Noorusliku elujõu otsinguil

Liikumine ja füüsiline tegevus on vajalikud ka vanemas eas.
Liikumine ja füüsiline tegevus on vajalikud ka vanemas eas.Foto: Julia-Maria Linna
Meie eesmärgiks ei tohiks olla 20aastase välimus 40ndates eluaastates, vaid tunda iseennast võimalikult energilise ja õnnelikuna ning vananeda väärikalt.

Eelmisel aastal teatas näitleja Angelina Jolie, et lasi vähi tekke ennetamiseks eemaldada mõlemad rinnad. Olles läbinud geneetilised testid, kus uuriti geeni BRCA1 esinemist – peamine nii-öelda süüdlasgeen, mis mõjutab otseselt rinna- ja munasarja vähi haigestumise riski –, väitsid Angelina arstid, et tema risk haigestuda eluea jooksul rinnavähki oli hinnanguliselt 87% ja munasarjavähki 50%.
Jolie otsus läbida ennetavalt geneetilised testid, millele järgnes ennetav kirurgiline sekkumine on nüüd tuntud kui “Angelina Jolie efekt” – see ei ole ainult haiguste vältimine, vaid ka oma tervise riskidest teadlikuks saamine ennetava tervisekäitumise kaudu.
See näide illustreerib, kuidas ennetamine võib lisaks tervelt elatud eluea pikendamisele aidata ka elusid päästa. Ennetamine on investeering meie tervisesse ning eeldab inimestelt iseenda tervise ja heaolu eest vastutuse võtmist, iseenda nõrkustest teadlikuks saamist ning proaktiivset käitumist.

Elustiili tuleb muuta. Vananemisprotsessi juhtimine tähendab liikumist sisemisest heaolust välise iluni, alustades eelkõige õigest motivatsioonist, meelestatusest ning vaimse tervise tasakaalustamisest, kaasates sobivad treeningud ning juurutades tervislikumad toitumis- ja magamisharjumused. Viimaks ka kasutades dermatoloogide ja ilukirurgide abi, et vajadusel korrigeerida välimust. Samas õppides seda kõike läbides, kuidas iseseisvalt oma heaolu eest hoolitseda.

Vananemisprotsessi juhtimise kontseptsioon kätkeb endas sügavaid elustiili muutusi, mida tuleb praktiseerida igapäevaselt terve elu jooksul. Enne tegutsema asumist tuleks alustada vajalikust diagnostikast ja individuaalsest mänguplaanist, kuna võimalused on piiramatud ning vananemisprotsessi juhtimise kontseptsiooni saab kohandada kuni viimse detailini vastavama iga indiviidi vajadustele ja eelarvele. See sisaldab endas ka tõsist meditsiinilist sekkumist.

Ühtlasi on see aluseks vananemisvastasele kontseptsioonile, mis tegeleb peamiselt vananemise ilmingute tagasi pööramisega, püüdes saavutada iga indiviidi tippvormi nii seest kui ka väljast. Antud pikaealisuse kontseptsioonide uudsuse tõttu võidakse neid termineid vaatamata nende põhimõttelistele erinevustele endiselt ekslikult kasutada.
Elades kauem kui kunagi varem, ei soovi me ainult eluga toimetulekut, vaid püsida noore ja elujõulisena. Mõistlik on rakendada koos nii vananemisprotsessi juhtimise kui ka vananemisvastase kontseptsiooni põhimõtteid, et jõuda parimate tulemusteni tervislikul moel – säärane lähenemine elustiili muutustele annab võimaluse saavutada enamat kui lihtsalt taastada normaalne vananemisprotsess.

Oluline on füüsiline aktiivsus. Pikaealisuse kontseptsioonid peavad alati jätma inimesele võimaluse valida oma terviseprogrammi sügavus. 

Vananemisprotsessi juhtimise kontseptsiooni teenib mitut eri eesmärki: elustiili muudatused, iluprotseduurid, tervise säilitamine ja optimeerimine, vananemise aeglustamine ja vananemisega kaasnevate haiguste, aga ka vanaduse edasilükkamine, normaalse vananemisprotsessi väärtustamine püüeldes pikaealisuse poole, lisades seejuures ka tervena elatud aastaid.

Kujutelgem 75aastast naist, kes jookseb 11 km tunnis, saades samal ajal juhiseid personaalselt treenerilt läbi Google’i prillide, jälgides oma füüsilist aktiivsust läbi Iphone’i ja pulsikella. See on võimalik juba täna, kuid siiski on see veel äärmiselt ebatavaline vaatepilt. 

Paraku on see nii, et vanurid ei ole nii hea tervise juures, et sooritada säärast füüsilist väljakutset, või siis ei ole piisavalt kursis olemasolevate tervislikke elustiile toetavate tehnoloogiliste võimalustega.
 
Lähitulevikus on aga vanuritel üha paremad võimalused, et jõuda säärase tervise, heaolu ja teadvustatud olemiseni, mis lubab neil ületada “normaalse vanuri” käitumuslikud piirid, mida ühiskond on harjunud nägema – karjääri muutused, teise riiki emigreerumine, spordivõistlustel osalemine, kõikvõimalike tervise tegevusi toetavate tehnoloogiliste lahenduste kasutamine, personaalne tervishoid, elu nautimine viisil, nagu seda tehti oma hilistes kolmekümnendates.

Pane tähele:

Enneaegse vananemise ennetamise saladus

Milliseid protseduure kombineerida
- Geenitestid, keha analüüsimiseks, bioloogilise vanuse mõõtmiseks, personaalse geneetilise profiili loomiseks.
- Toitumine/dietoloogia, nt kehakaalu juhtimine, mikro-toitumine (micronutrition)
- Füüsiline treening, nt kardiovaskulaarne ja jõu treening, jooga
- Vaimse tervise tasakaalustamine, nt stressi ja läbipõle­mise juhtimine, kognitiivkäitumuslik teraapia, vaimne treening
- Iluprotseduurid, nt ilu­kirurgia, kosmeetilised hoolitsused, rakuteraapia
- Õige hingamise harjutused, nt meditatsioon
- Keha funktsioonide hindamine, nt kehakoostise analüüs, koormustest
- Tervisekonsultatsioonid ja regulaarne kontroll endo­krinoloogia- või üldmeditsiini taustaga arstide juures
- Organismi puhastavad programmid
- Massaažiteraapiad ja ritu­aalid

Äripäev
01. December 2015, 10:29
Vaata EST või RUS arhiivi