oluline on teada, kas kellelgi neist on kunagi mõni haigus või häire diagnoositud, sest paljud silmaprobleemid on pärilikud.
Õige toitumine aitab nägemist kaitsta. Toidusedel, mis sisaldab rikkalikult puu- ja köögivilju, eriti tumerohelisi lehttaimi, aitab silmi tervena hoida. Uuringud on näidanud, et silmade tervisele on kasulik ka kõrge oomega-3-rasvhapete sisaldusega kala (lõhe, tuunikala, merilest) söömine.

Säilitage tervislik kehakaal. Ülekaalulisus või rasvumine suurendab riski haigestuda diabeeti ja teistesse süsteemsetesse haigustesse, mis võivad põhjustada nägemise halvenemist ja seisundeid nagu diabeetiline retinopaatia või glaukoom.

Loobuge suitsetamisest või ärge alustage. Suitsetamine mõjub silmadele sama halvasti kui kogu ülejäänud organismile. Uuringud on näidanud, et suitsetamine suurendab ealise maakula degeneratsiooni, kae ja nägemisnärvi kahjustuse väljakujunemise riski. Kõik need haigused võivad viia nägemise kaotuseni.

Kandke päikeseprille. Päikeseprillid on tuntud eelkõige moeaksessuaarina, kuid nende tähtsaimaks ülesandeks on kaitsta teie silmi päikese ultraviolettkiirguse eest. Päikeseprille ostes valige sellised, mis blokeerivad 99 kuni 100 protsenti nii UVA- kui ka UVB-kiirgusest.

Andke oma silmadele puhkust. Kui te veedate palju aega arvutis, siis kipute ehk silmade pilgutamise unustama. Selle tulemusel väsivad silmad kergesti. Rakendage 20-20-20 reeglit: iga 20 minuti järel suunake pilk 20 sekundiks ligikaudu 20 jalga (7 meetrit) enda ette. See aitab vähendada silmade pinget.

Peske käsi ja puhastage kontaktläätsi nõuetekohaselt. Nakkusohu vältimiseks peske alati käed enne kontaktläätsede paigaldamist või eemaldamist põhjalikult puhtaks. Desinfitseerige kontaktläätsi kindlasti vastavalt juhistele ja asendage nagu ette nähtud.

Järgige silmade ohutuse nõudeid tööpaigas. Tööandjad peavad tagama ohutu töökeskkonna. Kui töö nõuab silmakaitsevahendite kasutamist, siis kasutage neid alati vastavalt nõuetele ja soovitage sama ka kolleegidele.

Äripäev
02. December 2015, 14:15
Vaata EST või RUS arhiivi